dendox
Newbie
Newbie

alfa 33 1.7 IE afstellen in koppelingshuis

di jun 17, 2014 13:06

Hoe ziet de markering eruit in het koppelingshuis bij de alfa romeo 33 van voor 89.
Heb de motor nu een paar keer rond gedraaid met de hand en ik vind onder weg 2 uitsparingen (waarschijnlijk voor gewichts verdeling)
en 1 topje hierop.Maar waar kun je nu je timing mee controleren .

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: alfa 33 1.7 IE afstellen in koppelingshuis

di jun 17, 2014 22:24

kan goed zijn dat het BDP merkteken (T) samenvalt met een gat om te balanceren (dus het merkteken is er niet meer)
gebeurt nog wel eens.

heb je het al goed zuiver gemaakt, met staalwol opgeschuurd. soms is het ook onder de roest verdwenen
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

di jun 17, 2014 22:35

Als je echt niets kan vinden kan je de bougie van cilinder nr1 eruit halen (rechtsvoor) en met een schroevendraaier door het gat bepalen of de zuiger helemaal boven is, dit gaat redelijk precies, als je dat punt gevonden hebt, kijk dan op het vliegwiel, er zal iets te zien moeten zijn, een al dan niet verminkte "T". Het teken "I" van stationair vervroeging staat dan redelijk in de buurt en het "II" teken van maximale vervroeging iets verder.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

dendox
Newbie
Newbie

wo jun 18, 2014 20:17

Jha heb tussen de twee balanceer gaten een merkteken "T" gezien niet echt duidelijk ik dacht dat dit slijtage was nu heb ik het volgende probleem dat de vacuum pomp bij bijstellen tegen een darmpje ernaast duwt beetje lastig kan hem niet juist afstellen.

high fidelitaly
Full Member
Full Member

wo jun 18, 2014 22:38

verdeler zo draaien dat ze nergens tegenkomt en bougiekabels versteken.

of krukas 1 X ronddraaien en nokkenassen laten staan (riemen eraf) wel zien dat zuigers kleppen niet raken.
dan komt de rotor ook op ander punt te staan en dan zo alles terug monteren

Kurt
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Rob75
Guru
Guru

wo jun 18, 2014 23:22

Ik zie twee topics over hetzelfde.

Nu kan ik twee dingen zeggen:

- blijf eraf en zoek een deskundige die je helpt,
- ga even het Internet op en Google "Alfa 33 Manual"

Volgens mij heb je nu zoveel afgesteld dat niets mee zeker te zeggen is. Merktekens die er niet zijn en opeens weer verschijnen. Vaccuumslangen die knel komen te zitten. Bougiekabels omsteken waarna een draaiende motor niet meer start. Een injectiesysteem dat wellicht kuren vertoont.....

Sprry voor de misschien vervelende boodschap.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

dendox
Newbie
Newbie

do jun 19, 2014 09:57

vorige topic ging over de werking van het injectie systeem omdat ik de werking niet kende dit werkt ondertussen en is gecontroleerd.

de bougies staken in de volgorde 12 43 toen ik de wagen kocht. Nu in de vraagbaak staat dat de volgorde 13 24 moet zijn.
Daarom kon je met de wagen ook maar optrekken tot 80 Km/u (beetje raar voor een 1.7 liter met een wagen die 950 Kg weegt)

Na dat ik de bougies in de juiste volgorde had gestoken starten de wagen totaal niet meer. Dit omdat de timing helemaal verkeerd stond

Om dat de wagen dan niet starten ben ik gaan zoeken naar het top compressie punt van de 1 ste cilinder. nu ik dit gedaan heb start de wagen wel maar de timing staat volledig verkeerd.

