...Vorige donderdagavond de werken gaan bewonderen en nog wat gekrabd (what else?). De moeite!
Eerst even de sappige details:
[ binnenaanzicht van oude middendorpel en stukje bovenkant buitendorpel + enkele rivetten en hopen kit ]
Wat bleek? De buitendorpel was gewoon met een aantal rivetten (single digit!

) en de nodige hoeveelheid kit aan de middendorpel bevestigd tijdens de vorige oplap sessie...

Die middendorpel was dus onderaan helemaal doorgeroest (zie vorige foto's). Eigenlijk gewoon onverantwoord, zie je natuurlijk niet aan de buitenkant... (Who cares!? Lang leve puur emotionele aankopen!)
...en als ik me dan soms afvraag "waarom ben ik hier nu eigenlijk in godsnaam aan begonnen...

" dan kijk ik gewoon even naar volgende foto's...
...in zon' hoop roest wil ik niet rijden TIENS!
Maar bon, zoals door Juultje al aangegeven, de linker-midden dorpel is herrezen!
Mooi gelast!
Hier moet nog een nieuw plaatje gelast worden (binnendorpel) :
Voorkant dorpel... (krikpunt gelukkig 100% intact)
Buitendorpel al eens tijdelijk bevestigd:
Er moeten nog wel een aantal "plaatjes" op maat gemaakt worden om in te lassen zoals je kan zien op de eerste foto's. Zeker aan de voorzijde en achterzijde van de dorpel in de wielkasten...niets nieuws voor Alfisten uiteraard.
Zelf heb ik ook nog de achterste draagarmen van hun 4 rubberen bussen ontdaan. Waar mogelijk worden de ophangingsonderdelen ge-powder coat, en dan moeten de bussen er uiteraard wel uit.
Omdat de bussen in de achterste draagarmen zelf nog eens in een "bus" (vast onderdeel van de draagarmen) geperst zitten, kan je ze er dus niet eenvoudig uitpersen (veel kans op draagarm fiasco). Opwarmen met gasbrander werd me aangeraden om zo het rubber uit de bus te kunnen halen. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om ze met een boormachine te lijf te gaan.
Met een te hoog toerental werd de rubber vloeibaar, vlotte echt niet. (Die STANK alleen al). Bij lager toerental kon ik wel gaatjes boren. Zo ging ik de hele bus rond, de gaatjes zo dicht mogelijk op elkaar borend. Arm omdraaien en langs andere zijde ook zoveel mogelijk gaatjes door rubber boren. ALs alles goed gaat kan je dan met goede smalle snijtang de overblijvende rubber doorknippen en het midden deel eruit halen.
Buitenste ring van de bus eruit halen is trickier. buitenste ringen even proper schuren met koperen borstel op boormachine zodat je goed zicht hebt op de dikte van de bussen (profiel). Dan met stevige en smalle metaalzaag 2 snedes in buitenste bus zagen (1 cm van elkaar).Goed gelijkmatig je kracht over de lengte verdelen (anders heb je bij verwijderen later het probleem dat je vooraan en achteraan te diep hebt gezaagt en in het midden te weinig hebt wegzaagt). Je wil enkel door de buitenste ring van de bus zagen, NIET door de "bus" houder van draagarm. Daarna met bijtel deze reep verwijderen. Bus zelf wordt dan volledig "ontladen" en klop je er zo uit.. peace a' cake!

(Met dank aan de "zoek" functie van dit forum en de raad van het juultje team!)
...Volgend week rij ik gewoon rond joh!