Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Verzinken - Blingblingbeugeltje voor & na

wo apr 08, 2009 20:24

Zoals misschien bekend liep ik al een tijdje met het idee dat ik zelfstandig in staat wilde zijn diverse onderdelen te kunnen verfraaien en tegelijkertijd tegen de invloeden van buitenaf te beschermen...

Eerst op zoek gegaan naar gebruikte verzinksetjes maar die vind je domweg niet... toen maar een nieuwe laten aanrukken uit Engeland...

Bij deze mijn verslag van mijn wankele schreden op het oppervlakteveredelingspad...

Zit momenteel weer midden in een verhuizing dus alles gaat hap-snap tussendoor dus het resultaat is nog geheel onbekend...

Omdat het blokje van de rode Zaag er toch momenteel uit ligt, wilde ik die gelegenheid ten baat nemen om hem onder de kap wat te verfraaien... Iets waar je redelijk slecht bij kunt om te demonteren als het blokje erin zit is het hele gasstangenstelsel en zegt u nu zelf... hier is ruimte voor verbetering...
Afbeelding

Begonnen met de beugeltjes eraf te draaien... die zouden wel fraai zijn als ze glans-verzinkt zijn denk ik zo.. de stangen zelf moeten weer zwart worden maar die worden gepoedercoat dus mogen nog even niet meedoen...

Het is natuurlijk maar een prullerig onderdeeltje... maar klein beginnen lijkt me wel leuk...

Het lijdend voorwerp:
Afbeelding

Vervolgens de pasverworven glasparelstraalkast een slinger gegeven en losgelaten op het beugeltje... Verrek! Da's al niet slecht!
Afbeelding

Zelfs bij verzinken krijg je een beter resultaat als je eerst even polijst... dus de Dremel er op losgelaten...
Afbeelding

Goed genoeg als basis lijkt me...

Vervolgens ontvetten (remmenreiniger) en de hele serie baden met heksenbrouwseltjes klaarzetten...

2 zakken verzinkzout + 1 liter glasmiddel aanmaken met 9 liter water...
Afbeelding

De boel wilde niet goed mixen wat ws aan de temperatuur lag dus het verwarimingselement van de vernikkelset (waarover later meer) er een tijdje ingehangen en goed blijven roeren... uit eindelijk krijg je een waterige oplossing...
Afbeelding

Volgens de instructie moet je het voorwerp met een krokodillebekje ophangen... ik heb besloten om een haak te buigen aan een grote spijker... ook om meteen te kijken hoe die nou uit dit proces te voorschijn komt... het beugeltje hang ik aan de haak van de spijker en de kroko uiteraard aan de kop van de spijker...

Voor de laatste reiniging nog opschuren met het bijgeleverde schuurpoeder dat je moet aanmaken met water en dat de laatste verontreinigingen moet verwijderen... en dan liggen de voorwerpen er zo bij:
Afbeelding

Vervolgens heel goed spoelen met schoon water en in een cleaner badje...
Afbeelding

Weer spoelen en dan 2 minuten in een neutralisatiebad...
Afbeelding

Vervolgens WEER spoelen dan kunnen ze in het verzinkbad dat ik intussen opgesteld had...

De twee asjes kruisen elkaar maar zijn van elkaar geisoleerd... je zet ze vast met krokodillebekjes en sluit ze aan op de regelbare stroombron...

Vervolgens koppel je de glanszinkplaten met rode kabeltjes aan de rode as en wel dusdanig dat er ongeveer eveneveel in de oplossing hangt als dat het voorwerp groot is... in dit geval erg lastig omdat de voorwerpen klein zijn...

De voorwerpen hang je met een zwart kabeltje gekoppeld aan de "zwarte" as... en het liefste dieper dan de zinkplaten...

Hoe lager de spanning, hoe geleidelijker de laag zich vormt en hoe mooier het resultaat (zegt de handleiding)... ik heb hem op 1,5 volt gezet... de laagste stand...

En zo mag het geheel de komende 8 uur (!) doorbrengen...
Afbeelding

Het zal mij benieuwen! 8)
Laatst gewijzigd door Zaagauto op vr apr 10, 2009 14:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Performa
Guru
Guru

RE: Verzinken etc

wo apr 08, 2009 20:44

stralen, polijsten, schuren, cleanen, neutraliseren en verzinken.
Wel veel moeite voor een beugeltje :)

Ik ben benieuwd naar het resultaat.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 08, 2009 20:47

+ na afloop nog weer spoelen, glans-passiveringsdompelbadje en geforceerd drogen...

Maar tsja... het is dan ook een origineel Zaagbeugeltje he? 8)

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 08, 2009 21:06

Jeetje dat kan nog net door de beugel lijkt me, zoveel werk voor een zaagonderdeeldinges :shock:

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 08, 2009 21:07

Ik vind dit nu al geweldig !

Huisvlijt !

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 08, 2009 21:10

Oh ja, misschien moet je een magneetroerder overwegen, dat is makkelijker bij het oplossen van vaste stoffen, en zal misschien ook de oplossing in het uiteindelijke verzinkbad goed doen..

http://www.experimenten.nl/magneetroerder.html

Ik kan je wel wat roerboontjes (gecoate magneten voor in de te roeren vloeistof) opsturen.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 08, 2009 21:34

Ach... ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat ik best ver kan gaan met dat soort dingen.. maar als straks alles wat zwart hoort te zijn weer zwart is... en wat hoort te glimmen weer glimt... zie je het verschil wel weer tussen "ken nog net!" en "doe maar goed!"... en dit zijn maar proefobjectjes....

