Lassen kan wel, maar liever niet is zo bedoeld om risicio's uit te sluiten. Als je last, krig je niet overal een homogene, krisallijne materiaalstructuur. Dit kan meer brosheid veroorzaken op plaatsen waar je dit niet wil. Wellciht een verkkerd voorbeeld, maar wel herkenbaar: Afbreken van uitlaten is altijd naast een las. Uiteraard is dit dikker materiaal, maar met de materiaalstructuur gebeurd hetzelfde. Uiteraard kun je eea zorgvuldig lassen, maar t komt wel extra nauwkeurig, zeker bij veiligheidsdelen zoals draagarmen. Lassen bij knooppunten bv bij wielnaaf zou ik zoveel mogelijk proberen te vermijden. Hier zijn de krachten erg hoog, dus meer kans op scheuren naar de las ook.
Uiteraard wordt er fabrieksmatig ook gelast, maar dit is vooraf uitgeengineerd etc.
Allemaal best wel terechte opmerkingen, maar eind zestiger jaren toen de Alfasud werd ontwikkeld is de warmteinvloed van lassen en de materiaalstructuur verandering (daarmee sterkte en vermoeiingseigenschappen) echt niet uitge-engineerd. Dit was nog een tijd zonder CAE/FEM computers en werd alles niet tot op de grens met een veiligheidsfactor er bovenop ontwikkeld. Destijds werd er ontwikkeld op basis van ervaring i.p.v. CAE/FEM en gedetailleerde material analyse na het toepassen van een bewerkingsprocess (persen, lassen, clinchen e.d.). Ik denk dat dit op een Sud beter te doen is dan op een auto uit deze tijd.