Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (7)

za apr 28, 2012 12:38

OK, de Alfa's van Guisval heb ik nou wel weer genoeg uitgemolken...

O, toch niet? Want deze OSI Scarabeo is er ook nog:

Afbeelding

Of hij echt tot de curiosa behoort valt over te discussiëren, ik zie ze met een zekere regelmaat voorbijkomen. Dat ligt iets anders bij de Aguti's uit Argentië (als je denkt 'waar ken ik die naam van?', het is een knaagbeest).

Het zou dezelfde mal zijn maar, net als we eerder zagen bij de Bburago > Polfi Toys en Edil Toys > Orfey Toys, behoorlijk versimpeld; de ingezette koplampjes zijn verdwenen, terwijl de motorkap (achter) niet meer open scharniert. Ander verschil: de wielen, Guisval heeft metalen velgjes van verschillende maten voor/achter en (zo lijkt het) 'rubberen' bandjes. Aguti heeft er simpele volplastic standaard wieltjes (met of zonder profiel) onder gezet.

Afbeelding

Bij veel Aguti's die ik op online veilingen zie sluit de 'deur' erg slecht. Er zijn meerdere kleurtjes:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (7

za apr 28, 2012 13:14

schitterend die Guisval GTV. Staat hoog op mijn verlanglijstje maar op een of andere manier kan ik er maar geen te pakken krijgen. Ik zat er aantal keer heel dicht bij maar ik heb uiteindelijk altijd pech met dit model :? :lol: Ik zou al blij zijn met een exemplaar :lol:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (8)

zo apr 29, 2012 01:32

We blijven op de kleintjes letten.

Af en toe zag ik een wit/blauw polizia-'ding' op eBay. Twee dingen werden er van beweerd:
- het is zeldzaam
- het is een Alfa 159 SW

Slechts één fotootje erbij, recht van opzij. Moet dát een 159 SW voorstellen? Geen Audi Avant of zo? Moeilijk te beoordelen, net als het feit of het echt wel zo zeldzaam is. Eén ding wist ik wel: met 16 dollar behoorlijk aan de prijs voor zo'n twijfelachtig geval.

Zoekend naar Guisval-info surf ik zomaar tegen een duidelijker afbeelding aan:

Afbeelding

Aha, inderdaad een 159. En hij blijkt er ook nog eens in een andere uitdossing te zijn. Het merk? Singafund, uit Hongkong.

Afbeelding

Toch wel grappig. En ja, vervelend zeldzaam...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (9)

zo apr 29, 2012 12:57

In mei 2007 zagen we al een een bijzondere Spanjaard:
Terug naar Spanje voor een andere Giulietta Spider. Deze bracht op eBay maar liefst 24 tientjes op:

Afbeelding

Het is een model van het Spaanse speelgoedmerk Payà. De schaal is ongeveer 1:24.

Die 1:24 blijkt dus 1:20 te zijn, zo is op de doos te lezen:

Afbeelding

En die 24 tientjes in 2007 waren een koopje als ik de vraagprijzen lees: 500 euro, net als voor deze grijze zonder doos maar met hardtop:

Afbeelding


De gebroeders Paya uit Ibi in de buurt van Alicante zetten aan het einde van de eerste wereldoorlog hun fabriek op met de bedoeling tegenwicht te bieden aan de Duitsers die in die periode de speelgoedmarkt domineerden. En met succes. In 1922 had Paya 200 werknemers op de loonlijst.

Wel eens een oude speelgoedfabriek van binnen bekeken?

Meer info.

Paya maakte de Giulietta Spider ook in een kleiner formaat: 1:32, en die was er bovendien als bouwdoos.

Afbeelding

Erg leuk, het jochie links lijkt zelfs in extase te verkeren.

Afbeelding

Iets minder grappig is de vraagprijs: 950 euro...

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (9

zo apr 29, 2012 14:06

Erg leuke info, Hans! En wat heerlijk om te zien, die foto's van de fabricage. En wat een sfeer hebben dit soort oude modellen toch... :D

Koen

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curios

zo apr 29, 2012 14:29

Erg leuke info, Hans! En wat heerlijk om te zien, die foto's van de fabricage. En wat een sfeer hebben dit soort oude modellen toch... :D

Koen
Tja, de fabricage. Ze waren niet bepaald vies van kinderarbeid zo te zien :wink:

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (10)

zo apr 29, 2012 15:28

Nou snap ik ook waarom dat ene joch zo geëxalteerd (ja, mooi woord hè) lijkt; die staat stijf van de speed... Doorwerken, knul! :biggrin:

Eerlijk gezegd vraag ik me wel eens af hoe dat zit met die fabricage in het verre oosten. iModel-achtige toestanden? Kinderarbeid? Als je de producenten er naar vraagt hebben ze wel een bedrijfspolicy klaar liggen die dat uitsluit, maar met al die koppelbazen en koppelbaasjes heb je nooit absolute zekerheid.


Afbeelding

Is dit een curiosum? Nee, verre van dat. Je komt ze regelmatig tegen voor niet al te veel geld. Het is geen overdreven fraai model met grove plakkers en banaal goedkope wieltjes. Ik heb er daarom ook nog nooit over gepiekerd om er één in mijn vitrine te parkeren.

Gevalletje het geheel is meer waard dan de som der delen? Want dit vind ik dan weer wel leuk, een complete grootverpakking met inhoud; twaalf van die lelijkers.

