Hardhead
Newbie
Newbie
Contacteer: Website Yahoo! Messenger

Octaan gehaltes en w waardes????

do okt 18, 2007 08:25

Hallo allemaal,

Ik begin nu aan mijn 2e 33 QV, en wil deze zo goed mogenlijk behandelen (vorige binnen 2 mnd motor kapot...haast en koude 33 motor = slechte combi)
Mijn vraag is miss wel een echte noob vraaag, maar goed..hier komt ie

Ik hoor van verschillende mensen verschillende dingen over de te gebruiken bezine soort.
De een zweert bij 98, weer een ander zegt 95 en nog een ander zweert bij shell V-power (100 octan).
Ook hoor ik verschillende dingen over welke olie ik het beste kan gebruiken (15w40 , 10w40 , wel/niet synthetisch)

Mischien dat jullie mij uit de brand kunnen helpen en mij adviseren welke brandstof/olie en of toevoegingen ik het beste
kan gebruiken zodat mijn 33 wat een langer leven beschoren is dan mijn vorige.

Het gaat om de volgende Alfa

Alfa Romeo 33 1.7 16v QV
bouwjaar 1991
kilometers 140.000 (nap)

Ik hoop dat iemand mij kan een verlossend advies kan geven

Gr33tz Hardhead

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

RE: Octaan gehaltes en w waardes????

do okt 18, 2007 08:45

Ik heb wel m'n mening over benzine. Heb een gechipte 33 16V en rijdt op Total Excellium (RON 98) en die benzine bevalt me goed. Rijdt er 1 op 12 mee. V-Power heeft hij nooit lekker op gelopen, zeker in het begin wilde hij nog wel is haperen (misschien de reinigende werking), maar toen ik Total 98 probeerde ben ik daar bij gebleven. V-Power heeft trouwens een RON van ongeveer 97, maar dat garanderen ze niet vanuit Shell. In Duitsland is het RON getal 100.
Of het nou zoveel scheelt met gewone 95, ik weet het niet. Mijne loopt lekker op 98 van Total, en ik rijd toch niet heel veel dus hou ik het hier voorlopig bij.

Van olie heb ik niet superveel verstand. Doe er bij het verversen altijd een flesje TSL bij.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 18, 2007 09:15

volgens mji maakt het allemaal niets uit voor jou, als je met koude motor blijft gassen in een 33 16V ben je over 3 maanden weer de sigaar....

zou me dus eerder druk maken over je rijgedrag met de 16V
(dit is niet om je af te kraken, maar als advies.........)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

do okt 18, 2007 09:19

Dat is inderdaad wel belangrijk. Ik heb een tijdje met een olietemperatuurmeter op m'n 33 16V gehad en het viel me nog tegen hoe lang het duurt voordat de olie op temperatuur is. Je olietemp loopt 10-20 graden achter op de water temp en pas een tijd nadat de thermostaat open is gegaan is je olie op temperatuur. En DAN mag je pas op het gas met je 33. Vind het wel een goede tip van qv75, want daar helpt geen goede olie of benzine tegen.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 18, 2007 09:43

en anders een oliedruk meter plaatsen, in de vraagbaak kan je opzoeken bij welke oliedruk de motor op temperatuur is....
(dacht iets van 1,45)

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

do okt 18, 2007 12:33

:idea: Gebruik de zoekoptie eens en zoek op 'octaan' (ook 'oktaan') en 'v-power'. Er is al veel hierover op het forum geschreven.

[wijsneusmodus aan]Octaangehalte bestaat niet. Er zit geen octaan in benzine zoals alcohol in een biertje. Oktaan is een waarde.[wijsneusmodus uit]

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 18, 2007 12:49

In Buckler zat geen alcohol toch... :lol:

Met spreekt idd van octaan GETAL en niet gehalte. :wink:

Ik kan mij niet voorstellen dat het octaangetal van invloed is op de levensduur van je motor. Zolang de zaak niet pingelt heeft dat nl geen invloed. Als je problemen hebt met uitgelopen drijfstanglagers al helemaal niet.

