zo jan 09, 2005 17:17
Ik denk dat je van de onderhoudskosten van een Maserati (lees Ferrari) V8 niet vrolijk zou worden. Het is toch ontworpen voor een compleet ander soort auto. Dus geen serieus alternatief voor Alfa.
En wat kan de gemiddelde Alfa dealer met zo'n auto in de werkplaats?
Vergeet het. Een Alfa met zo'n motor komt nooit. Als er vermogen uit moet komen zullen ze wel wat turo's op de GM V6 plaatsen.
Een ware italiaanse V6 ontwerpen. Klinkt heel mooi en dat zou het ook ongetwijfeld zijn geweest. Maar wie gaat die motor dan buiten Alfa en Lancia nog gebruiken? GM niet, want die hebben een goedkoper alternatief. Dus krijgen we lagen stuktallen, als met de echte Alfa V6 en weer hetzelfde probleem als nu: te duur.
Alfa Romeo is inderdaad de best draaiende poot van Fiat Auto. Maar dit is heel relatief, want ook de verkopen van Alfa zijn gedaald. Beter gezegd, het is de minst slecht draaiende poot.
Misschien dat die Duitsers die inmiddels bij Alfa aan het roer zitten, wel begrijpen dat er een aantal Alfa's nodig zijn met veel power. In een land als Duitsland en Zwitseralnd is hier echt wel een markt voor. Bovendien moet je niet de positieve uitstraling vergeten naar de rest van het programma. De M-modellen bij BMW vormen ook maar een heel klein deel van de totale verkoop, maar doet veel voor het imago.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010