Geinig...
Dat heb ik staan voor de 16-kleppers. 8-kleppers gaan volgens deze documentatie niet gelijktijdig.
Later ontsteken: verbrande uitlaatkleppen. miljoenen LPG experimenteerderes gingen u voor.
Daarom moet ie ook meer vervroegd worden en heb je ook beduidend minder vermogen als je dat niet doet.
Voor de 8V moet je echt perfect gelijktijdig ontsteken, voor elke normale motor eigenlijk. Als je dat niet doet krijg je rare schokgolven, kans op pingelen en/of onvolledige verbranding. Allerlei mythes die in de wereld zijn gekomen over net even eerder of later bij 1 van de 2 bougies ontsteken zijn echt onzin. De vorm van de verbrandingskamer en de snelheid waarmee het mengsel verbrandt zijn absoluut niet geschikt voor het heen en weer pingpongen van vlamfronten en dergelijke. Dat soort technieken gaan misschien op bij diesels, maar bij relatief hoogtoerige motoren met explosies in plaats van verbranding wil je een uniforme verbranding die een uniforme druk op de zuigerbodem levert.
Vermogensopbouw door het wijzigen van het ontstekingstijdstip heeft te maken met een aantal factoren:
1) De tijd die nodig is om alle brandstof te verbranden. Voor eigenlijk alle benzines is die tijdsduur langer dan voor LPG, benzine met een hoger oktaangetal verbrandt vaak trager dan benzine met een lager oktaangetal, maar dat hoeft helemaal niet. Dit hangt af van het mengsel wat de brandstofleverancier maakt.
2) de snelheid waarmee de zuiger omhoog en daarna weer omlaag gaat. De verbranding van het mengsel kost ongeveer even veel tijd bij hoge en lage toerentallen, maar de zuiger zal bij hogere toerentallen veel minder tijd nodig hebben om heen en weer te gaan. Om op het optimale punt de maximale druk te hebben zal je dus meer graden krukasomwenteling voorontsteking moeten gaan geven om op dezelfde stand van de zuiger/krukas ideale druk te hebben.
3) De "vulling" van de cylinder. Bij lage belasting zal er relatief weinig lucht/brandstofmengsel in de cylinder zitten. De moleculen zitten daardoor minder dicht op elkaar en het zal daardoor langer duren voordat de "vlam" overal in de verbrandingskamer is geweest. Bij deellast zal je dus meer voorontsteking nodig hebben dan bij vollast.
4) het moment waarop het brandstofmengsel vanzelf ontbrandt (pingelen). Je zal er voor moeten zorgen dat je mengsel zodanig is dat je niet veel te vroeg al zelfontbranding hebt. Het oktaangetal moet dus hoog genoeg zijn en je kunt eventueel je mengsel wat rijker maken waardoor het wat langer duurt. Uiteraard kan je als fabrikant het ontwerp van je motor zodanig maken dat een bepaalde brandstof bruikbaar is. Als je extreem laat gaat ontsteken heb je een kans dat het mengsel al vanzelf ontbrandt is, er is dus een grens.
In het bovenstaande lijstje staat er niet tussen hoe moeilijk het is om een ontbranding te bewerkstelligen. Dat is immers niet tijdsafhankelijk, het lukt, of het lukt niet. Er is een behoorlijke kans dat de brandstof bij een mislukte ontsteking alsnog vanzelf ontbrandt op een later tijdstip, puur door de compressie van de motor, maar dat is niet relevant voor het afstellen van een ontstekingstijdstip.
Bij te vroege ontsteking zul je relatief veel druk opbouwen voordat de zuiger in het bovenste dode punt is, dat werkt averechts, maar het hoeft in "milde" gevallen geen schade op te leveren. Je ziet vaak dat "DHZ tuners" een ontsteking zodanig vroeg afstellen dat hij nog net niet pingelt, zonder te controleren of de motor met wat minder voorontsteking niet meer vermogen oplevert. Als je te weinig voorontsteking geeft, zal de verbranding pas plaatsvinden nadat er optimaal druk opgebouwd kan worden. De energie die dan vrijkomt, zal niet in druk worden omgezet, maar in warmte. Omdat je dus meer warmte krijgt en je deze warmte ook nog eens minder lang via het koelsysteem van de auto kan afvoeren, zal deze via de uitlaatpoorten, langs de uitlaatkleppen, naar buiten moeten. Zoals Dre al aangeeft, het gevolg is dan dat de randen van je inlaatkleppen zo heet worden dat ze verbranden.
Het is dus verstandig om, als je gaat "tunen" zowel een sensor op je uitlaatgas-temperatuur, als een pingelsensor op je motorblok te gebruiken. Je kan dan duidelijk bepalen binnen welke grenzen het "veilig" is om te werken. Vermogen zal je binnen die grenzen waarschijnlijk echt moeten gaan meten, "voelen" gaat waarschijnlijk niet het optimale resultaat meer geven.