figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

RE: aangehouden; voorruit+uitlaat vervangen

vr apr 01, 2005 15:23

1. In het vlak voor het directe gezichtsveld mogen, in afwijking van artikel 2.9.5, de volgende beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn:

a. enkelvoudige scheuren, ongeacht de lengte;
b. oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer dan 5 mm bedraagt;
c. beschadigingen of verkleuringen waarvan de afmetingen zodanig zijn, dat een denkbeeldig getrokken cirkel om de gehele beschadiging of verkleuring heen een diameter heeft van niet meer dan 20 mm.

2. In het vlak voor het indirecte gezichtsveld mogen, in afwijking van artikel 2.9.5, de volgende beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn:

c. beschadigingen of verkleuringen waarvan de afmetingen zodanig zijn, dat een denkbeeldig getrokken cirkel om de gehele beschadiging of verkleuring heen een diameter heeft van niet meer dan 50 mm.

3. Onder de in het eerste en tweede lid genoemde enkelvoudige scheuren worden scheuren verstaan die in de gezichtsvelden geen vertakkingen vertonen tussen begin- en eindpunt, zoals weergegeven in figuur 15.
4. In het randvlak mogen beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn.
5. Indien een beschadiging of verkleuring doorloopt in de verschillende te beoordelen vlakken van de ruit, dan moet alleen dat deel van de beschadiging of verkleuring in ogenschouw worden genomen dat in het te beoordelen vlak aanwezig is.

(c) RDW (opgemaakt door RDW)

Volgens mij ga je met 2c nat...

Adios, JR

alfaromeo155

vr apr 01, 2005 16:14

Ik had het laatst ook met de auto van een maatje van me. was van de weg gehaald vanwege te veel decibel. hij had er enkel een remus en een open lucht filter op.
maar we konden toch echt de orginele uitlaat er onder zetten. :twisted: en daarna gingen ze hem weer keuren.
is wel ballen voor je

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 01, 2005 16:21

Net ff een maatje van me gebeld, die zelf APK keurnerd is.
Het indirecte gezichtsveld betreft puur de bijrijderszijde en is hier niet van toepassing. Volgens hem mag je momenteel een scheur hebben over de gehele breedte, zolang deze maar niet vertakt, nog door het directe gezichtsveld loopt.
Voordat je dit als het bewijsmateriaal ziet, zou ik het gemakshalve nog even tegen een paar andere keurmeesters aanhouden.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

164 Q4

Re: RE: aangehouden; voorruit+uitlaat vervangen

vr apr 01, 2005 17:17

2. In het vlak voor het indirecte gezichtsveld mogen, in afwijking van artikel 2.9.5, de volgende beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn:

c. beschadigingen of verkleuringen waarvan de afmetingen zodanig zijn, dat een denkbeeldig getrokken cirkel om de gehele beschadiging of verkleuring heen een diameter heeft van niet meer dan 50 mm.

Volgens mij ga je met 2c nat...

Adios, JR
2C gaat hier niet op omdat anders 2A onmogelijk zou zijn. Het gaat meer op 'blinde' plekken in de ruit.
Jouw ruit is dus volgens de nederlandese wet volledig legaal. Niet mooi, maar wel legaal.

Of je uitlaat teveel herrie maakt kan ALLEEN de decibellenmeter beoordelen en niet de persoonlijke smaak van een eik*l met een blauwe pet op.

Gewoon naar het buro verhaal gaan halen en m'n auto op het aantal decibellen laten meten. Als dat meer is als in het wetboek staat dan pas een andere demper kopen.
Is het aantal decibellen minder ben je niet in overtreding dus waarom zou je dan een andere demper kopen? Omdat bromsnor dat liever heeft???

