LC
Member
Member

Hoogte instelling met torsiestaven voor montage coil-overs

zo nov 08, 2009 17:58

Hallo, lange tijd weg geweest... Dit weekend weer verder gegaan met de Alfetta.

Ik loop nu hier tegenaan, heb met de zoekfunctie op het forum geen goed antwoord kunnen vinden:

Mijn Alfetta, volledig gestript geweest, ben ik nu aan het opbouwen. Bij demontage geen merktekens op de torsiestaven gezet (leek niet zo zinvol ivm stralen, spuiten etc., weet wèl wat links en rechts was..!). Ik heb een RS-set gekocht, dus met die coil-over hulpveren vóór.

In welke basispositie moet ik de draagarmen nu aan de torsie staven vastmaken? Motor zit er nog niet in, dus uitproberen is door het lage gewicht (lege body) niet zinvol. De bedoeling is om zònder de RS-veren min of meer de goede 'laagste' hoogte te vinden. Montage van de RS-veren geeft dan toename van de hoogte, te verstellen tot de gewenste hoogte.
Weet iemand onder ongeveer welke hoek ik de draagarm (onbelast dus) op de torsiestaaf moet schuiven?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Hoogte instelling met torsiestaven voor montage coil-ove

zo nov 08, 2009 18:09

Hangt er ook vanaf hoe laag hij moet worden. Bij mijn Giulietta zat de draagarm onbelast ongeveer horizontaal als ik het me goed herinner. Met de auto op de wielen was dat erg laag. 8) pakje sigaretten op zijn kant past dan net tussen de chassisbalk en de vloer.

ik ben bang dat je zult moeten proberen... maar voor nu zou ik ze er gewoon onderzetten en verder gaan met bouwen, later als alles dan in elkaar zit kun je ze verdraaien als het niet bevalt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

LC
Member
Member

zo nov 08, 2009 19:33

Ik bedoel eigenlijk ècht onbelast, dwz, zonder voorspanning op de torsiestaven. In mijn beleving/herinnering, zou ik de onderste draagarm ongeveer verticaal (dus met de punt recht naar beneden) op de torsiestaaf-spiebanen moeten schuiven. De voorspanning komt dan bij het naar boven draaien van de draagarm, om de fusee te bevestigen, maar klopt dit ook, weet iemand de juiste hoek?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 08, 2009 19:51

Daar had ik het ook over.. :wink: draagarmen alleen aan de torsies, dus nog zonder fusees en bovenste draagarmen.

origineel zitten ze volgens mij onder een hoek van 45 graden oid. verticaal staan ze zeker niet. :?

LC
Member
Member

Re: RE: Hoogte instelling met torsiestaven voor montage coil

zo nov 08, 2009 19:54

origineel zitten ze volgens mij onder een hoek van 45 graden oid. verticaal staan ze zeker niet. :?
Dank je wel! Ga ik proberen!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 08, 2009 21:07

grootste probleem bij de originele stand is om de fusees te plaatsen. de bovenste draagarmen liggen dan op de aanslag en de fusees kunnen niet verder omlaag terwijl je met de fuseekogel dan nog onder de fusee zit. Je moet dan een krik oid onder de draagarm gebruiken om de fuseekogel in ht fusee te krijgen maar alks er geen motor in ligt heb je erg weinig gewicht dat op de draagarm drukt en dan wil het dus niet zo makkelijk... :(

LC
Member
Member

zo nov 08, 2009 22:32

Ja, dat had ik me al gerealiseerd. Ik moet iets verzinnen om de onderste draagarm omhoog te trekken, ik denk aan een soort takeltje tussen de draagarm en de bovenste schokdemperbevestiging aan de carosserie. Alternatief is gewoon de draagarm opkrikken met een stapel tegels in de motorruimte :D

Trouwens, nog een vraagje: De Alfetta heeft itt de 75 bumpstops (deze zitten op een soort "uitbouw" in de wielkast). De rubbers hiervan zijn vergaan en ik heb ze nergens nieuw kunnen vinden. Lijkt me niet zo'n probleem, maar zou je die "uitbouw" er gewoon af kunnen slijpen, of verzwak je de structuur dan toch? De 75 heeft ze immers helemaal niet.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 08, 2009 22:41

Bij een van mijn Giulietta's waren de rubbers ook slecht. heb gewoon de restanten weggehaald en de torens laten zitten, dan is het altijd goed. Wegslijpen durf ik niks over e zeggen, kan me niet meer herinneren hoe de constructie precies was. :(

Met een hele lange dikke ijzeren staaf heb ik toen de draagarm verdraaid. Gewoon door de draagarm gestoken en tillen maar. :) Was bijna 2 meter lang en lomp zwaar maar het werkte wel. :) Wij werkten toen wel op een brug, op de grond gaat dat waarschijnlijk niet i.v.m. de hoek die je maakt als je de staaf door de draagarm heen steekt. :?

