Wat ik maar niet kan uitdokteren en dus maar even hier neerleg....
Vermogen is koppel (Nm) x Toerental (s-1).
Bij de 75 heeft de as hetzelfde toerental als de krukas, het is niets anders dan een verlengde krukas.
De as gaat bij de achterwielen de versnellingsbak in.
Het voordeel van deze constructie is dat er in elke versnellingen relatief weinig wringend moment (koppel) door de as gaat. Bij sommige vrachtwagens wordt deze manier van krachtenoverbrenging tot in de wielnaaf doorgevoerd. Daar vindt de laatste overbrenging plaats.
Bij een BMW met de bak direct aan de motor is het wringend moment dat door de as gaat afhankelijk van de ingeschakelde versnelling.
Deze is in de eerste versnelling het hoogst en in "Top Gear" het laagst.
Ook is de omwentellingsnelheid bij de Alfa in elke versnelling bij gelijke toerental hetzelfde.
Bij de BMW is deze in de eerste versnelling het laagst. In de hoogste versnelling het hoogst. Misschien wel hoger dan 6000 [tpm].
Daarom moet de BMW as veel dikker en steviger zijn dan de Alfa as bij gelijk vermogen.
Maar waarom gaan die donuts zo snel kapot en is er altijd een beetje onbalans in de as.
Wat heeft BMW gedaan om hun veel grotere krachten wel goed naar de achteras te brengen?
Ik denk dan de Alfa methode beter is (gewichtsverdeling, krachtenspel).
Ook Ferrari en Maserati maken tenslotte gebruik van deze opstelling.
Wat kun je doen om de Alfa as te verbeteren/versterken?