Gaaf te horen dat ie toch wel bekend is.
Volgens de motorcode is het blok van een AlfaSud Sprint 3S 1.5. Grote vraagteken of deze tot 1.9 opgeboord kan worden, of is er meer mee gedaan?
Nee dat kan niet. De 1.5 heeft een boring van 84mm, de 1.7 heeft 87mm. Echter beide hebben even dikke cilinderwanden, heb het onlangs nagemeten, ongeveer 5.5 mm dik ter hoogte van de vriespluggen. Dit betekend dat de 1.7 al anders gegoten is met ruimere cilinderwanden. Een 1.5 opboren naar 87mm gaat wel maar dan is de kritische grens qua cilinderwand dikte al bereikt. Overigens heb je dan een 1.6, om er een 1.7 van te maken heb je ook nog een krukas van een 1.7 nodig.
Om van een 1.7 een 1.9 te maken is hetzelfde verhaal, 89mm cilinders is vergelijkbaar met opboren van een 1.5 naar 87mm, kritische grens en dan heb je "pas" een 1.8. Voor een 1.9 is dan ook nog een krukas nodig met 4 mm grotere slag en die zou speciaal gemaakt moeten worden. Of zodanig grote zuigers dat de cilinderwanddikte gehalveerd wordt...
Waar heb je de motorcode gezien, die op het blok zelf zit dicht bij het oliefilter op een vlak stukje en zal waarschijnlijk effe gladgeschuurd moeten worden om die goed te kunnen lezen.
foto: destructieve meting van de cilinderwanddikte van een 1.5, gat geboord door de wand. Het 1.7 blok heb ik anders gemeten want dat wou ik nog effe bewaren kon zien dat de cilindermantel dichter bij het oppervlak zit (afstand vriesplug opening tot cilindermantel is kleiner)
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LR6XN3PN.jpg)