1 stap van de timing is de wagen afregelen op 900 tr/min en dit is niet mogelijk omdat hij een buisje raakt

de reden waarom ik dit allemaal doe is omdat ik de wagen ongeveer een maand geleden gekocht had van een eigenaar die beweerde de motor helemaal zelf te hebben herbouwd.
De foto's zagen er goed uit en de wagen reed redelijk toen. Na een betere inspectie thuis over de put zagen we dat een groot deel beugels niet waren vastgemaakt brandstof leidingen lagen verdraaid en hingen tegen de motorblok.
en de motor draaide als maar slechter. ook de alternator laden niet op dit kwam omdat de connector van D+ vol met lijm was gespoten en de rotor van de alternator geen 12V kreeg. verder was de achteruit rijdt schakelaar "afgescheurd" en de draad lag onder de motorkap
I.p.v aan de versnellingsbak. en er is nog een onopgeloste zaak van een sensor vervangen door een weerstand.

Daarom ben ik alles aan het nazien ook kleppen komen nog aan de beurt daarna brandstof pomp enzo verder enzo verder voor een betrouwbare wagen te creëren die hij momenteel totaal nog niet is.

(mischien hoord dit onder projecten aangezien want mijn klein rap op de baan brengen wagen was niet zo goed inorde dan als ik dacht)

don515jz
Full Member
Full Member

do jun 19, 2014 12:47

de bougies staken in de volgorde 12 43 toen ik de wagen kocht. Nu in de vraagbaak staat dat de volgorde 13 24 moet zijn.
Daarom kon je met de wagen ook maar optrekken tot 80 Km/u (beetje raar voor een 1.7 liter met een wagen die 950 Kg weegt)
Heb je de draairichting van de rotor wel goed? Bij 1-2-4-3 is er maar 1 bougie die correct staat en op 1 bougie loopt ie niet. Als je de draairichting omdraait dan wordt het opeens 1-3-4-2 dat lijkt er al meer op nu zijn er 2 kabels verkeerd en zal de motor (slecht) lopen vooral ook omdat je er mee gereden hebt denk ik dat de kabels zo zaten.
Wanneer je de kabels op 1-3-2-4 heb gestoken, maar in de verkeerde richting dan wordt dit 1-4-2-3 en dan start ie niet meer en dat is het probleem dat je nu hebt.

dendox
Newbie
Newbie

do jun 19, 2014 13:25

draai richting heb ik gecontroleerd met da motor met de hand te draaien toen ik opzoek was naar het markeer punt. Motor draait nu wel oke maar niet geweldig omdat ik met de vacuum pomp ergens tegen aanzit bij afstellen.

zal de tip van hier boven eens proberen:

BerichtGeplaatst: Wo Jun 18, 2014 22:38 Onderwerp: RE: alfa 33 1.7 IE afstellen in koppelingshuis
verdeler zo draaien dat ze nergens tegenkomt en bougiekabels versteken.

of krukas 1 X ronddraaien en nokkenassen laten staan (riemen eraf) wel zien dat zuigers kleppen niet raken.
dan komt de rotor ook op ander punt te staan en dan zo alles terug monteren

Kurt

Firedriver
Full Member
Full Member

do jun 19, 2014 14:41

Hallo,
Ga naar onderste topic, dan kom je foto's tegen, zie dat alles ok komt jongen, op zich niet moeilijk, maar denk 2 keer na, anders motor foetsie,
Het is wel van een carbu,, denk dat je merktekens anders zijn, en i.v.m. ontstekingsvolorde, bougie's allemaal eruit, motor BDP, en dan maar zijn inlaat-of uitlaatnokken volgen.tijdens het manueel draaien van de motor en in zijn juiste richting natuurlijk.

Gr.
Jantje

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... c&start=15

Rob75
Guru
Guru

do jun 19, 2014 14:57

Ah, nu wordt het duidelijker.

De verdeler is volgens mij hetzelfde als op een carburatiemotor. Dus kijk even heel goed of de rotor en verdeelkap goed zitten. Als ik het me goed herinner, staat de rotor in de richting van cilinder 1 te wijzen als cilinder 1 op BDP staat. Als je namelijk met het verdraaien van de verdeler niet uitkomt, dan staat deze wel heel erg van tijd af.