Intussen nog twee proefobjecten erin gemikt... dit keer niet gepolijst maar gewoon gestraald en geschuurd etc. Gewoon een bout en een ring...

Afbeelding

Het beugeltje en de spijker hangen er nu ongeveer twee uur in... en de ene zinkplaat begint duidelijk zwart te kleuren... volgens de handleiding een goed teken en voor mezelf een teken dat er iig IETS gebeurt...

Wel vreemd dat het slecht bij een van de twee platen gebeurt... heb al lopen morrelen aan de connecties...
Afbeelding

@ Maarten:
Hoe werken die magneetjes precies?

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 08, 2009 22:10

Je zet de te mengen vloeistof in pot/emmer/bekerglas op de magneetroerder, een kastje waarin zich een regelbare electromotor bevindt die een magneet vlak onder de bovenkant van de roerder ronddraait. Een tweede magneet gooi je ín de emmer en die volgt de magneet in de roerder want biede magnetisch etc. Zo kan je hard en moeiteloos roeren, ik gebruik ze dagelijks op mijn werk.

Duurdere veries verwarmen daarnaast de vloeistof, helemaal chique voor jouw toepassing.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 08, 2009 22:16

Hmz... volgens mij staat er bij CC op de zaak nog een oude Tulip... zit vast wel zo'n fannetje in...

Alleen ff kijken of dat gaat werken met zo'n lompe grote emmer van 10 liter....

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Verzinken etc

wo apr 08, 2009 23:15

Hmz... volgens mij staat er bij CC op de zaak nog een oude Tulip... zit vast wel zo'n fannetje in...

Alleen ff kijken of dat gaat werken met zo'n lompe grote emmer van 10 liter....
Ik zou eBay en MP in de gaten houden, ik zie ze voorbij komen voor een boel centen, maar volgens mij moet het goedkoop kunnen... de grote hoeveelheid vloeistof maakt dat je heel langzaam moet beginnen, maar uiteindelijk krijg je het met een zwak roerdertje wel in beweging.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 09, 2009 09:19

WOW!

Ik heb hier een beugeltje voor me liggen die best voor "verchroomd" door zou kunnen gaan...

UITERAARD begeven net op dit kritische moment de batterijen van de camera het... maar ik ben DIEP onder de indruk!

Zelfs de spijker is nu een verchroomde spijker geworden... en dat terwijl het "gewoon verzinken" is...

Ik ben om!

Zal proberen vandaag de batterijen nog weer op te laden (lader ligt uiteraard thuis...) en de resultaten te posten.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 09, 2009 10:06

Ah: Het wordt dus zilver/ chroomkleurig. Ik zat stilletjes te hopen dat het geel werd, net als de originele onderdelen. Heb je daarvoor andere elctrodes nodig of is dat een ander procede?
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

roel
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Verzinken etc

do apr 09, 2009 10:11

Ah: Het wordt dus zilver/ chroomkleurig. Ik zat stilletjes te hopen dat het geel werd, net als de originele onderdelen. Heb je daarvoor andere elctrodes nodig of is dat een ander procede?

Uit het "gezocht-topic":
Dat "geel" = een passiveringslaag die aangebracht wordt na het verzinken. Geel is vrij prijzig en dat icm dat ik glans zink (wittig dus) mooier vind dan geel heeft me doen besluiten voor de glanslaag. Bovendien vind ik geel-gepassiveerd niet iets van de jaren 60 (en de meeste karretjes hier zijn uit die periode) maar eerder van de jaren 70 & 80.
en:
Het "glans" of "geel" is een nabewerking (passiveren) van het verzinken en slechts een dompelbadje.

Mocht ik alsnog willen gaan voor geelverzinken, kan ik gewoon die vloeistof aanschaffen.

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

roel
Advanced Member
Advanced Member

do apr 09, 2009 10:15

Fantastisch project, zeker omdat ik dit zelf ook binnenkort wilde gaan uitzoeken!
Ik las wel ergens dat de zinklaag zo dun zou zijn dat het na enkele maanden toch weer zou corroderen............

Moet je nu ook alle draad opnieuw snijden op de bouten?

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 09, 2009 10:21

Toch nog met de laatste drupjes stroom een paar foto's aan de camera kunnen ontfutselen..

De toestand vannacht voordat ik naar huis ging... de ene anode wordt steeds zwarter... en er is al iets van glans te ontwaren op de spijker + beugeltje...
Afbeelding

Zoals hedenmorgen aangetroffen... (aangenaam verrast dat het "lab" niet geexplodeerd is... :lol: :lol: :lol: )
Afbeelding

Blijf me verbazen dat er slechts 1 anode lijkt te werken... ondanks al het gemorrel...

Zelf wanneer nog ondergedompeld in de oplossing.. glimt de spijker me al tegemoet...
Afbeelding

Deze manier van verzinken dient gepassiveerd te worden dus het passiveringsbadje aanmaken... 1 liter concentraat op 9 liter (gedestilleerd!) water...
Afbeelding

Voor de eerste keer in contact met de buitenlucht...
Afbeelding

Een paar kleine imperfecties zijn zichtbaar...
Afbeelding

Vervolgens spoelen met water... en 20 seconden in het passiveringsbad...
Afbeelding

Vervolgens weer spoelen met water... en geforceerd drogen (verfafbrander) en klaar is kees!

Helaas begaf de batterij het dus op dat moment dus nog even heel snel eentje uit de losse pols kunnen schieten (en dus onscherp)...
Afbeelding

Ben best tevreden met het resultaat! 8)

Van dit...
Afbeelding
naar dit...
Afbeelding

Ik vind het experiment geslaagd! 8)

Terug naar “Projecten”