Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 155 stottert en valt uit

vr jan 14, 2011 20:03

@ rav:
Haha! De gedachte passeerde me wel om gewoon weer met de 33 te gaan rijden, dan weet ik wat ik heb en roesten doet 'ie toch al wel.

Zonder gein, de koets is behoorlijk fit dus hij is het wdb wel "waard".

Whizz heeft zeker gelijk maar wat ik bedoel is dat ik eerst kleine simpele dingen wil uitsluiten voordat ik een lambda a 130 en lmm a weetikhoeveel nodeloos ga vervangen, snappie :wink:
Het komt dus wel goed maar ik wil gewoon weten wat het precies was, en als het meerdere dingen zijn dan is dat ook meetbaar/merkbaar.
Dus vervangen/fiksen rijden, meten, volgende etc.
Laatst gewijzigd door Hans33sw op vr jan 14, 2011 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 155 stottert en valt uit

vr jan 14, 2011 20:06

Lambda afkoppelen.
al gedaan, geen verandering
stat. reg. gewoon afkoppelen.
ook al gedaan -> verhoogd stationair. toch ga ik deze even schoonmaken want de ene keer draait ie 1100 stationair en de andere keer 8a900
een keer wisselde dat terwijl ik er aan wurmde/friemelde. en schoonmaken kan nooit kwaad 8)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

vr jan 14, 2011 22:10

heb de stationair klep er even afgehaald en gereinigd met remreiniger, toen viel me deze spleet op:

Afbeelding

Hoort die daar te zitten?
Hij veert nml maar dus niet helemaal dicht.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

vr jan 14, 2011 22:16

Alle regelaars die ik tot nu toe heb gezien hadden dit ook.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

vr jan 14, 2011 22:22

Ok! Zoeken we verder. :D
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

vr jan 14, 2011 22:55

Misschien dat dit je wat helpt bij troubleshooting:
-bougies heb ik vervangen tijdens een beurtje (bij 270 op de teller uit mijn hoofd)
- bougiekabels heb ik is uit voorzorg vervangen met een setje knappe tweedehands
- Brandstoffilter is bij 275 op de teller ofzo vervangen
- Stappenmotor heb ik ook al eens schoongemaakt
- Alle stekkers heb ik ook al eens de contacten van schoongemaakt / opgeschuurd en bespoten met contactspray
- De tape die jij bedoeld om die slang, had ik er eens omheen gelegd omdat er wat droogtescheurtjes in zaten en de motor valse lucht aanzoog. Dit bleek later luchtinlaat te zijn die we toen hebben vervangen (zaten de injectoren van lpg nog in, en die afsluitingen sloten niet meer goed).
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

vr jan 14, 2011 23:08

- De tape die jij bedoeld om die slang, had ik er eens omheen gelegd omdat er wat droogtescheurtjes in zaten en de motor valse lucht aanzoog. Dit bleek later luchtinlaat te zijn die we toen hebben vervangen (zaten de injectoren van lpg nog in, en die afsluitingen sloten niet meer goed).
Dat had ik idd gelezen. Bedankt voor je antwoord jur!
Ik ga zo nog wel even de kabels checken.

En omdat het kan en ik graag niet beticht wordt van niksnutterij na een 12urige werkdag gelijk de stationairklep maar in de allergayste kleur gespoten:

Poserend aan het gewei dat hier aan de muur hangt:
Afbeelding
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

vr jan 14, 2011 23:13

Je moet je vriendin ook niet verveelt bij die auto laten staan met een potje nagellak ;-)
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

vr jan 14, 2011 23:17

Je moet je vriendin ook niet verveelt bij die auto laten staan met een potje nagellak ;-)
Haha, heb een keer een surfboard in deze kleur gespoten, had ik nog over :D
Er komt trouwens een setje eibach veren onder, wel zo fijn 8)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

vr jan 14, 2011 23:38

Eigenlijk moet je waardes gaan meten om te bepalen in welke hoek je t moet zoeken.

dus: brandstofdruk meten, ontstekingsbeeld zichtbaar hebben, lambdaregeling zichtbaar..... aan de testkast...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

vr jan 14, 2011 23:42

Heb je al gespayed met remmenreiniger om een mogelijk lek in het inlaattraject op te sporen?
Als je motor tijdens het sprayen plots meer toeren maakt, dan spuit je dus in de buurt van het lek/scheur.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

vr jan 14, 2011 23:45

Heb je al gespayed met remmenreiniger om een mogelijk lek in het inlaattraject op te sporen?
Als je motor tijdens het sprayen plots meer toeren maakt, dan spuit je dus in de buurt van het lek/scheur.
Ja, gedaan. geen effect.
Net even de bougiekabels besproeid en er waren vonkjes zichtbaar.

Dus:
1. Bogiekabels vervangen
2. bougies vervangen*

*want opening te groot. tijdje terug al door henk gemeten.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

vr jan 14, 2011 23:47

Eigenlijk moet je waardes gaan meten om te bepalen in welke hoek je t moet zoeken.

dus: brandstofdruk meten, ontstekingsbeeld zichtbaar hebben, lambdaregeling zichtbaar..... aan de testkast...
Ja, daar heb je een punt. Alleen nogmaals, eerst het kleine, dan het grote.
Zo geeft de computer het bovenstaande niet aan :wink:

En wat je doet met uitlezen kan ook manueel alleen ben je veel langer bezig.
Benzine druk staat nog op de to-do list, alleen ravado, waarom doet hij het bij volgas dan wel goed?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

za jan 15, 2011 07:27

Opening te groot kan je ook tijdelijk oplossen door de electrodes bij te buigen. Als dat geen verbetering biedt weet je dat je het daar niet moet zoeken. Als je te veel water sprayed, zal je ook bij prima bougiekabels vonkjes gaan zien uiteindelijk.

Zit de inhoud van je katalysator nu niet dwars of in een demper verderop? Lekt je uitlaat nergens (natte doek in de einddemper proppen en kijken waar het sist)?

Als je lambda niet pendelt, afkoppelen. Rijd er eens een paar KM mee door. De ECU zal dan een "gemiddelde waarde" aan nemen waar je waarschijnlijk wel mee kan rijden, maar die de APK niet haalt. Als je hem aangekoppeld laat, zal de ECU proberen het mengsel zo te regelen dat de lambda wel gaat pendelen. Hoog lambda voltage zal een te arm mengsel opleveren, een laag voltage te rijk mengsel. E130 voor een lambda heb ik nog nooit betaald. Volgens mij zijn ze bij tuynder onder de E100 bijvoorbeeld. NTK partnummer is OZA527-E5. Alfa gebruikt tegenwoordig zelf ook NTK als vervanging voor zover ik weet en bij mij doen ze het prima.

Er zitten niet voor niets 3 aansluitingen op je stationairklep. Die spleet zit er zodat je ECU hem zowel verder dicht als open kan drukken en om te zorgen dat je bij een storing geen motor hebt die niet stationair wil lopen.

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: 155 stottert en valt uit - stationair klep? zie pag2

za jan 15, 2011 21:04

Uh nog even over de lambda ... ik herinner me vaak dat ik bij de eerste co meting tijdens apk er niet doorheen kwam .... heb met de auto toen ff een goed stuk gereden en bij de tweede meting kwam ie er net doorheen ... nooit meer aan gedacht bedenk ik met nu :oops:
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”