Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Giulietta 2.0 1981: Foto-update

ma sep 08, 2008 11:48

Ook als ze voor maar amper open staan?
De veerweg lijkt me daardoor minimaal.
Klopt ten dele. Jeroen heeft helemaal gelijk, maar als de dempers helemaal dicht staan, is ook de ingaande slag behoorlijk stug.
Het is een samenspel van vering en demping. Op de 75 heb ik nu 27mm torsies met koni geel voor. Daar was met de dempers helemaal dicht niet fijn mee te rijden. Stuiteren op de voorbanden......... Misschien dat het bij slappere torsies juist wel kan? Beetje experimenteren dus. :wink:

p.s. ik vind de witte wielen beter staan op de geile jet, dan op de 33. :oops:

Maar dat komt dus goed zie ik ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Giulietta 2.0 1981: Foto-update

ma sep 08, 2008 11:57

Ook als ze voor maar amper open staan?
De veerweg lijkt me daardoor minimaal.
Klopt ten dele. Jeroen heeft helemaal gelijk, maar als de dempers helemaal dicht staan, is ook de ingaande slag behoorlijk stug.
Het is een samenspel van vering en demping. Op de 75 heb ik nu 27mm torsies met koni geel voor. Daar was met de dempers helemaal dicht niet fijn mee te rijden. Stuiteren op de voorbanden......... Misschien dat het bij slappere torsies juist wel kan? Beetje experimenteren dus. :wink:

p.s. ik vind de witte wielen beter staan op de geile jet, dan op de 33. :oops:

Maar dat komt dus goed zie ik ;)
Duurt waarschijnlijk wel wat langer voor ie op de kant ligt in een bocht omdat het inderdaad wel wat scheelt :lol:

Ook dus even op zoek naar dikkere veren!
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Andretti Molletti

Re: RE: Giulietta 2.0 1981: Foto-update

ma sep 08, 2008 12:16

, maar als de dempers helemaal dicht staan, is ook de ingaande slag behoorlijk stug.
Het is een samenspel van vering en demping. Op de 75 heb ik nu 27mm torsies met koni geel voor. Daar was met de dempers helemaal dicht niet fijn mee te rijden. Stuiteren op de voorbanden.........
Stuiteren is juist te slappe dempers...of te harde veren

Verwacht niets maar dan ook helemaal niets van de ingaande slag ve gele koni. Als je dikkere veren monteert dan zou je eigenlijk je dempers moeten aanpassen daarop. Draaien aan een koni geeft voelbaar misschien wel een stuggere ingaande slag, maar rijdend merk je gewoon dat ze inzakken...
Stuitert je auto met dikkere veren en dezelfde dempers dan kun je ervan uit gaan dat je nwe veren niet goed gedempt worden.. dus je dempers meten stugger dan :)

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6747
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Giulietta 2.0 1981: Foto-update

ma sep 08, 2008 13:16

Kijk, voldoende voer om mee aan de slag te kunnen!
Ik zal eerst eens testen hoe dit rijdt, achter zitten al zwaardere veren.

Voordat ik vóór met veren ga werken, zal het sowieso wel sparen worden.
Aangezien de 33 er nu wat zielig bij staat, zal die ook wat aandacht krijgen.

Luxe probleem 8)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Giulietta 2.0 1981: Foto-update

ma sep 08, 2008 14:20

Stuiteren is juist te slappe dempers...of te harde veren

Verwacht niets maar dan ook helemaal niets van de ingaande slag ve gele koni. Als je dikkere veren monteert dan zou je eigenlijk je dempers moeten aanpassen daarop. Draaien aan een koni geeft voelbaar misschien wel een stuggere ingaande slag, maar rijdend merk je gewoon dat ze inzakken...
Stuitert je auto met dikkere veren en dezelfde dempers dan kun je ervan uit gaan dat je nwe veren niet goed gedempt worden.. dus je dempers meten stugger dan :)
Misschien verwoord ik het niet helemaal juist...... er is nog een factor die meespeelt, n.l. de banden/ bandwang.
De auto was dus zo hard gedempt (los van inzakken, geloof het of niet), dat ondanks de bandenspanning van tegen de 3 bar warm, de auto enkel nog veerde en deinde op de bandwang. Banden met een hardere bandwang, zullen dit verminderen..... Theorie en praktijk zijn niet altijd hetzelfde. (hoewel... theorie: stuggere vering geeft kleinere veerbewegingen en hoeft dus mindere gedempt te worden?) Andere instelling van de gele koni gaf merkbaar verschil en verbetering. De vering werd eerst meer dan prima gedempt, en wordt nu prima gedempt. :wink: (ik heb de gele konis niet met normale torsies gehad en doe daar dus geen uitspraken over.)