_Pieter_
Guru
Guru

ma aug 23, 2010 16:34

Is het niet makkelijker om de boel ietjes te verstevigen en zonder torsies te gaan rijden?
Het is een hoop gedoe met de afstelling en als ze zo laag staan pakken je coilovers toch het meerendeel van het gewicht al.
Als je koets fris is kan dat prima, zeker als je nog een soort van veerpootbrug fabriekt.
SCARB # 4710

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma aug 23, 2010 17:48

Zo, stof jij ff een topic af!

Maar dan: welke veren pak je als je geen torsies monteert?

Lunatic
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 23, 2010 18:27

200kg heb ik, maar nog niet gemonteerd.
Maar is al met gereden, dus moet goed zijn.

Maar dan, wat precies te verstevigen
No Risk No Fun

159 1750 TBI TI
155 3.0 V6 24V Q2
75 3.0 V6 24V
Giulietta 2.0TS RacerT
Scarb : 4709

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 23, 2010 18:53

In ieder geval de bovenste bevestiging van de schokdemper lijkt mij.... en de gehele balk waar hij in zit kan ook geen kwaad.

GTIm
Full Member
Full Member

ma aug 23, 2010 19:04

Let er wel op dat de Torsie stang ook ieds doet aan de stijfheid van het geheel. Dus moet je de kokerbalk verstevigen als je de torsie weg laat! [liefst van voor tot bij het punt waar de torsiestang vast zit. Vergeet dan niet om de gaten waar de Onderste draagarm gemonteerd wordt ook met een bus te verstevigen en een laaspuntje te geven zodat deze bij montage niet vallen. Verder, Torsies met Coil-overs zijn dus twee verschillende veer-karakeristieken die je met elkaar koppeld. Vind zelf dus Coil Overs met Torsies een slecht plan. De veren moeten dan erg slap zijn maar waarom zou je het dan doen. Ik ga er van uit dat je de Coil overs gebruikt om de hoogte instelling wat makkelijker te kunnen doen maar dan moet er wel e.e.a aan laswerk worden gedaan om het betrouwbaar te maken. Zo-ie-zo de torsies van de 1.6 bebruiken, die zijn het slapst en dan iets van 120~150kg veren. Zonder de Torsie kan je idd wel 170~200kg gebruiken maar dan echt zonder de torsies en wel met laswerk aan de balken! :wink: Hard afgeveerd klinkt leuk maar de auto moet er wel stijf genoeg voor zijn [helemaal doorlassen] en maakt de auto wel kritischer. Als je een curb raakt springt hij direct weg. :(
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

_Pieter_
Guru
Guru

di aug 24, 2010 09:54

Wat vaak wordt gedaan is de 2 langsdragers waar de onderste draagarmen in gemonteerd zitten (en de torsies parallel aan lopen) van onderen open te slijpen en er een holle, vierkante stalen balk in te lassen, en deze 2 aan de voorkant met elkaar verbinden met een dwarsbalk. Aan de achterzijde zit hij tegen de dwarsbalk waar de torsiestaven in steken.
Hiermee stijf je de neus gigantisch op. Wel is het een aardig klusje, want de montagegaten voor de draagarmen moeten er weer in gemaakt (dus kokertje erin om het te verstevigen) en ook bij het stuurhuis moet er een half maantje uit gehaald en ook weer terug gelasd om de sterkte over te hele lengte van de balken te houden.
Las je nou vanaf deze balk een pijp omhoog naar de schokdempermontagepunten, en zet je daar ook wat stevigheid bij, kan je makkelijk zonder torsies rijden.

De discussie over een stijve versus een wat slappere, buigzame auto is al vaak gevoerd.
In mijn menig is een stijve auto beter, de afstelling doe je met je dempers en veren ipv met flex in de koets die je niet kan meten, en ook niet kan beinvloeden.
Een stijve auto kan ook heel curbs-vriendelijk worden gemaakt. En, over het algemeen gaat een stijvere auto harder. (Als de coureur het aankan) ;-)

Succes,
SCARB # 4710

GTIm
Full Member
Full Member

do aug 26, 2010 18:33

:lol: je laat weinig aan de fantasie meer over, nu kan iedereen het doen. maar wat ik wilde zeggen is dat iedereen maar een kneiter harde afstelling nastreeft maar dat de meeste het uitbreken van de wagen niet kunnen opvangen. Je moet een wat groot hart hebben om echt snel te rijden. Kei hard afveren is voor de meeste niet zo slim om te doen en curbs moet je her en der echt wel durven pakken. maar de auto moet ook niet torderen als een trekdrop dus je zult altijd wel wat aan versteviging en doorlassen moeten doen. Vergeet dan ook niet de aanhecht punten van de stabie's te doen, mocht je daar ook een dikkere op zetten! [en voor je het weet zit je 4x over je budget :lol: " Wie snel wil zijn zal hoogst waarschijnlijk lijden, of is het leiden?" :oops:
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Terug naar “Racen - Technisch”