Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma aug 20, 2007 00:52

We moeten nog steeds uit eten in Adam jongens.
Daar is nu geen tijd voor! :twisted: :wink:

Zet 'm op _pieter_ and friends. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru

RE: Alfetta GTV racetool

ma aug 20, 2007 09:36

Jongens, hartverwarmend jullie support. Ik wil er graag bij zijn op Assen.
Maar, dan moet ik wel de remmen op orde hebben, en het plaatwerk enigszins gefatsoeneerd.

Dat laatste moet met hulp van Dré zeker lukken, er is wel iets van te maken. Maar voor de remmen graag jullie advies.

De belangrijkste reden van mijn crash was blokkerende voorwielen en (voor mijn gevoel) bijna niet meeremmende achterwielen.

De huidige setup is:
- Nieuwe RVS slangen
- Nieuwe DOT 5.1 vloeistof
- Nieuwe DS3000 blokken

- TS voorklauwen en geventileerde schijven, schoon en gangbaar gemaakt
- Nieuwe, nog blinkende (wel 3 jaar stilgestaan) achterklauwen

- Oude remdrukverdeler (deze zit halverwege de auto op de bodemplaat itt bij de 75, waar ie bij de cylinder zit)
- Oude hoofdremcylinder

Het lijkt mij dat de remdrukverdeler vast is komen te zitten.
Het blokkeren van de voorwielen gebeurde pas na een paar keer (hard) remmen, dus vermoed ik dat de verdeler 1x wat verder moest dan ie gewend was geraakt, klem was komen te zitten en bij de volgende bocht niet meer meewerkte.

Ook zat mijn rempedaal hierna een stuk lager dan voorheen, en voelde wat sponzig.
Het lijkt mij dat de hoofdremcylinder dan ook niet goed is.

Ook zat na de crash mijn handrem ineens een aantal tandjes hoger dan voorheen. Hoe kan dat nou weer? :? Ik denk dat de achterremmen ook gesteld moeten worden.

Resumé, denk ik (om het binnen een week te kunnen fixen) op zoek moet naar nieuwe 'plug and play' artikelen.
- HRC voor Alfetta
- Remdrukverdeler voor Alfetta

Indien niet voorhanden, een nieuwe HRC + remdrukverdeler van een 75. Maar dan moet ik met de remleidingen gaan stoeien, en dat wil ik voorkomen gezien de tijd.

De 'permanente oplossing' is dan om de remdrukverdeler te laten vervallen, en de leiding binnendoor naar achteren te laten lopen, en daar een verstelbare remdrukverdeler in te bouwen.

Sounds like a plan?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Bartman
Guru
Guru

ma aug 20, 2007 09:52

Nieuwe HRC is gewoon te bestellen bij elk bekend Alfa adres toch?

Ik zou meteen gaan voor een verstelbare raceremdrukverdeler. Leiding kun je toch zo laten maken?

Wil je dat niet, dan zou ik Arese eens bellen voor een Alfetta remdrukverdeler. Violier Sr heeft altijd de meest obscure delen op het schap liggen.

Succes jongen!!!
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma aug 20, 2007 09:56

Ten eerste...

Balen Pieter dat t gebeurd is.

Tov de remmerij...

Het lijkt er juist op dat je achterremmen eerst vast zaten en je die op eens losgeremd hebt. (handrem verhaal, lager pedaal)
Ik zou dus zeker niet verzuimen de achterremmen goed te controleren op hun werking!!!!

Als je toch een Remdrukbegrenzer moet kopen dan zou ik gelijk voor een regelaar in de auto gaan. Stukje remleiding laten maken kost je de kop niet en kan je bij de betere automaterialen leverancier gewoon laten doen.
Shut up and ride!

_Pieter_
Guru
Guru

ma aug 20, 2007 09:58

Nieuwe HRC is gewoon te bestellen bij elk bekend Alfa adres toch?

Ik zou meteen gaan voor een verstelbare raceremdrukverdeler. Leiding kun je toch zo laten maken?

Wil je dat niet, dan zou ik Arese eens bellen voor een Alfetta remdrukverdeler. Violier Sr heeft altijd de meest obscure delen op het schap liggen.

