Gefeliciteerd met je nieuwe Bella!!
Jammer om te lezen dat je al heel wat ge-eikel met je Alfa 156 hebt gehad (koppakking toch?)
Ik heb er zelf 2 gehad en ik vind het nog steeds één van de meest lekker-rijdende auto's waarin ik ooit heb gereden (ik rijd veel nieuwe lease- en huurauto's voor mijn internationale werk, dus weet waarover ik praat!)
Aandachtspunten bij de Alfa 156 zijn o.a.:
- Thermostaat (als de temperatuurwijzer onder het rijden niet boven de 70-75 graden uitkomt);
- Draagarmen (als je iets hoort "bonken" als je over een drempel rijdt, dan weet je dat de draagarmen op zijn;
- Stuurhuis / stuurbekrachtiging; deze kunnen wel eens kuren geven (lekkages) maar dan hoor je een zoemend geluid;
- Alle lampjes (je blijft ze vervangen...);
- LMM. Deze gaan vaak kapot door vuil op de sensor. Dit kun je eventueel zelf schoonmaken maar dat is een precies werkje. Je merkt het heel snel als je LMM kapot is, je toerental begint bij stationair lopen flink te schommelen en ook houdt de auto af en toe in.
- Gasklephuis. Vaak is het gasklephuis vervuild waardoor de auto inhoudt en het toerental schommelt. Laten reinigen doet wonderen!
Op zich vind ik de Alfa 156 een betrouwbare auto. Let wel op een volledige onderhoudshistorie (voor distributieriem; om de 60.000km!!!!!) en het maakt niet veel uit of je een 1.6, 1.8 of 2.0 pakt, het komt allemaal goed vooruit. Heb zelf een 1.6 gehad en een 2.0. Vooral de 2.0 verdient wat meer aandacht, omdat deze heel gevoelig zijn (let op olieverbruik en olieniveau!!). Een keer te weinig olie kan al fataal zijn! Ik heb altijd het idee gehad dat een 1.6 de meest betrouwbare was (op de V6 na), maar daarentegen is een 1.8 of 2.0 wel wat beter voor het algehele rijgevoel. Vooral de 2.0 heeft een ideale gewicht/kracht-verdeling. Daarmee kon je dus echt ongehoord hard door een bocht...
Succes met je Bella in ieder geval! Probeer voor specifieke vragen ook de Alfa Romeo 156 Club eens, daar ben ik ook lid van en zij weten echt ALLES over dit type auto!!