Hij loopt!
Gister heeft de V6 in de Alfetta de eerste omwentelingen gedaan.
Nadat Roel en Martijn de stekkers en kabels nog eens gecontroleerd, en nog een aantal ingetaped en vastgezet hadden, was het al wel laat. Kwart voor twaalf zei de klok.
Ah, nog even de eerste uitlaatdelen er onder, en dan kunnen we proberen te starten. Even passen en meten.
Hé, nog steeds kwart voor twaalf...
Hoe dan ook, we zijn nu zo dichtbij om de V6 te laten lopen...
- Accu er aan met lampje er tussen: geen gekke dingen;
- contact aan: geen gekke dingen;
- klep van de lmm kort beetje open doen: brandstofpomp doet het.
- klep van de lmm steeds even open: kleine lekkage onder de auto verhelpen en den:
- accu zonder lampje en starten (zonder signaal naar bobine): startmotor gaat mooi rond. Compressie klinkt niet helemaal mooi gelijk, maar ja, wie weet hoe lang het blok al stil heeft gestaan. zuigerveren kunnen weer los komen waardoor het beter wordt.
- als alles goed lijkt met bobine aangesloten starten:
niks.
Diagnose is dat er geen vonk is.
Schema er weer bij (Roel heeft de officiele dealerhandboeken van die tijd),
Nergens stroom op de bobine of de digiplex-module.
Hé waar moet die geschakelde spanning dan vandaan komen?
Andere schema's erbij, en die laten zien dat er een geschakelde spanning naar de bobine moet. Tja.
Aansluiten, starten en jawel!
de einddemper hoeft er niet meer onder. Klinkt wel als een echte V6 zo...
De accu nog definitief achterin, oliedruksensor controleren, toerentellersignaal delen en alles nog even nalopen.
Oh ja, en verse olie. Dan kan het eerste proefrondje beginnen!
22 september pas verder