Succes jongen!!!
@Bartman, Tuynder heeft alles liggen. HRC is voor beide type auto's hetzelfde, en een Alfetta remdrukbegrenzer (het type onder de auto) is ook gewoon leverbaar.
In termen van tijd en kosten, is de standaard begrenzer het makkelijkst. Ga ik hierna wel op mijn gemakkie eens een verstelbaar apparaat en bijbehorende leidingen inbouwen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma aug 20, 2007 10:00

Je zou achter het rubber om de cilinder van de achterste remklauw een sloot wd40 kunnen spuiten en de cilinder even heen en weer bewegen. Dan voel je vanzelf wel of ie stroef of soepel gaat.
Daarna weer schoonmaken met een doekje.

Bartman
Guru
Guru

ma aug 20, 2007 10:10

@Pieter: ja, dan maar de snelste weg naar succes. Nieuwe spullen eronder volgens de originele setting en dan heerlijk rijden dit weekeinde!
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma aug 20, 2007 10:17

@Pieter: ja, dan maar de snelste weg naar succes. Nieuwe spullen eronder volgens de originele setting en dan heerlijk rijden dit weekeinde!
Wellicht hier?
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=25060

ALFETTA GT GTV : Plaatwerk , Koplampen , Achterlichten , Deuren , Ruiten , Sportvelgen , Motoren , Versnellingsbakken , enz...

_Pieter_
Guru
Guru

ma aug 20, 2007 11:03

Wellicht hier?
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=25060

ALFETTA GT GTV : Plaatwerk , Koplampen , Achterlichten , Deuren , Ruiten , Sportvelgen , Motoren , Versnellingsbakken , enz...
Jep, ik heb al contact gehad en die hebben alles liggen.
Maar eerst eens ervoor zorgen dat ik weer rijden kan, echt plaatwerken komt later.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 20, 2007 17:06

Het is misschien overbodige info, maar geef het toch maar:
- HRC is voor alle transaxles het zelfde. 22m Até of Benditalia. De eerste is naar verluid beter van kwaliteit.
- De remdrukbegrenzer van de Alfetta (GTV) is hetzelfde als van 105 serie.

Succes!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Remco S
Guru
Guru

ma aug 20, 2007 22:10

Als ik jouw was zal ik ook voor een regelbare remdrukverdeler gaan, kun je na gelang je remmen warmer worden de achterwielen achter minder remdruk geven. In het begin iets meer als de voorzijde nog koud is. Het voordeel hiervan is dat je met nat en droog weer altijd voor jezelf de beste remverhoudingen van voor en achter kunt regelen.

Andretti Molletti

ma aug 20, 2007 22:14

Als ik jouw was zal ik ook voor een regelbare remdrukverdeler gaan, kun je na gelang je remmen warmer worden de achterwielen achter minder remdruk geven. In het begin iets meer als de voorzijde nog koud is. Het voordeel hiervan is dat je met nat en droog weer altijd voor jezelf de beste remverhoudingen van voor en achter kunt regelen.
Woensdag gaan we sleutelen, kom je ook ;)

We gaan hem rijdbaar en racebaar maken, de fratsen bewaren we voor later gezien de tijdsdruk :wink:

_Pieter_
Guru
Guru

ma aug 20, 2007 23:40

Filmpje:
http://www.youtube.com/v/KD-BJnlgD7I

En dit gaan we vervangen:

Afbeelding

en deze:

Afbeelding

En deze bende gaan we wat verfraaien:

Afbeelding

Moet goed te doen zijn. Ik heb vanavond al een paar dingetjes teruggebogen, ik denk dat we een heel eind kunnen komen.
Morgenochtend langs Tuynder.

@Alessandro, thanks voor de opheldering, dat komt helemaal goed.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member

di aug 21, 2007 07:43

Succes heren!
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

_Pieter_
Guru
Guru

di aug 21, 2007 09:39

Zo, vanochtend even langs Tuynder geweest en de laatste ATE 22 mm HRC uit het schap gekocht, en ook een nieuwe remdrukverdeler.

Woensdagochtend wat litertjes remvloeistof kopen en dan staat alles klaar voor een dagje sleutelen. :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”