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 01, 2005 18:26

Zou het niks met de datum te maken hebben?? :wink:
Lijkt me ook . :lol:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Danny
Guru
Guru
Contacteer: Website

za apr 02, 2005 00:18

Een remus of sebring heeft toch een type goedkeuring voor de openbare weg??
Ik heb met me 33 16v 4 jaar demperloos gereden nooit geen problemen gehad.
Ik zou ze het .......... laten krijgen.
Rij eens langs het bureau en laat ze een geluidsmeting doen en vraag eens of die agent soms een db meter in zijn oor ingebouwd heeft ofzo.
Alfa historie:sud 1.5ti, 33 1.5qv, 33 1.5ti, 33 1.7qv, 75 1.8 carb, 75 1.8ie, 75 indy, 33 imola, 33 1.7 16v sqv(Stef Visser getuned), 155 1.8ts,giulia 2.1 ltr 164 super nu 156SW en 159 sw
SCARB nr 697

Doix

za apr 02, 2005 01:38

Ik weet natuurlijk niet hoe je uitlaat precies opgebouwd is, maar Sebring wordt enkel geleverd met E-keurmerk. Dit uitlatenbedrijf komt als ik het goed heb uit Oostenrijk (Zwitserland?) en daar zijn de wetten omtrent geluid strenger dan hier, dus in mijn optiek is het vrijwel onmogelijk om hierop bekeurd te worden, behalve als de uitlaat lek is, maar dan zou je niet door de APK gekomen zijn. Zou gewoon de APK papieren + eventuele E-keurmerk (opvraagbaar bij leverancier op typenummer?) en dit bij die overijverige diender onder zijn neus wrijven.
Zonder decibelmeter heeft hij namelijk geen poot om op te staan en hoewel ze zichzelf schier onmogelijke kwaliteiten toedichten, bestaat er geen mens die precies "op het oor" kan waarnemen of een uitlaat wel of niet aan de geluidswetgeving voldoet.

Wat betreft scheuren in ruiten heb ik geen verstand, maar daar staat gelukkig al veel over geschreven hierboven. ;)

Grtz en succes,

Aad

twan
Full Member
Full Member

za apr 02, 2005 02:28

ik zit wel in een *** situatie, want ik heb én grote schade aan mn deuren (zie andere topic) én dit incident. of ik moet geld uit gaan geven om em in orde te maken, of misschien toch maar afstand nemen van deze wagen 8-[ en op zoek gaan naar een andere 33.

ik zal binnenkort eens langs het politiebureau gaan en vragen of ze hun verhaal waar kunnen maken, mbv. een db meter en apk-keurmeester. ze kunnen t gewoon niet hebben dat ze zelf niet zo'n sportieve wagen hebben :P

nee wacht, laten we gewoon met zijn ALLEN naar dat bureau gaan protesteren :jumping:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za apr 02, 2005 04:40

Uitlaat: heel simpel! heeft niets met geluid te maken; je mag geen andere uitlaat monteren dan type goedkeuring...... valllen alle sportuitlaten buiten de boot dan? Ja!
E-keurmerk is leuk maar zo lang we nog met nederlandse wetgeving werken en RDW type goedkeuringen heb je daar mee te maken.

Heb je flink lopen gassen voordat je werd staande gehouden??
Des te meer reden misschien om dergelijke staande houdingen te doen echter is dit wel een heel ijverige agent want er zijn niet veel agenten die over deze feiten moeilijk doen.

Overigens vind ik een Sebring wel heel erg hoog Sjonnie gehalte...... :wink: :biggrin:
neem dan een Csc of Supersprint of Ragazzon :wink:

wat betreft die ruit: daar heb ik ook mijn twijfels over......

oh ja: en een geluidsmeting op Db is niet interessant want als je boven de 83 db bij 4250 toeren zit gaat het hard in de euro's lopen. Zit je er onder dan krijg je alsnog een prent voor je niet aan de typegoedkeurings eisen zijnde uitlaat.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

164 Q4

za apr 02, 2005 14:01

Uitlaat: heel simpel! heeft niets met geluid te maken; je mag geen andere uitlaat monteren dan type goedkeuring......
Hé, we zijn hier niet in Duitsland. En zelfs daar mag het alleen moet het dan 'TÜV eingetragen' worden. Maar als het zo was mocht ook een standaard vervangings demper van bijv Bosal al niet want die is ook niet origineel en typegoedgekeurd, dat zijn alleen de dempers met een Alfa stempel erin. Dan zou in feite ELK ander uitlaat merk (ook Bosal) illegaal zijn en niemand hun producten mogen gebruiken (behalve circuit).
Lijkt me erg stug.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za apr 02, 2005 20:39

