chu
Full Member
Full Member

oliedruk

wo nov 14, 2007 19:00

Ik had nog even een vraagje van een alfetta Qo..
Ik reed toen namelijk 100 op de snelweg en toen zag ik dat de oliedruk opliep tot iets voor 8bar..
Is dit normaal? en wat is normaal?
Oliepeil gecheckt en olie was heel ietsie pietsie boven niveau..
Morgen ga ik nog wel ff de sensor en kabel controleren

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: oliedruk

do nov 15, 2007 13:00

Dat is niet normaal. Bij mij staat hij op ong. 6 bar op de meter. Dus hopenlijk sensor stuk.

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do nov 15, 2007 14:14

Het kan de sensor zijn (die gaan erg graag kapot) of het drukregelventiel in de oliepomp (eigenlijk alleen een kanaaltje met een zijkanaaltje waar een kogeltje in zit dat op spanning gehouden wordt door een veertje) zit vast of is vervould door vuil in de olie.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Andretti Molletti

do nov 15, 2007 14:21

Was het maar een kogeltje ;)

wouter75
Full Member
Full Member

do nov 15, 2007 19:46

Inderdaad was het maar een kogeltje :x . Als je het carter los hebt kun je aan de zijkant van de oliepomp een splitpen er uit halen, wel even met een doek of iets de veer tegen houden (staat op spanning) die er in zit, en kijken of het zuigertje er uit kan. Zoniet probeer dan met een stukje koperbuis (rond 5mm) dat iets gebogen wordt vanaf de andere kant de zuiger los te tikken. Is mij op die manier gelukt terwijl deze vast zat met gruis.

Succes
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

chu
Full Member
Full Member

do nov 15, 2007 23:52

Ik had even snel gekeken.
Maar de kabels maakten contact met elkaar dus ik hoop dat het dat is morgen ga ik effe loshalen en kijken wat ik kan doen.
Weet iemand of die sensoren nog te verkrijgen zijn??
of moet ik het van ander autos gaan halen..

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

vr nov 16, 2007 23:01

Ja hoor, sensoren kun je meestal nog wel krijgen bij de auto-onderdelenboer
''Drive tastefully''

Giulia Super

zo nov 18, 2007 20:19

Als je twijfelt of het een electrische storing is, zet het contact aan, motor niet starten de oliedruk is dan nul dus moet de naald ook op nul staan, staat ie hoger ligt de sensor of draad een beetje tegen massa en is ie lager kan het een slechte verbinding zijn of de sensor niet helemaal ok. Voordat je onnodig gaat sleutelen meet evt. eerst even met een mechanische meter.

chu
Full Member
Full Member

Re: RE: oliedruk

do nov 22, 2007 23:24

Als je twijfelt of het een electrische storing is, zet het contact aan, motor niet starten de oliedruk is dan nul dus moet de naald ook op nul staan, staat ie hoger ligt de sensor of draad een beetje tegen massa en is ie lager kan het een slechte verbinding zijn of de sensor niet helemaal ok. Voordat je onnodig gaat sleutelen meet evt. eerst even met een mechanische meter.
Vandaag het even gedaan.. contact aan ging de fan direct aan en de het metertje ging omhoog... Maar toen ik net de draadjes wou loshalen vertelde me een man dat het ook mogelijk was omdat het automatisch is als er contact aangaat...
Ik denk dat ik gewoon even opzoek ga naar een andere en deze erin stop. Mocht het niet goed zijn heb ik deze altijd nog
Maar stel de sensor meet de juiste druk... wat zou ik dan kunnen doen om de druk omlaag te kunnen brengen??

Andretti Molletti

vr nov 23, 2007 00:17

Je Nederlands is me niet geheel duidelijk, maar ik begrijp er wel uit dat het nagenoeg zeker een elektrisch probleem is, dus test even zoals Giulia Super zegt!

chu
Full Member
Full Member

Re: RE: oliedruk

vr nov 23, 2007 13:10

Je Nederlands is me niet geheel duidelijk, maar ik begrijp er wel uit dat het nagenoeg zeker een elektrisch probleem is, dus test even zoals Giulia Super zegt!
haha ja sorry. ik zal het wel even opnieuw wat duidelijker uitleggen.
Ik heb het even snel gecontroleerd.
Contact aan, gevolg fan ging aan bij de radiateur en de oliedruk liep op.
Toen ik de kabels bij de sensor los wou halen, kwam er een man langs en die verdelde mij dat het ook standaard (automatisch)kon zijn omdat het injectie was of vertelde de man iets wat niet klopt (naar mijn gevoel en mening klopt het niet, als de motor niet aan staat kan er ook geen druk zijn? of denk ik verkeerd?)
Nu vraag ik me af: Stel het ligt niet aan de sensor en de sensor meet de druk goed... Wat kan het probleem dan zijn?
ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr nov 23, 2007 14:24

als je het kontakt aan zet (dus niet de motor start!! ) dan loopt je oliedruk al op?? zo ja dan ligt er ergens een kabel tegen massa.....
Laatst gewijzigd door ravado op vr nov 23, 2007 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

vr nov 23, 2007 16:14

Dus neem de kabel los bij de sensor en als de druk dan zakt ligt het aan je sensor... zakt de druk niet dan ligt het aan de kabel/meter.

Terug naar “Algemene Technische vragen”