Performa
Guru
Guru

Aandrijfas losmaken van de versnellingsbak.

di nov 11, 2008 16:16

Bij mijn 146 1.6 boxer, ga ik mijn koppeling(groep, plaat, druklager) vernieuwen. Echter bij het demonteren van de aandrijfassen stoot ik op veel problemen.
Ze worden aan elke kant bevestigd met 6 inbusbouten aan een flens op de versnellingsbak(differentieel).

Op voorhand had ik ze goed laten intrekken met wd40, even laten verschieten met een hamer... desondanks
heb ik bij 2 inbusbouten de kop beschadigd, eentje los gekregen en bij de laatste is mijn inbusdop afgebroken. Om maar een indicatie te geven van hoe ze vastzitten(60 Nm x 13jaar=een te groot moment voor een inbusbout).
Ik heb in de beschadigde bouten al proberen te boren maar daar is geen ruimte voor.
Is het afslijpen van de koppen een goed idee. Zodat ik hopelijk dan met een griptang op de schroefdraad zelf de bouten loskrijg.
heb er dus nog 9 onbeschadigde om los te krijgen en 2 die ik zoiezo moet slijpen ofiets dergelijk.

Wie heeft een oplossing? Of wie kent een goed adresje(antwerpen noord) die me er wel mee kan helpen(tegen betaling natuurlijk).

mvg,
Xavier
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

reijnaje
Guru
Guru

RE: Aandrijfas losmaken van de versnellingsbak.

di nov 11, 2008 16:31

Meestal is het zo dat als de spanning eenmaal van de bouten is dat ze daarna wel makkelijk draaien, dus afslijpen en de aandrijfas weghalen en dan een griptang erop lukt 9 van de 10 keer wel. Is mij in ieder geval tot nu toe iedere keer gelukt op die manier.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Speeder

Re: RE: Aandrijfas losmaken van de versnellingsbak.

di nov 11, 2008 16:51

Meestal is het zo dat als de spanning eenmaal van de bouten is dat ze daarna wel makkelijk draaien, dus afslijpen en de aandrijfas weghalen en dan een griptang erop lukt 9 van de 10 keer wel. Is mij in ieder geval tot nu toe iedere keer gelukt op die manier.
Precies. Wel opletten dat je niet in de aandrijfas(hoes) slijpt!

Wat je eerst nog even kan proberen is een griptang op de kop zelf te zetten, ik heb daar nog wel is geluk mee gehad. Wat ik je af kan raden is een rechtse tapset. Die dingen breken altijd, waardeloos. Ik heb daar ALLEEN maar pech mee gehad.

Gebruikt trouwens een GOEDE inbussleutel, of beter nog een inbusdop op de ratel. Een inbus-ding dat afbreekt doet mij denken aan slechte kwaliteit. Daarmee draai je zo'n inbusbut ook eerder kapot. Dus investeer ff in een gedore inbusdoppie ofzo ;) Wringijzer erop, eventueel verlengen met een pijp en zonder aarzelen los draaien!

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

di nov 11, 2008 17:04

Wat ik meestal doe is eerste de imbus bout goed schoonspuiten, dan een goede dop inslaan en een paar flinke tikken meegeven.
Eigenlijk gaat het dan meestal al goed.
Mocht je er toch doorheen draaien dan sla ik ze los met een beiteltje.

Ik heb nog nooit een slijptol gebruikt maar het zou idd de laatste oplossing zijn.

Speeder

di nov 11, 2008 17:25

Wat ik meestal doe is eerste de imbus bout goed schoonspuiten, dan een goede dop inslaan en een paar flinke tikken meegeven.
Eigenlijk gaat het dan meestal al goed.
Mocht je er toch doorheen draaien dan sla ik ze los met een beiteltje.

Ik heb nog nooit een slijptol gebruikt maar het zou idd de laatste oplossing zijn.
Yes yes yes :D

Performa
Guru
Guru

di nov 11, 2008 17:31

Idd over het grootste deel heb ik enkel goed materiaal. Maar desbetreffende inbusdop dus niet mijn inbussleutels dus wel maar daar kan je gewoonweg nooit zoveel kracht opzetten.
En met een griptang op de ronde kop gaat ook nooit lukken. Afslijpen zodat spanning wegvalt mss wel. en idd ik probeer mijn hoes, assen en homokineet heel te houden. één ding is zeker achteraf plaats ik er hoogwaardige normale bouten op met een beetje kopervet.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

di nov 11, 2008 17:35

Koop maar eens een 3/8 dop van snap-on, haast zeker krijg je ze dan los.