Uitgelopen drijfstanglagers hebben ook niet alleen met olie viscositeit te maken. Wel met de staat van de motor en je rijgedrag. Veelvuldig hoge toeren met koud blok daar houden lagerschaaltjes niet van. Als een blok daarbij ook nog eens pakweg 2 ton gedraaid heeft is het natuurlijk ook niet verwonderlijk dat de lagers gedag tegen hun passing zeggen. Ook een goede olie kan hiet niet veel aan veranderen.
Gebruik gewoon voor straatgebruik de voorgeschreven viscositeit en geloof niet te veel in alle "wonderen"op de achterzijde van je olieblik. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Duc
Guru
Guru

Re: RE: Octaan gehaltes en w waardes????

do okt 18, 2007 13:08

"wonderen"op de achterzijde van je olieblik. :wink:
Olieblik????

oude man :wink:
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Hardhead
Newbie
Newbie
Contacteer: Website Yahoo! Messenger

do okt 18, 2007 14:39

volgens mji maakt het allemaal niets uit voor jou, als je met koude motor blijft gassen in een 33 16V ben je over 3 maanden weer de sigaar....

zou me dus eerder druk maken over je rijgedrag met de 16V
(dit is niet om je af te kraken, maar als advies.........)
Ja kweet t ...grapje heeft me toen aardig wat gekost, heb sindsdien ook mijn wekker 15 min eerder gezet :P

iig iedereen bedankt voor de input....thnx

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 18, 2007 21:20

Olieblik????

"Olieplastic- of oliefles" klinkt niet.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Duc
Guru
Guru

do okt 18, 2007 21:46

Olieblik????

"Olieplastic- of oliefles" klinkt niet.. :wink:
:lol: :wink:
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

R11i

vr okt 19, 2007 00:20

Om even een antwoord op je olie vraag te geven..
van wikipedia gepikt;

"SAE staat voor: Society of Automotive Engineers.

Dit is een Amerikaans instituut van automobieldeskundigen (1911). De SAE heeft diverse technische normeringen vastgesteld, waarvan de meest bekende wellicht het SAE-getal voor olieviscositeit (vloeibaarheidsdikte) is. Bijv. SAE 20 W 40 smeerolie. De eenheid is gebaseerd op de Seconde Seybolt Universal (SSU), naar de uitvinder van de viscosimeter, Seybolt. Overigens is er ook een SAE-vermogens-aanduiding. Het vermogen wordt dan berekend zonder "remmende" factoren zoals luchtfilters, draaiende dynamo's enz."

De aanduiding 20W40 is dus een classificatie van de SAE.
Deze aanduiding heeft alles te maken met je viscositeit (dikvloeibaarheid van de olie).
Even een ezelsbruggetje;
Hoge viscositeit = veel vissen in het aquarium DUS het water is "dikker"
Lage viscositeit = weinig vissen in het aquarium DUS het water is "dunner"

Waarom heb je smeerolie in een motor?;
- beperken wrijving en wrijvingsslijtage
- afvoeren warmte veroorzaakt door deze wrijving
- beschermen van oppervlakken tegen corrosie --> wat weer voor meer slijtage kan zorgen
- wegspoelen van verontreinigingen
- functioneren als afdichting (voornamelijk langs de zuigerveren uiteraard)
- en last but not least, het dempen van geluid

Waarom is viscositeit belangrijk voor de smeerolie van een verbrandingsmotor;
De viscositeit van een smeerolie dient hoog genoeg te zijn om een smeerfilm tussen bewegende motoronderdelen te vormen. Omwille de eigenschappen hierboven beschreven te kunnen vervullen.
Je begrijpt dat als de olie te dun de smeerfilm niet dik genoeg is.
Te dikke olie is echter ook niet gunstig want dan heb je hogere wrijvingsverliezen en warmteontwikkeling, wat, als we gaan mierenneuken, weer tot gevolg heeft dat mechanische rendement ongunstiger wordt.

Viscositeit is mede afhankelijk van de temperatuur en hier komen we eigenlijk op de aanduiding te terecht.
De smeeroliën zijn onderverdeeld in grades, hier worden oliën onderverdeeld die bij een bepaalde standaard temperatuur een bepaalde viscositeit hebben, zo heb je de volgende grades;
5W, 10W, 15W, 20W, 20, 30, 40, 50, 60 wellicht nog wel meer..
De W staat voor een winterolie. Hier wordt bepaald bij welke temperatuur (onder nul) een vaste viscositeits waarde wordt behaald.
Men gaat uit van een viscositeits waarde van 30000 mPa.s.
Deze wordt met een 5W winterolie pas bereikt een temperatuur van -30 graden Celsius.
25W behaald deze waar al bij een temperatuur van - 5 graden Celsius.
Oftwel, de 25 W is bij een dalende temperatuur eerder "dik"
De grades 20 t/m 60 worden anders bepaald. Hier gebruikt men een vaste temperatuur en meet men de kinematische viscositeit in Centistokes (cSt) of mm2/sec.
De temperatuur waarbij gemeten wordt is altijd 100 graden Celsius.
grade 20 heeft een viscositeit van 5,6 cSt bij 100 graden Celsius
grade 60 heeft een viscositeit van plusminus 25 cSt bij 100 graden Celsius

Wat dus wil zeggen dat grade 60 dikker is bij 100 graden Celsius.

