Hoi,
Mijn 166 3.0V6 Sportronic (2004, FL) vertoont ineens een aantal kuren die m.i. elektrisch van aard zijn, echter ik wet niet waar ik moet beginnen met zoeken.
Chronologisch:
- Na het starten brandt af en toe het acculampje, piepje van de Sportronic bij achteruit klinkt dan raar. Bij gasgeven gaat het lampje uit en werkt alles gewoon naar behoren.
- Na doortrekken in de Sportstand en daarna constant ca. 130, begon de motor op minder dan 6 cilinders te lopen
- Dit verschijnsel trad soms ook op bij constant 80 met teruggenomen gas.
> ECU uitgelezen, foutcode P0159: O2 sensor too slow, bank 2. Status s.c. to ground or below lower limit
> ECU foutcode gereset
> Slecht lopen nog niet weer geconstateerd
- Na starten brandt nu niet het laadlampje, maar het lampje van de bak.
- Display van de Sportronic geeft niet de juiste stand weer en soms is alle tekst weg
- Oranje aanduiding van de stand van de selectiehendel komt niet overeen met de werkelijke stand
- Piepje doet het in verschillende standen in plaats van alleen in de achteruit
- Tijdens rijden klinkt ineens van heel zacht tot steeds harder een piepje van de achteruitwaarschuwing, echter veel langzamer, gaat daarna vanzelf weer weg. Daarna ook geen piepje meer bij achteruit selecteren
- In stilstand schakelt de bak ruw (vergelijkbaar met de eerste keer als de accu eraf is geweest)
- Onder het rijden merk je niks aan de bak, hij schakelt gewoon goed en soepel
Verder:
- Geen lekke kachelradiator, wel veel vocht in de auto (ruiten erg snel beslagen aan de binnenkant)
- Lekkage koelvloeistof onder het expansievat
Ik vermoed ergens een slecht elektrisch contact / massapunt waardoor de computer van de bak niet voldoende spanning krijgt, of in ieder geval de communicatie naar het dashboard.
Iemand ervaring hierin? Ik ben wel kundig op elektronica gebied, maar weet niet waar de zaken zich bevinden die ik zou moeten nameten.