Uitlaat: heel simpel! heeft niets met geluid te maken; je mag geen andere uitlaat monteren dan type goedkeuring......
Hé, we zijn hier niet in Duitsland. En zelfs daar mag het alleen moet het dan 'TÜV eingetragen' worden. Maar als het zo was mocht ook een standaard vervangings demper van bijv Bosal al niet want die is ook niet origineel en typegoedgekeurd, dat zijn alleen de dempers met een Alfa stempel erin. Dan zou in feite ELK ander uitlaat merk (ook Bosal) illegaal zijn en niemand hun producten mogen gebruiken (behalve circuit).
Lijkt me erg stug.
Je moet het originele benaderen! anders:

"Indien wordt geconstateerd dat een voertuig dat doorgaat voor goedgekeurd voor toelating tot het verkeer op de weg niet overeenstemt met het type waarvoor de goedkeuring is verleend dan wel indien de in artikel 14, eerste lid, bedoelde voorschriften niet worden nageleefd, kan de verleende typegoedkeuring worden ingetrokken............... "

de rdw geeft een typegoedkeuring af en eigenlijk mogen daar geen anders dan origineel lijkende onderdelen aan veranderd worden en dat doe je met een imitatie uitlaat ook niet omdat die (het woord zegt het al) de originele uitlaat imiteren! Een sebring o.i.d. is heel anders dan een originele. Je kan wel allerlei onderdelen totaal anders maken, dan moet je daarna een herkeuring aan vragen en als het dan goedgekeurd wordt kun je er mee rustig rond rijden...

Voor het met een dikke Sebring rijden kan je ook de auto inbeslag genomen worden!!!! Dat het niet gebeurd is een tweede en tevens een goede zaak maar volgens de letter van de wet zou het kunnen!.

En dat ze in Duitsland alleen een TUV nodig hebben, daar hebben we in Nederland niets mee te maken, we wonen immers in Nederland..... :wink:

Op sommige punten is Nederland strenger dan ons duitse buurland.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

164 Q4

za apr 02, 2005 21:06

Ik denk dat je even iets te letterlijk naar de wet kijkt want als je dat naar het extreme zou doortrekken dan zou je zelfs niet eens andere banden mogen monteren :wink: .Maar aan de ander kant is het wel zo dat als het wat onduidelijker in de wet staat ze altijd nog een slag om de arm hebben (maar de advocaat dus ook :wink: ).

Maar dat Nederland op vele vlakken niet half zo soepel is als Duitsland geeft ik je volledig gelijk. Ik kan er over meepraten.

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

za apr 02, 2005 23:15

volgens mij ga je met die scheur nat, omdat zowel begin als eind aan de rand ligt, en aangezien je voorruit dragend is, mag die sccheur niet
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 03, 2005 00:03

Lachen, een keer aangehouden met de Bertone begonnen ze ook over de uitlaat, dat ie toch wel erg veel geluid maakte. (C&C spruitstuk, maar dan past de eerste demper niet meer :D en een brulpijp)

Ik zei toen ja dat misschien wel maar het was een originele assecoire in 1969. Hebt u Huub Stapel in "de lift" niet gezien met z'n Bertone??? die had ook een Brulpijp eronder :D :D hij moest lachen en wenste me nog een goede reis maar waarschuwde wel dat andere collega's misschien wel moeilijk zouden doen. Maar de ervaring is zowiezo dat ze van een klassieker meer "pikken" dan van de wat allerdaagse met toeters en dikke uitlaten behangen auto's
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 03, 2005 00:32

Eeuh... misschien een optie om de auto ' te verkopen' aan een vriend van je. Vervolgens naar de politie gaan met de mededeling dat je hem verkocht hebt.
Hoef je de boel niet te vervangen, en een maand later koop je hem terug.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”