En TOCH is er iets dat mij mateloos intrigeert; Iedereen weet dat roken levensbedreigend is....WAAROM roken mensen dan?
Iedereen met enig intelligentie zou toch al op basis van rede niet roken toch?
Dit is voor de verandering NIET sarcastisch bedoeld maar een oprechte vraag! Je weet dat je dood gaat als je met 200 km/u tegen een muur op rijdt...je WEET dat roken verschrikkelijk ongezond is...WAAROM?
heu, das voer voor psychologen. idd roken is slecht dat weet een roker ook wel waarom doet ie het toch??? elk pleidooi voor roken is misschien een poging om het probleem te ontkennen maar wat is er nu niet slecht tegenwoordig?
Wonen in de buurt van hoogspanningskabel kan gezondsheidsproblemen geven. werken met een laptop op je schoot word je voortplantingsorgaan slecht van, van de straling van mobiele telefoons kun je ook gezondheidsproblemen krijgen, uren achter de computer zitten kun je rsi van krijgen, van de uitlaatgassen die je in je auto inademt kun je ook ziek worden, van sporten kun je levenslang invalide raken of overlijden waar houd het op? Ik rook dus ik pas me aan punt. zeur voor de rest niet (niet tegen jou bedoeld Alfa) is het jullie al opgevallen?? Het begon met de rokers en nu zijn de te dikke mensen aan de beurt who's next!?
Aan heel veel dingen is wel iets ongezonds. Maar veel van die dingen zijn niet te vermijden. Stel u maar eens een kantoorjob voor zonder computer ! Probeer u maar eens op een gezonde manier te begeven naar uw werk ! Sporten "kan" ongezond zijn als je een ongeluk krijgt, maar niet sporten is nog veel ongezonder ! Zelfs als je niets doet, kan je een ongeluk krijgen. Dus dat sporten ongezond "kan" zijn vind ik maar een flauwe opmerking. Maar wat je wel makkelijk kan laten is roken. Doe het gewoon niet en het is opgelost ! Akkoord, als je moet werken of leven in een omgeving waar gerookt wordt, dan is dit ook niet gezond uiteraard. Maar als niemand zou beginnen met roken dan zouden er veeeeeel minder mensen sterven aan bijvoorbeeld long- of keelkanker. Het kost de overheid miljoenen euro's. Geld dat we veel beter zouden kunnen besteden aan andere dingen. Veel van dat geld moet trouwens opgehoest worden door niet-rokende mensen. Waarom?
Een antwoord op de vraag waarom mensen beginnen te roken is misschien stoerdoenerij. " Kijk eens wat ik kan? Ik rook ! " Uit studies blijkt trouwens dat mensen die roken vaak een gebrek hebben aan zelfvertrouwen. Maar door te roken voelen ze zich beter in hun vel omdat ze meer aandacht krijgen. Meer dan 80% van de mensen beginnen te roken tijdens hun jeugd. Gewoon om stoer te doen en om op te vallen. Ik ken niemand die is beginnen roken als ie 50 jaar was ! Na een aantal maanden raak je er aan verslaafd en begin je het te accepteren. " Je moet van iets dood gaan hè" En achteraf willen ze stoppen met roken

Er zijn mensen die personen kennen die bijvoorbeeld 90 jaar zijn geworden en heel hun leven hebben gerookt. Tja, dat zijn uitzonderingen. Maar ik geef dan vaak als antwoord: Als die persoon niet had gerookt dan had ie waarschijnlijk 105 jaar geworden.