De timing van een 1.7 kun je helaas niet controleren aan de nokken van de nokkenas (@Firedriver) er zit namelijk geen kleppendeksel op. De methode is om de krukas in BDP te zetten voor cilinder 1, dus ook controleren dat de rotor goed staat! Je zult niet de eerste zijn die de motor 360 graden verkeerd zet.

Wat iemand al eerder schreef: door 1-2-4-3 om te keren naar 1-3-2-4 heb je de volgorde behoorlijk veranderd. Dus echt even terug naar de basis.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

dendox
Newbie
Newbie

do jun 19, 2014 15:02

de rotor staat 180 ° gedraaid en wijst eerder richting bestuurder zetel :s dus die staat helemaal verkeerd.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

Re: RE: alfa 33 1.7 IE afstellen in koppelingshuis

do jun 19, 2014 17:24

de rotor staat 180 ° gedraaid en wijst eerder richting bestuurder zetel :s dus die staat helemaal verkeerd.
Oftewel de krukas 360 graden verkeerd zoals Rob75 schreef, een klassieke fout die iedereen, tenminste ik wel, wel eens gemaakt heeft. Op te lossen door de krukas 1 slag draaien t.o.v. de nokkenassen, dus tandriemen moeten er dan af (opletten natuurlijk dat de kleppen niet tegen de zuigers komen) of simpeler, de bougiekabels omsteken op de verdeler, elke kabel schuift 2 posities op.
Normaal is, vanaf bestuurdersplaats gezien, positie rechts voor op verdeler gaat naar cilinder rechtsvoor, RA gaar naar RA, LA gaat naar LV en LV gaat naar LA.
Dat zou dan moeten worden: RV naar LV, RA naar LA, LA naar RV en LV naar RA.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

sprints
Member
Member

do jun 19, 2014 20:12

Het verhaal van het slecht lopen met verkeerd aangesloten bougiekabels en helemaal niet meer lopen als de juiste volgorde aangehouden wordt is erg vreemd. Wat je mogelijk nog eens zou kunnen bekijken of het contact van de rotor wel tegenover het contact in de verdelerkap uitkomt en niet ergens in het midden. Als de nokkenassen op tijd staan zou de oliepomp wel eens een tandje of wat verkeerd gemonteerd kunnen zijn.

Echter als het allemaal zo van slag is kun je het beste met de basisinstelling beginnen; eerste zuiger in de compressiestand (zuiger bovenin en in en uitlaatkleppen gesloten) de merktekens van het vliegwiel en nokkenassen ten opzichte van elkaar juist en de stand van het de sleuf in de oliepomp (onder de verdeler) in de juiste stand.
Ik ben de boxers gewend die nog klepdeksels hadden en dan gaat het allemaal wat eenvoudiger dan dat alles dichtgebouwd zit zoals met hydraulische stoters. Ook verwarrend vind ik bij de nieuwere typen de dubbele merktekens één voor de timing en één voor het veilig loshalen van de riem/spannen van de riem. Hier ging ik goed de mist in met de 16V afgelopen winter. Mijn redding was dat ik de motor altijd voorzichtig eerst een paar slagen rondtorn zonder bougies.

Mocht je een scan uit mijn vraagbaak (series 3) willen stuur dan even een pb met jouw emailadres.

Succes K!

dendox
Newbie
Newbie

do jun 19, 2014 21:10

de reden waarom hij in juiste volgorde niet start is omdat de rotor 180 ° verkeerd staat.
Dus ik heb zoals je zegt da boegie kabels 2 plaatsen verzet zodat de motor start. (start zeer goed)

maar draait stationair nu 1200 omdat er geen plaats is om te regelen dus de roto zal terug 180 ° moeten draaien om dan te kunnen afstellen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”