Afbeelding

Afbeelding

Voor 150 euro best netjes geprijsd, waar vind je zoiets nog. Jammer van die hap er uit, maar ja, die doos past toch niet in mijn vitrine. Al weer een no go dus :wink:

Gebruikersavatar
campari
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 22:03
Locatie: Amersfoort

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (1

zo apr 29, 2012 20:54

Curieus? Misschien niet echt, maar naast de Spider Duetto (Mebetoys) en de 6c 2500 (ABC) heeft een Italiaanse verbouwer zich uitgeleefd op een M4-model om een Giro d'Italia uitvoering te maken.

We hebben het dan over 1973; Felice Gimondi was Italiaans kampioen en Marino Basso wereldkampioen. Waarschijnlijk was de Alfa meer in de speciale kleur "celeste" (blauwig) in plaats van wit, maar de (ver)bouwer heeft zijn best gedaan om er iets leuks van te maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alfist sinds 1982:
2 x Alfa Sud, 1 x Giulietta 2.0, 3 x 33, 1 x 155, 2 x 156 SW, 1 x 159 SW Ti, Giulietta Multi-Air tct en nu, HELAAS, VW T-Roc (dagelijks gebruik) en GTV 3L V6 24V (voor de extra Alfa-belevenis).

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (11)

ma apr 30, 2012 00:08

Hij wijkt inderdaad op nogal wat punten af, wel een erg leuk en sfeervol model.


Nog even terug naar de kleine Polistils uit de RJ serie.

Nog nooit eerder gezien, de straat-Alfa's (waarvoor je per stuk mint & boxed vaak 25 euro of (veel) meer moet ophoesten) en de qua schaal wat uit de toon vallende Tipo 33 samen in een doos.

Geschenk set van Alfa dealers geweest om kinderen van potentiële klanten te paaien? Mijn vader kocht toen een Alfasud, maar ik heb geen doosje Polistil gezien :(

Alleen voor Italiaanse kiddo's zeker.

Afbeelding

Stond op eBay maar werd niet verkocht. Niet zo raar, de vraagprijs was bepaald niet kinderachtig: 950 euro.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (1

ma apr 30, 2012 12:18

Zo dat is gaaf zeg :shock: Inderdaad nog nooit eerder gezien..
Die vraagprijs vind ik dan wel weer erg extreem.. maar wat een mooie set =D>
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (12)

ma apr 30, 2012 20:25

Vooral curieus omdat hij nog zo netjes in de blister zit; een witte 116 Giulietta in 1:40 en een rood Duits geval, samen met een simpele bouwplaat van een werkplaatsje:

Afbeelding

Een mooi dilemma. Laat je het ding in de verpakking zitten (en behoudt je daarmee de waarde) of ben je nieuwsgierig of speels genoeg om de blister open te trekken en het werplaatsje op te zetten en de twee modellen er voor te zetten? Eigenlijk zou je twee van die sets moeten hebben. Maar één er van vinden is al lastig genoeg.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (1

di mei 01, 2012 09:18

Geinig setje zeg. Ook nog niet eerder tegengekomen.
De Giulietta los wel natuurlijk. Dat was mijn eerste Alfaatje ooit. Gekregen toen ik een jaar of 2 was :lol: :wink: En ja, kheb hem nog steeds (hij is alleen niet erg mooi meer..).
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (1

di mei 01, 2012 09:25

Vooral curieus omdat hij nog zo netjes in de blister zit; een witte 116 Giulietta in 1:40 en een rood Duits geval, samen met een simpele bouwplaat van een werkplaatsje:

Afbeelding

Een mooi dilemma. Laat je het ding in de verpakking zitten (en behoudt je daarmee de waarde) of ben je nieuwsgierig of speels genoeg om de blister open te trekken en het werplaatsje op te zetten en de twee modellen er voor te zetten? Eigenlijk zou je twee van die sets moeten hebben. Maar één er van vinden is al lastig genoeg.
Het dilemma lijkt me niet zo groot. Ik zou 'm lekker dicht laten zitten want openen betekend een zeer schaars model een stuk minder schaars maken. Bovendien: wie heeft dit nou, nog in de blister? :wink:

Koen

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (1

di mei 01, 2012 18:28

Nou, ook ik maar weer eens aan de Minichamps (had me eigenlijk voorgenomen ze niet meer te kopen) want dat sprintje zag er toch wel erg leuk uit:

Afbeelding

Afbeelding

En lelijk is hij ook zeker niet. Hij zit (zoals bijna alle minichamps) wat dik in de lak en goed er zullen wat details historisch incorrect zijn maar toch vind ik het een aanwinst voor mijn collectie.
Wat me door dit model wel extra duidelijk word is hoe netjes de oude Mebetoys eigenlijk is van vorm. Goed hij is natuurlijk vele malen groffer afgewerkt (het blijft speelgoed)
maar met de juiste wielen en een likje verf zoals ik heb gedaan doet hij het helemaal niet zo slecht tegenover de Minichamps.
Oordeel zelf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Week van de Curiosa (1

di mei 01, 2012 20:25

Mooie aanwinst Mark,en inderdaad de vormgeving van de mebetoys is zeker niet slecht,zeker met de andere velgen erop ziet dat model er best goed uit :)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”