Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

Inrijden GTV6

do feb 05, 2009 14:24

Binnenkort krijg ik mijn nieuwe GTV6. De motor en versnellingsbak van deze auto zijn volledig gereviseerd. Heeft iemand tips hoe ik deze motor het beste in kan rijden?

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Inrijden GTV6

do feb 05, 2009 15:09

Eerst alles netjes warmrijden. Weinig belasten, dus heel voorzichtig gas geven en opbouwen tot 3000 toeren. Zo'n 10 minuten rijden, motor laten lopen en controleren op lekkages (brandstof en olie). Ga daarna een lang stuk rijden en laat 'm elk half uur 500 toeren meer draaien voor je opschakelt naar de volgende versnelling. Zo weinig mogelijk belasten! Dus niet op het gas stampen, maar voorzichtig. Wees niet bang om veel toeren te draaien, maar als je de auto vol belast, krijgt het lagerwerk het nogal stevig te verduren. Hou dat bij het warmrijden altijd vol......... Maak die eerste dag een rit van een paar honderd kilometer als alles goed is. Tip: Neem een brandblusser mee!! Je bent niet de eerste waarvan zijn nieuw opgebouwde auto uitbrandt tijdens de eerste rit vanwege een olie-, brandstoflek of kortsluiting.

Na 500 km heb je een motor die goed ingelopen is. Dan kan je 'm ook zwaarder gaan belasten. Mijn techniek, iemand anders heeft wellicht een andere mening
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Andretti Molletti

Re: RE: Inrijden GTV6

do feb 05, 2009 15:12

Tip: Neem een brandblusser mee!!
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

Re: RE: Inrijden GTV6

do feb 05, 2009 15:24

:mrgreen:
L*L! :wink:
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Inrijden GTV6

do feb 05, 2009 16:01

Hier een goed verhaal over inrijden.

---
Eric

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Inrijden GTV6

do feb 05, 2009 17:26

Ik zal ff de stok in het hoender hok gooien :twisted:

Bij het niet belasten van de motor, worden de zuigerveren niet op de cilinder wand gedrukt, dus lopen de zuigerveren niet in.

Als de zuigerveren niet de eerste 1000/1500 km niet inlopen doen ze dat ook niet meer.

Er is hier al eens een link voorbij gekomen die juist doormiddel van hoge belasting de motor inreden.

zeg maar wat waar is.

Ik heb al verscheidene nieuw opgebouwde motoren ingereden, ik weet, dat is mijn eigen ervaring als de motor te weinig belast word de zuigerveren niet inlopen, met als gevolg lagere compresie bij druk meten en veel blowby.



Han





:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: Inrijden GTV6

do feb 05, 2009 18:20

met beleid op zijn flikker geven :twisted: :wink:

je mag heus wel boven de3500 toeren uitkomen...
en ben ook van mening dat je absoluut niet constant als een slak door je toerengebied moet kruipen.
uiteraard wel om alle vloeistoffen op te warmen.
maar goed, netjes warm rijden is voor de meesten hier ook niets minnder als een gewoonte.

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

Re: RE: Inrijden GTV6

do feb 05, 2009 18:51

Ga daarna een lang stuk rijden en laat 'm elk half uur 500 toeren meer draaien voor je opschakelt naar de volgende versnelling. Zo weinig mogelijk belasten! Dus niet op het gas stampen, maar voorzichtig. Wees niet bang om veel toeren te draaien, maar als je de auto vol belast, krijgt het lagerwerk het nogal stevig te verduren.
Dat zeg ik toch? Wel toeren draaien (en veel ook), maar niet onderin trappen in het begin. Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom? ;)
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: Inrijden GTV6

do feb 05, 2009 20:09

Ga daarna een lang stuk rijden en laat 'm elk half uur 500 toeren meer draaien voor je opschakelt naar de volgende versnelling. Zo weinig mogelijk belasten! Dus niet op het gas stampen, maar voorzichtig. Wees niet bang om veel toeren te draaien, maar als je de auto vol belast, krijgt het lagerwerk het nogal stevig te verduren.
Dat zeg ik toch? Wel toeren draaien (en veel ook), maar niet onderin trappen in het begin. Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom? ;)



quote ''Mijn techniek, iemand anders heeft wellicht een andere mening "quote , heeft nix met dommigheid te maken.

Mijn duit in het zakje ::::::

Het ligt er maar net aan hoeveel ruimte er in de lagerschalen genomen is .
rvs zuigerveren of een legering:
syntetische olie erin geknikkerd of inloopolie.

Waar ga je de gtv voor gebruiken race of meetings

Als dit bovenstaande niet op jou van toepassing is zou ik lekker de door Dennis uitstekende handleiding gebruiken. :wink:

Gebruikersavatar
Koos
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: za jan 29, 2005 16:55
Locatie: Amsterdam

RE: Inrijden GTV6

do feb 05, 2009 22:33

Bij het inrijden van mijn gereviseerde motor (GTV6) werd aangeraden (Arese Classico) inloopolie te gebruiken, echter is moeilijk
te krijgen ..... Je kan ook de allergoedkoopste olie kopen daar zitten weinig dopes (anti slijtage dopes enzo) in waardoor de boel lekker kan
inslijten op elkaar. Na 1500 km de olie verversen (check je magneetje aan de olieplug) en dan een goede voorgeschreven merk olie
in de motor gieten.

Dusss......... succes
1957 Giulietta Berlina
1969 1750 GT Veloce
1981 GTV6 Zender
1985 Sprint Zender
1967 Fiat 500F

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Inrijden GTV6

vr feb 06, 2009 10:22

Als je tevreden bent met hoe de motor functioneert dan gedurende de eerste 100 km enkele keren bij 1500- 2000 omw/min in IVof V 10 seconden volgas geven zodat door de ontstane hoge gasdruk en temperatuur de veren goed zetten en vervolgens onbelast rijden met zo'n 70km/h-100km/h zodat de motor de extra warmte af kan geven aan het koelsysteem.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

RE: Inrijden GTV6

vr feb 06, 2009 17:10

Alvast bedankt voor alle goed tips.

Als ik de motor van mijn racekart in moet rijden, dan wordt aangeraden om de motor eerst volledig af te laten koelen nadat ik voor de eerste keer heb gereden. Pas als de motor volledig afgekoeld is ga ik weer de baan op en laat hierbij het toerental verder stijgen. Dit proces herhaalt zich dan ongeveer vijfmaal totdat ik de motor maximaal ga belasten. Is dit ook aan te raden voor de GTV6?

Is het beter voor het inrijden om op de snelweg te rijden of juist zoveel mogelijk binnendoorweggetjes of een combinatie hiervan?

De motor is nu voorzien van inloopolie. Na hoeveel kilometer kan ik dit het beste vervangen door goede olie (Castrol RS 10w60)?

Terug naar “Algemene Technische vragen”