Terence Q4
Member
Member

LSD/ TS bak 75 / Lagers

za mar 07, 2026 13:00

Gezocht.

Een Lsd , als mooie aanvulling op een revisie van mijn huidige 1600 bak die sinds kort aan het zingen is onder mijn Giulietta 116.

En of iemand wellicht mij op weg kan helpen , waar ik al het lager werk kan krijgen voor in een transaxle bak.
De bekende website zijn beperkt in lager aanbod.

Of

Een complete Ts bak met LsD zodat deze opgefrist kan worden.

Ik heb al een aanbod gehad van een 1.8Turbo & 3.0 vbak, echter heeft dat ombouwen voor mijn gevoel aardig wat werk nodig.

Mocht iemand nog een mooi werkplaats handboek hebben mbt de transaxle bakken houd ik mij ook graag aanbevolen.

Groetjes Terence
-Giulietta 2.0 "82.
-159 Sw

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: LSD/ TS bak 75 / Lagers

zo mar 08, 2026 09:42

Je heb qua diff 3 soorten bij transaxle.
- dunne uitgaande bakassen en aandrijfas flens met M8x1 schroefdraad (oa 1.6 en 1.8 zonder sper)
- dikkere uitgaande bakassen en aandrijfas flens met M8x1 (75TS)
- dikkere uitgaande bakassen en aandrijfas flens met M10x1 (75V6 en 75 turbo)

Met andere woorden als die turbo of v6 bak gebruikt voor het sper diff zit je ook aan turbo en V6 aandrijfassen vast, en dus ook achterasnaven. Tenzij je de flens op de uitgaande bakas omboort naar M8x1. En dat wil je allemaal niet. Lijkt mij.

Je wilt dus een TS bak met sper, en voordat je die koopt, zeker als de hoofdprijs er voor gevraagd word, wat nogal eens voorkomt tegenwoordig, zou ik eerst diff deksel eraf halen om te kijken of er echt wel een sper in zit. Zoveel werk is dat niet, zeker niet als remschijven er al af zijn.

Maar ik zou eerst eens kijken waarom je 1600 bak jankt. Kan lagers zijn, weet niet wat km stand is, maar de lagers zijn degelijk in een transaxlebak, en in een 1600 hebben ze niet veel te lijden bij normaal gebruik. Goede kans dat de bakshim versleten is, dat komt veel vaker voor en is veel voordeliger te herstellen, zeker als je er niet te lang mee door rijdt. Geen idee wat de verkrijgbaarheid van nieuwe baklagers is voor transaxle, want ik heb ze nog nooit nodig gehad. Maar ga er maar vanuit, slecht verkrijgbaar en duur.

Voor wat betreft sper diff, kijk ook eens op de websites van racingdiffs.com , hardemanmotorsport.nl en limitedslip.de
Want ga er vanuit wanneer je TS bakt koopt ook gewoon alles versleten is. Goede kans dat nieuwe spullen kopen en je eigen 1600 diff ombouwen onder de streep goedkoper is en minder gedoe.
En goedkoop gaat het onder de streep nooit zijn, tenzij je zelf handig genoeg bent zelf alle arbeid te doen.
En als bak open ligt ga je toch ook geen versleten synchro's en schakelvorken terugzetten. De schakelmoffen heb ik nog niet versleten/stuk gezien. Overigens, als je schakelvorken sleets zijn, nieuwe zijn niet/nauwelijks te vinden is mijn ervaring.

Waar woon je ergens in NL? Want tenzij je alle arbeid zelf gaat doen zal je ook nog iemand nodig hebben met ervaring met transaxle bakken. Een willekeurige goede en ervaren monteur moet het ook kunnen, maar iemand met ervaring is sneller klaar.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru

zo mar 08, 2026 11:51

Racingdiffs zou ik mee uitkijken, zelf geen ervaring mee maar Hardemann verkoopt het niet meer vanwege kwaliteitsissues. En die gasten weten alles van sper differentielen.

Ik heb mijn TS bak laten reviseren bij 105 workshop, die kunnen aan alle onderdelen komen en hebben al het speciale gereedschap. Afstellen kroon/pignion en lager voorspanning en dergelijke komt vrij precies en daar had ik echt geen zin in om aan te beginnen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo mar 08, 2026 13:01

Zelf geen ervaring met racingdiffs, wel goede verhalen over gehoord.
Maar als Hardeman ze niet meer verkoopt is dat geen goed teken.

Gr
DJ

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 09, 2026 10:33

Racingdiffs ken ik vooral van mensen die BMW rijden. De ervaringen lijken scherp verdeeld: wie een 'goed' exemplaar treft, is er zeer content mee, maar wie een 'slecht' exemplaar treft is er ook echt snel kalaar mee. Dat is natuurlijk vaak zo, maar ik heb de (geheel subjectieve) indruk dat er bij Racingdiffs toch wel wat vaker ontevreden klanten zijn. Kan ook een zelfversterkend effect zijn, dat mensen er meer en heftiger over klagen omdat ze het al vaker gehoord hebben.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terence Q4
Member
Member

ma mar 09, 2026 11:38

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Deze info vond ik lastig te achterhalen.

Correct me if im wrong, maar de beste oplossing lijkt mij dan voor nu :

Huidige bak lostrekken, kroon/pignon afstelling controleren/aanpassen(shimring versleten/niet goed/
Lsd van een TS pakken en die voorzien van het kroonwiel van mijn huidige diff?(En die sper evt reviseren)

Huidige bak heeft eigenlijk altijd goed geschakeld, zonder bijgeluiden e.d dus ik verwacht niet teveel gekkigheid, maarja dat zie ik pas als de boel losligt.
-Giulietta 2.0 "82.
-159 Sw

Terug naar “Gezocht”