Maar niets is zo persoonlijk als gevoel bij een onderstel.......... en er leiden vele wegen naar Rome :wink:

p.s. Ik verwacht(te) niks, ik probeer(de) en ondervind. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Giulietta 2.0 1981: Foto-update

ma sep 08, 2008 14:35

... stuiteren ...
Die term geeft ook al spraakverwarring denk ik. Onder stuiteren kun je uitleggen als in een stuiterbal: laat 1 keer vallen en hij blijft lange tijd op en neer stuiteren. Als je dat op een auto hebt moet je dus de dempers verder dichtzetten om die blijvende veerbeweging tegen te gaan. Als je echter onder stuiteren verstaat dat de auto totaal niet meer lijjkt te veren en je dus zelf zit te stuiteren in je stoel is het geheel waarschijnlijk juist te stug en kan juist het opendraaien van de dempers helpen.

Waar we het wel over eens zijn is denk ik dat veren en dempers op elkaar afgestemd moeten worden en maar 1 van die 2 aanpakken niet vaak de juiste methode zal zijn om een gewenst effect te bereiken.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Giulietta 2.0 1981: Foto-update

ma sep 08, 2008 16:50

Ps Jeroen zou je je normale veren wel zo snel verkopen ?

ivm apk en het loshangen van de stugge veren bij uitveren of heb je ze aan 2 kanten vastgezet?

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Giulietta 2.0 1981: Foto-update

ma sep 08, 2008 17:03

De orginele veren heb ik ook nog :wink:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6747
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Giulietta 2.0 1981: Foto-update

zo sep 28, 2008 19:34

Zo blijf je bezig met je machine. Na lange tijd van afwezigheid, toch maar weer eens bij Tom opgehaald. Tom natuurlijk niet blij, want zo'n machtige machine als dagelijks vervoer wil natuurlijk iedereen wel:

Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk moet er ook wat te wensen over blijven, dus ben ik maar wat aandachtspunten gaan poetsen:

Afbeelding
Afbeelding

Straks meer foto's!
(eerst eten)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Giulietta 2.0 1981: Weer een foto-update

zo sep 28, 2008 19:57

Kijk, zó staat ie er mooi bij! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
giulietta116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 529
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 22:23
Locatie: Hoogeveen ''Drenthe''

RE: Giulietta 2.0 1981: Weer een foto-update

zo sep 28, 2008 20:44

staat er super mooi bij zeg, en mooi laag :thumbs:

gr Hans

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6747
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Giulietta 2.0 1981: Weer een foto-update

zo sep 28, 2008 21:31

Dak blijft een aandachtspunt, maar de eerste glans zit er weer in:

Afbeelding

Even de dikke voorkant, breder kunnen we het niet maken:

Afbeelding

Nog een ander shot van vóór het poetsen linksachter:

Afbeelding
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Gebruikersavatar
Stefan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 698
Lid geworden op: do mar 23, 2006 19:27
Locatie: Gramsbergen
Contacteer: Website

RE: Giulietta 2.0 1981: Weer een foto-update

zo sep 28, 2008 22:29

Mooi werk, Hylke.
Het wordt echt een dikke auto :thumbs:
Ik zie, dat ze goed terecht gekomen is.
Bij mij had dit waarschijnlijk allemaal veel langer geduurd (komt door de GTV).
Alfa historie:
te veel om op te noemen.

Nu:
Op dit moment Alfaloos.

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Giulietta 2.0 1981: Weer een foto-update

zo sep 28, 2008 22:31

effe off-topic

wanneer zien we weer eens een fotoupdate van je GTV Stefan?

verder ontopic

Hylke die wielen kunnen best dikker :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6747
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Giulietta 2.0 1981: Weer een foto-update

zo sep 28, 2008 22:40

Ik ben niet zo van de getrokken bandjes.
Dit is overigens ook nog niet de goede maat.
Eigenlijk hoort er nu 195/55R15 op te zitten.

Daar hád ik er 4 van liggen :oops:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Terug naar “Projecten”