Een en ander was ooit gedemonteerd en welliswaar in een coating gezet maar toch had de roest er al weer aardig zijn weg in gevonden.
Thuisgekomen bleek na een inspectie van wat er allemaal bijzat dat er wat draadeinden waren afgedraaid en speciale bouten ontbraken. Tevens zat de nog gemonteerde pignonas behoorlijk vast.
De borgmoer wel kunnen lostikken en daarna de as kunnen verwijderen. De lagers op deze as en de zijlagers waren allemaal beschadigd op de loopvlakken. Tijd voor nieuwe dus.
De beide steekassen ontdaan van de lagers en op het werk gecontroleerd op kromheid maar die waren OK. Daarna de flens gestraald en en gespoten. Da's weer netjes.
De missende draadeindjes waren van het type met 2 verschillende soorten draad erop M8 normaal en M8x1.
Deze heb ik kunnen maken van een M8 imbusbout (treksterkte) door de kop eraf te zagen en het stuk zonder draad op te snijden met M8x1
Ook de 2 ontbrekende bouten M10x1 met hoge treksterkte gemaakt van een imbusbout M10.
Dit keer heb ik de draad ervan afgezaagd en op het oovergebleven deel nieuwe M10x1 gesneden.
Ook geleerd hoe je de buitenring van de lagers (2-delig) kunt verwijderen.
Even een lasrupsje erop leggen. De krimp als gevolg van het daarna afkoelen is meer dan het uitzetten als gevolg van de warmte. De ring valt er vanzelf uit.
De asbuizen zijn inmiddels ook gestraald en hamerite zwart gespoten. Het differentieelhuis is fraai zilver aluminium geworden

De overige te vervangen delen bleken nog wel leverbaar te zijn bij Goos van Pelt en Prins Bredevoort.
De pakking, borgplaatjes, keerringen, M8x1 moertjes, borgmoer, binnen-(sperplaatje) en buitenlamellen liggen allemaal klaar.
Het wachten is op de lagers die ik volgende week verwacht. SKF had ze op voorraad in het magazijn Benelux.
Aangezien het afstellen van het kroonwiel met de pignon een precisie karwei is laat ik dat over aan iemand die het al eerder heeft gedaan en weet waarover hij praat.
Tevens heeft hij de beschikking over de juiste gereedschappen om onder andere de lagerspanning goed af te stellen.
Wordt vervolgd over een dikke week
Eric