Nu heb je ook nog de viscositeits index wat alles zegt over het viscositeits verloop bij wisselende temperatuur. Olie met een hoge viscositeits index kan in verschillende grades vallen. Dan krijg je een multigrade smeerolie;

een 5W60 smeerolie is dus stabieler dan een 25W30 smeerolie.
De temperatuursrange waar de 5W60 mee kan werken is dus groter dan die van de 25W30.

Welke grade je gebruikt is dus afhankelijk van de bedrijfs temperaturen en de gewenste viscositeit.
Hoe bepaal je dat? Heel makkelijk, dat heeft de fabriek voor je gedaan. Dus die waarde zal wel ergens op je auto staan opgegeven en dus deze grade erin gooien. Dure of goedkope? Zijn de meningen over verdeeld. Een leraar van me zei weleens; Enige wat je smeert met die dure olie is de potomonnee van de hoge piefen" Wat in feite waar is als de olie aan dezelfde grades voldoen uiteraard. 15W40 = 15W40 van de HEMA of van Castrol.

Maar dan zijn we er natuurlijk nog niet want je hebt ook nog keuze uit minerale en synthetisch en half synthetisch.

Minerale smeerolie komt voort uit het destillatie proces waarbij ook brandstoffen worden gegenereerd (eigenlijk het residu, dat na behandeling geschikt is voor gebruik)
Synthetsich wil eigenlijk zeggen dat er bij de basisolie allerhande "dopes" zijn toegevoegd, oftwel chemicaliën. Deze zullen dan de eigenschappen van de smeerolie "verbeteren" maar voornamelijk stabieler maken.
Zo heb je een aantal dopes bijv;
- anti oxidatie (smeerolie komt in contact met lucht wat oxidatie tot gevolg kan hebben en zuren kan vormen)
- antischuim
- stolpuntverlager (vloeibaarheid bij lagere temp verbeteren)
- biocides (er kan water in de smeerolie komen, dit kan bacterie groei tot gevolg hebben --> schade aan assen)
- detergents (verbrandingsproducten (roet etc) welke zich kunnen vastzetten op motoronderdelen worden hierdoor losgewerkt)
- dispersants ( deze houden de verbrandingsproducten zwevend, waardoor afzetting wordt voorkomen, vaak in combi met detergent)
- EP dope (extreme pressure dope, welke de eigenschappen bij hoge drukken verbeterd)

Ik weet uit de scheepvaart dat men een sample naar de smeerolie fabrikant stuurt en deze kan je precies vertellen hoe het met de motor is (ook aan de hand van slijtagedeeltjes zoals vanadium dat veel wordt verwerkt in zuigers) en welke dopes je moet toevoegen om de smeerolie weer geschikt te maken.

Waarom men nog steeds voor een minerale olie kiest weet ik niet exact, voornamelijk oudere auto's gebruiken dit. Ik kan me zo voorstellen dat bepaalde seals etc wellicht niet goed reageren met sommige chemicaliën.
Wie daar het exacte antwoord op weet mag het zeggen!

Tis toch een vrij lang verhaal geworden, hoop dat het duidelijk is!

groeten!

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 19, 2007 09:14

tja, lang verhaal dan maar samen vatten:

voor je 33 16V 10W40 gebruiken (en bij voorkeur agip sint 2000, nooit problemen mee gehad, dronkt ie ook niet terwijl ik echt stevig reed)

dat er geen kwaliteit verschillen zou zitten tussen dure en goedkope olieen geloof ik niet

benzine deed ik altijd ron 98, maar mede omdat er een squadra chip in zat, anders (dus zonder chip) is 95 voldoende

Andretti Molletti

vr okt 19, 2007 11:51

Nog korter:
Het aantal vissen in je olie bepaald de viscositeit

Bartman
Guru
Guru

vr okt 19, 2007 12:01

In dure olie zit logischerwijs goudvis.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”