Naar aanleiding van dit artikel:
http://www.alfagtv6.com/afm_mods.htm
Ben ik op zoek gegaan naar een grotere BMW LHM voor de 3.1 GTV6
Ik zou deze aanpassing graag willen doen en daarvoor heb ik nodig:
- Een BMW LHM geschikt voor grotere motoren en L-Jetronic (heb ik, van een 733i)
- Mogelijk grotere injectoren (heb ik, van een 3.0 V6)
- Lambda sonde (welke? is er ooit een op een GTV6 gemonteerd?)
- Een A/F meter (welke?)
Ik heb de tekst laten vertalen door een website en deze zelf een beetje aangepast:
Door Scott Goodwin Austin, TX scotti@texas.net
Bron www.alfagt6.com
...
Een van de eerste dingen die hij mij vertelde was dat de LHM Bosch een reusachtige beperking is voor de lucht inname van de motor.
Het beste was om de hele LHM te verwijderen, maar dat zou een upgrade naar een Haltech-systeem (of soortgelijke) vereisen .
Eén na beste zou zijn om de LHM te vervangen met een vergelijkbaar maar grotere Bosch LHM . Bijvoorbeeld die van een oude BMW 63X of 73X.
Een belangrijke boodschap is deze: DO NOT FEAR uw LHM !!! Het is een belachelijk eenvoudig systeem.
Het ding is in principe een doos met een veerbelaste klep aan de binnenkant. Aan de bovenkant van de klep is een variabele weerstand die een aantal posities doorgeeft.
Het belangrijke is dat de weerstand niet continue variabele waarden doorstuurt tussen de laagste en de hoogste stand.
Vermoedelijk zijn er ongeveer 10 mogelijke waarden welke door worden gestuurd naar de ECU.
Het heeft ook een ingebouwde lucht temperatuursensor.
Er zijn mogelijkheden om de veer instellingen aan te passen binnen de LHM . "Zoals de veer een beetje losser/strakker draaien" enz...
Wat er gebeurt is dat er een wijziging plaatsvindt wat betreft de hoeveelheid lucht dat door de LHM stroomt en de opening van de klep (omdat de veer meer/minder is aangespannen).
Bij een losser aangespannen veer zal de klep verder openen, bij een strakker aangespannen veer zal de klep minder ver openen --wat op een rijker of armer mengsel neerkomt (theoretisch).
Het is ook belangrijk om te weten dat de ECU het van het mengsel zelf omhoog of omlaag kan aanpassen. Het heeft echter een limiet aan hoeveel het het mengsel op basis van de verstrekte waarden.
Een kleine wijziging aan uw LHM veer kan of kan geen invloed op het mengsel hebben.
De onderkant van de LHM zit vast met kleine klinknagels die in de behuizing vast zitten. Met een Dremel (grinder) kunt u deze kleine noppen eruit slijpen.
Wrik voorzichtig de bodem los met een schroevendraaier en hou de beide openingen van de LHM vast. U kunt de onderkant van de doos weer vastmaken met een lijmpistool.
Voor de elektrische onderdelen probeerde ik twee verschillende configuraties.
-1. Ik probeerde de BMW componenten en
-2. ik heb ook geprobeerd de onderdelen van mijn Alfa AFM te transplanteren in de BMW LHM doos
Beiden mogelijkheden werkten voor mij. Ik heb zelfs combinaties van mijn Alfa ECU en een BMW ECU geprobeerd.
Meer informatie over de Bosch L-jetronic systeem en/of de LHM: "How to Understand, service and modify Bosch Fuel Injection & Management by Charles O. Probst. Robert Bentley Publishers. ISBN 0-8376-0300-5.
Om de grotere AFM te passen in de Alfa inlaatslang, zult u deze moeten opwarmen. Iemand heeft de hele zaak in de magnetron verwarmd.
Mijn oplossing was het uiteinde van de slang in een grote pan kokend water te dompelen.
Met de slang nog erg warm, de LHM met een beetje vaseline in de slang te wrikken en laat het afkoelen.
Belangrijk:
Een belangrijke tip die ik wil doorgeven is dat u de lucht/brandstofmengsel moet meten voordat u deze wijziging probeert.
Koop een lucht/brandstofmengsel indicator (meter) en monteer deze op uw dashboard. Ze kosten ongeveer $100 en zijn echt eenvoudig te installeren.
12V positieve, grond en een extra draad welke afgesplitst is van de de draad uit uw O2 sensor in het uitlaatsysteem.
Als u denkt dat u veilig kunt schroeven aan de veerinstellingen rond uw brandstofsysteem zonder enige vorm van meting van uw brandstofmengsel--dan vergist u zich. Doe het niet!
Uw oorspronkelijke luchtfilter behuizing kan niet worden aangesloten omdat de slang niet meer in lijn staat met de opening van de filterbox.
Het bovenste gedeelte van de luchtfilterbox zal gedemonteerd moeten worden. Tijdelijk kan een ander soort opvulling (zoals een stukje schuimrubber) voor de nieuwe LHM op de top van het onderste gedeelte van uw bestaande lucht filterbox geplaatst worden--totdat er een permanente oplossing komt.
Zoals bijvoorbeeld een K & N filter beschikbaar (ik weet niet het modelnummer) dat de exacte opening grootte als de BMW LHM heeft.
Eenmaal geïnstalleerd, is het nodig om het stationair toerental en het stationair mengsel te wijzigen. Het stationaire mengsel is een schroef in de LHM zelf.
Met behulp van de uw lucht/brandstofmengsel indicator (meter) stelt u deze af.
Laat de auto stationair op temperatuur komen en draai deze schroef totdat het mengsel juist is.
Meer info LHM: