Sommige mensen leren iets alleen op de moeilijke manier, gelukkig zijn er ook genoeg mensen die ze dat wel willen leren dan.

Ga in godsnaam bij de politie werken als je het nodig vind om zelf in te grijpen! Dat "leren" is in de meeste gevallen gewoon gefrustreerd terug treiteren. Kijk naar je eigen verhaal ("minuten lang naast een vracht wagen blijven rijden") en je bekende ("afremmen, daar werd hij helemaal boos van"). Wat schieten we daar nou in godsnaam mee op? Je verlaagt je tot het niveau van de gene die jou opjaagt, vergroot de ergenis op de weg (het zal je wellicht verbazen, maar er zitten nog meer mensen achter je) en vergroot uitsluitend de kans op ongelukken.
Begrijp me niet verkeerd, het gebeurt me niet vaak, maar ik heb ook een broertje-dood aan zinloze bumperklevers, maar als je raar, onvoorspelbaar en aso weggedrag iritant vindt, net als ik, doe het dan zelf ook niet.
De politie grijpt helaas niet in, die zijn niet overal tegelijk... Als er immers maar een politieauto te zien is gaat iedereen ineens schijnheilig netjes rijden.
Wel even een kleine kanttekening, dat afremmen is wel gewoon normaal gas loslaten of zacht afremmen, geen brake-test acties oid, dus geen gevaarlijke situatie die er dan ontstaan. Het verhaal is ook niet mijn ervaring maar van een vriend van mij. En ja die laat zich frustreren door zo'n acties, maar dat zou ik in zijn geval ook geweest zijn.

Maar dit wordt net zo'n discussie als met het afslaan van iemand die je auto bekrast oid, de een gaat nou eenmaal anders om met zaken als de ander. Niet iedereen is even heilig.
Ik rij overigens niet raar, onvoorspelbaar of erg asociaal, wel vaak (veel ) te hard maar alleen waar het kan, niet in de bebouwde kom bv.
Wat veel gevaarlijker is in mijn ogen zijn de mensen die domweg niet kijken of domme dingen aan het doen zijn. ineens naar rechts vliegen omdat ze bijna de afslag missen, met 90 een vrachtwagen gaan inhalen terwijl er iemand met 140 aankomt, navigatiesystemen afstellen onder het rijden, en ga zomaar door. Sommige van die mensen hebben hun rijbewijs met Douwe Egberts punten bij elkaar gespaard volgens mij.

Een verplichte opfriscursus na 10 jaar rijbewijsbezit lijkt mij een goede zaak, gewoon eens de regels weer te horen krijgen zodat je ook weer up-to-date bent.
En bumperklevers die stelselmatig gepakt worden moeten ze taakstraffen geven ipv boetes, lekker afval rapen langs de snelweg oid, daar heb je ze veel harder mee als met een boete.
"kan niet" ligt op het kerkhof....
Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.