Weerstand en downforce gaan hand in hand samen.
In de formule om Lift en Drag te berekenen zitten behalve een vast component 3 variabelen; sg(rho) van de lucht (luchtdichtheid), het geprojecteerd oppervlakte(A) en de snelheid van de lucht/voertuig(v).De laatste component is kwadratisch.
L of D = 1/2 x rho x vkwadraat x A
@ Alfa Corazon: in regel komen er veel grotere invalshoeken voor, altijd in combinatie met de zogenaamde slotted flaps; de luchtstroom aan de boven/achterkant word geforceerd aangeblazen door het voor het profiel zetten van een spoiler.
Hier even de maximale flapstand van een MD11(effe van FS 2004, heb zo snel geen andere foto voorhanden).; de flap staat zowat haaks op de luchtstroom en genereert zowel enorme drag als lift bij lage snelheden.De luchtstroom blijft gewoon de boven/achterkant van het profiel volgen.
Wat je eigenlijk zou willen is een spoiler die gekoppeld zit aan je remsysteem; tijdens het bollen ligt hij helemaal vlak, als je vol in de ankers gaat, komt hij uit en genereert zowel downforce als drag.(werkt dan een beetje hetzelfde als speedbrakes bij vliegtuigen.
Hier nog even de drukverdeling rond de 164; donker is overdruk, licht is onderdruk.
Wordt er eigenlijk in de professionele racerij geen gebruik gemaakt van speedbrakes? Bij Dragracers zie je het altijd wel; een parachute om te remmen.