md11
Newbie
Newbie

Gtv tb valt uit in hoge toeren

di jun 13, 2017 20:36

Dag allemaal,
Heb een probleempje met mijn gtv v6 tb.
Boven de +-4000 toeren valt hij uit.
Enkel vanaf 3de versnelling en hoger.
Hij start dan ook niet meer.
Na een uurtje wachten gaat hij dan na vele pogingen aarzelend aan. Ik moet dan stationair gas biijgeven naar bv.2000 toeren of hoger. Geen probleem dan hij draait dan mooi.
Gas los en valt hij weer uit. Wegrijden lukt dan wel weer,stationair bij opdraaien rotonde valt hij weer uit. Ik hou hem dus boven de 1500 toeren wanneer ik uit versnelling ben.
Geparkeerd.
Na enkele uren is er weer weinig aan de hand. Beetje aarzelend stationair.Ik moet wel niet in de hoge toeren gaan want dan begint het hele verhaal opnieuw.
Ik weet dat hij morgen weer vlot start. Maar zoals ik al zei,uit de hoge toeren blijven,vanaf derde versnelling (vreemd). Ik wet wel dat de tb in 1 en 2de versnelling op 0.5 bar draait. Vanaf 3de versnelling gaat hij naar 0.9 en 1.1 overboost in hoge toeren.
Nieuwe bougies(ngk 7es) en bougiekabels.Verdeelkap ok. Nieuwe universele lambda(geknipt in de draden om stekker over te zetten). Dit is volgens mij niet het probleem omdat bij vollast de lambda niet wordt gebruikt.
Stationair motor ook vervangen. Relais brandstofpomp gecheckt. Temp sensor werkt want koud draait hij stationair netjes iets hoger tot hij wat warmer wordt.
Benzinefillter zit aan de pomp in de tank. Nog niet gecheckt. Maar wanneer hij de problemen geeft trap ik hem zonder probleem naar 6000 toeren stationair Gas los en hij valt uit. Denk dat hij dan toch genoeg brandstof krijgt.
Ik weet het niet meer...
Graag jullie bevindingen en kennis.
Thanks
GTV V6 tb 1999
DUCATI 900SSie

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: Gtv tb valt uit in hoge toeren

wo jun 14, 2017 12:54

Voor de zekerheid toch maar even brst filter controleren?
Misschien vuil in de tank? Voor aanzuig pomp. Daar heb ik zelf wel eens een akkevietje mee gehad....heeft ook even geduurd voor ik daar achter was. Storingbeeld was wel iets anders, maar toch.
Anders even proefrijden met benzinedrukmeter goed afleesbaar (en lekvrij!) gemonteerd om dat te kunnen uitsluiten.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru

wo jun 14, 2017 13:30

Zulke hele vreemde storingen kunnen soms ook een elektrische oorzaak hebben. Wat gebeurt er op je dasboard als de motor uitvalt?

De moeite waard is in ieder geval om alle massa aansluitingen van het injectie en ontsteking systeem even na te lopen. Stekkers ook even los en vast.

En kijk of je accu goed vast zit, en of de accu klemmen netjes zijn en vast.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 14, 2017 16:20

bdp sensor los?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

md11
Newbie
Newbie

wo jun 14, 2017 19:25

Dank voor de berichten.
Ik zal de brandstoffilter controleren.
Bdp-sensor zit vast. Nieuwe besteld.
Heb al alle electr. schakelaars met contactspray behandeld.
Nog niet gelet op wat er met dashbord gebeurt bij uitval, volgende keer.
Massa accu kan beter,ga ik nu voor zorgen.
Greets
GTV V6 tb 1999
DUCATI 900SSie

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jun 15, 2017 09:08

Niet goed werkende dynamo's (spanningspieken) kunnen ook hele rare storingen in de electronica veroorzaken. Ken ik meerdere gevallen van.
Echter dat is toerental afhankelijk en niet belasting. Tenminste ik zie het verband tussen de versnelling (belasting) en de dynamo niet.
Maar je moet ergens beginnen met dingen uitsluiten als je niet kan direct kan beredeneren wat het wel is.

Behalve de al genoemde benzinedruk meter zou je ook een (liefst analoge) spanningsmeter kunnen installeren.
Of een scoop, maar die moet je maar net hebben en mee overweg kunnen.
Spanningsmetertje is niet heel duur en niet heel veel werk.

Nog opmerking over accu en accupolen.
De polen zitten wel goed vast in de accu?
Een (beetje) los zittende accupool, dus niet de klem, maar de hele pool in de accu, heeft mij wel eens maanden gezeur bezorgd.
Maar goed, dat heeft geen verbanden met toeren of versnelling.

Gr
DJ

md11
Newbie
Newbie

do jun 15, 2017 15:20

Net weer stilgevallen.
Deze keer tijdens rustig rijden.
In derde versnelling +-2200 toeren plos geen reactie meer op het gas. Teruggeschakeld naar 2de,geen reactie.
Toeretal blijft aangegeven op de teller,motor blijft lopen (door aandrijving versnellingsbak?)maar nul reactie op gas.
Naar de kant gestuurd en motor viel onmiddellijk uit op stationair.
Start niet meer.
Geen foutcode op multiecuscan.
Benzinepomp draaide.Er staat druk op de benzineleiding,is keihard. Heel waarschijnlijk is er ook vonk,vroeger al eens getest,lukt nu niet,ben alleen
GTV V6 tb 1999
DUCATI 900SSie

Terug naar “Algemene Technische vragen”