Speeder

di nov 11, 2008 17:51

Idd over het grootste deel heb ik enkel goed materiaal. Maar desbetreffende inbusdop dus niet mijn inbussleutels dus wel maar daar kan je gewoonweg nooit zoveel kracht opzetten.
En met een griptang op de ronde kop gaat ook nooit lukken. Afslijpen zodat spanning wegvalt mss wel. en idd ik probeer mijn hoes, assen en homokineet heel te houden. één ding is zeker achteraf plaats ik er hoogwaardige normale bouten op met een beetje kopervet.
Ondanks de ronde kop is het mij met een griptang wel is gelukt. Die bouten zijn vrij zacht, een griptang trekt zich soms toch vast! Probeer het nou maar ff, kost je 5 minuten ;)

Bouten gewoon vervangen voor nieuwe originele. Kosten bijna niks, zelfs niet bij de dealer. T zijn zwartbouten met fijne draad, en volgens mij zit er ook wat rek in etc. Ik zou er ook geen kopervet aan doen. Heb wel is een aandrijfas onder een 75 vandaan zien vallen doordat de bouten los gelopen waren.. :shock:
Koop maar eens een 3/8 dop van snap-on, haast zeker krijg je ze dan los.
Hahah, snap-on is onwijs goed spul, maar voor sommige hobby-isten wellicht wat aan de dure kant ;)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 11, 2008 18:12

sla in de beschadigde inbus kop een torix van 1 maatje groter :wink:
(wil ook nog wel een lukken)

en de volgende keer inbus op dop en je krijgt het wel los zonder te beschadigen, maar zoals gezegt wel de inbusbouten goed schoonmaken zodat de inbussleutel er goed ver in kan...
(en die inbussleutel, daar had je zeker een pijp op gezet 8) )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 11, 2008 19:07

Ik heb voor ongeveer 15 euro een dop met een verlengde imbus gehaald, speciaal voor aandrijfassen. Echt ideaal, je kan er zo veel meer mee loskrijgen, die 15 euro is het dubbel waard geweest, de eerste keer al. Er zitten nylock boutjes aan de achterkant, vooral geen vet op smeren, maar juist ontvetten voor je de boel terugzet, anders werkt die nylock niet en lopen ze los. Geen afgekloven bouten terugzetten, alleen mooie schone met onbeschadigde kop en schroefdraad. De boutjes aan de achterkant kun je met een steeksleuteltje nog wel een klein stukje draaien als je vanaf de juiste kant op de juiste plek je sleuteltje er op steekt, daarmee kan je soms ook net de spanning er af krijgen als het met de imbus niet lukt.

Gerrets
Guru
Guru

di nov 11, 2008 20:01

Afbeelding

tip voor de volgende keer en zet een stang tussen de wiel bouten zodat het wiel niet draait.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Performa
Guru
Guru

di nov 11, 2008 20:18

Ok ik naar de winkel voor een goed setje inbus en torx doppen en als last resort slijpschijf erin.
Achteraf nieuwe boutjes erin.
Ik hoop echt dat het lukt des te meer voldoening achteraf.
En een paar dagen met de fiets naar het werk (20km).

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 11, 2008 20:59

Ok ik naar de winkel voor een goed setje inbus en torx doppen en als last resort slijpschijf erin.
Achteraf nieuwe boutjes erin.
Ik hoop echt dat het lukt des te meer voldoening achteraf.
En een paar dagen met de fiets naar het werk (20km).
De imbusdop met lange imbus-stift er in zou ik voor gaan. Een hele set gaat of heel veel geld kosten, of je koopt kwaliteit die niet lang meegaat...

Speeder

di nov 11, 2008 21:00

tip voor de volgende keer en zet een stang tussen de wiel bouten zodat het wiel niet draait.
Goed gevonden, maar in mijn ogen niet ideaal. Doordat je zoveel verlengstukje op elkaar zet moet je een veel groter moment overbrengen dan dat je hem rechtstreekt met een dopje + wringijzer pakt. Daarbij heb je over zo'n lengte ook meer kans dat je inbusdop scheeft trekt...

...het zal overigens best werken hoor, daar niet van ;)

Off-topic: Tom wat doe je achter die PC?! Snel die injectierail fixen jij!!

Gerrets
Guru
Guru

di nov 11, 2008 21:03

Speeder maak je niet druk je moet even een flink tik geven maar dan kaat ie ook los. De bout moet schrikken en zo lukt het altijd. en het werkt ideaal probeer het maar eens.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Terug naar “Algemene Technische vragen”