patje1100
Guru
Guru

RE: Motor eindelijk af en terug in de wagen!

zo aug 07, 2005 10:56

Robin@. Als je het blok open hebt, trek dan eerst die moeren van die kapjes (alle 8)eens met een momentsleutel op de juiste kracht aan. Wellicht is dat de oorzaak geweest en scheelt je heel veel zoek werk.

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

ma aug 08, 2005 12:12

Heren,

Wederom bedankt voor de bemoedigende woorden en eventuele oorzaken + oplossingen... vind ik echt wel fantastisch!

Even wat feedback:

@@lfa@lgra: idd, oorzaak vaststellen is cruciaal. oliepomp vervangen lijkt me nu ook zeker een goed idee...originele is er bij revisie terug ingegaan (tandwielen hadden geen merkbare sleet (binnen de marges) en drukventiel werkte ook...)...maar ja, oliepomp is eigenlijk hart van de motor...dus komt nieuwe in...preventief. Oliekanalen ZOUDEN goed gereingd moeten geweest (onderblok terug opgebouwd bij reveisiebedrijf), maar ja...kan ik niet zeker van zijn. Qua olie ben ik idd overgestapt op 10 W 40..halfsynthetisch dacht ik... dus... :shock:

@patje1100: bedankt voor de tip! Met kapjes bedoel je de 8 kpjes op de drijfstangen?

Geen paniek, een geschoold mecanieker staat me bij.... :wink:

Begin morgen al zelf met het uitbouwen van de radiator en alle slangen... Op hoop van zegen!! (en die zal er zowieso zijn...Geen Alfa krijgt mij klein!)
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

patje1100
Guru
Guru

ma aug 08, 2005 20:24

INDERDAAD :4 lagerkapjes met 8 moertjes van jouw drijfstangen.

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

za aug 20, 2005 15:51

Met een weekje vertraging eindelijk de motor eruit...ging vlot (oefening baart kunst :? )
In het proces is mijn voorbumper ook nog eens losgeraakt... :roll:
Conclusie was alleszins snel gemaakt:

Na het demonteren van carter (boven- en onder als 1 geheel verwijderd) zagen we meteen dat er iets niet pluis was met de drijfstanglager van Cylinder 2 (zoals we verwacht hadden): lagerkappen lekker uitgefreesd, en zichtbare streepjes op de krukas..je blijft er niet met je nagel achterhangen, maar ja...zichtbaar is erg genoeg...

Volgende stap: revisiebedrijf opbellen en heel de zaak (hopelijk kan de cylinderkop erop blijven zitten) naar hen brengen voor herstellen van de schade...

Oorzaak is niet meteen bekend: oliedruk zat goed, en geen andere aanwijzingen...

Vraagje: in carter zit nu nog wel een bodempje olie, en ik denk dat het best is dat ik dit alles zo goed mogelijk verwijder (er is mss al wat vuil in beland)...maar hoe pak je dat best aan als boven en onder carterpan nog een geheel vomen? Ik wil zeker niet dat er per ongeluk water in het carter blijft zitten...

Ik houd jullie op de hoogte!

'70 Giulia 1300 ti

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo aug 21, 2005 00:32

is die drijfstang van de 2e cilinder wel goed??

heb je niet toevallig de lagerkappen iets over elkaar heen gedrukt met het aandraaien van de drijfstang?! (ervaringsdeskundige :oops: )
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

zo okt 08, 2006 19:51

8)

...en hier zijn we weer! T'blijft een project, eerder het type van "lange adem", maar na 1 jaar en 2 maanden toch nog eens een volwaardige update!

...Maar er is wel degelijk sprake van een GEMEENDE inhaalbeweging. :)

Wat is er gebeurd de voorbije periode (oops ja...verd**me al meer dan 1 jaar :evil:)

- Onderdelen Onderblok werden terug in orde gebracht door revisie bedrijf dat de eerste revisie van het onderblok had gedaan. Door mijn vroege diagnose indertijd was de gebalanceerde krukas gelukkig niet onherstelbaar beschadigd, en kon de zaak gered worden met de 2e overmaat van lagers. Ook werd deze bijhorende maat lagers geleverd door revisie bedrijf... Voor het opnieuw afbouwen, proper maken opnieuw slijpen van krukas etc. heb ik enkel de prijs van de onderdelen betaald als recompensatie...

- Omdat de oorzaak nog altijd niet voor 100% vastgesteld was (en zoals vakkundig aangegeven door @lfa@lgra, die MOET je gewoon weten) besloot ik om de opbouw van het blok dan maar volledig over te laten aan een expert, dat werd dan Juultje omwille van zijn dichtere ligging maar vooral omwille van de aanwezige know how en ervaring...

- Zoals ik hoopte kon hij dan ook Definitief bepalen wat er gebeurt is: Mijn 1300 blokje is van een "ouder" type. Bij dit type zijn de drijfstangen assymetrich gemonteerd, dit is niet het geval bij de nieuwere versies. En hier had het revisiebedrijf dus een fout gemaakt, de drijfstangen waren verkeerd op de krukas gemonteerd, met als gevolg enkele mm's die niet pas zaten... De gevolgen zijn ondertussen bekend. DANK JUULJTE voor de verlossende diagnose!

Waar staan we nu?

- Het motorblok is volledig terug opgebouwd door Juultje en staat er weer bij zoals voordien... (understated pretty al zeg ik het zelf :wink: ), en niet gemonteerd in de wagen!

Aangezien ik zelf toch besloten had om het chassis en de volledige mecaniek te reviseren, heb ik dan maar de kogel geslikt en Juultje een overzicht bezorgt van wat er aan de wagen zou moeten gebeuren...een lijstje!

Kortom, chassis komt helemaal kaal (ondertussen enkele kleine gaatjes gevonden, maar valt voor de rest ZEER goed mee), Alles eraf en reviseren (JA ALLES), beetje verlaagd, 15" verbreed staal, nieuwe rubbers, dorpels finaal in orde (buiten - midden - binnen) etc. etc..

De wagen zal dus volledig mechanisch gerestaureerd zijn, met Perfect chassis... (DE basis van een gezonde wagen)

Uiterlijk gaat er dus weinig aan te merken zijn na al het werk (verlaagd, 15" understated verbreed staal en de originele front er terug op...) ...Maar als je er eenmaal bent ondergekropen! :wink:

Mss al meteen al een eerste vraag:

Hoe staan jullie tegenover een spaghetti uitlaat voor mijn blokje? Ik vermoed dat er wel enkele (vooral psychologische) Pk's mee te winnen zijn, maar aangezien ik MAAR een Enkele Solex (MET open luchtfilter!! :D )op het blok heb staan is het uiteraard overkill;.. oogt alleen zo lekker;..EN volledig uitlaatsysteem ligt nu toch op schroot...

En komaan..1300 TI met spaghetti vind ik wel grappig!

Pics volgen ASAP!!

Cheers mates!

'70 Giulia 1300 ti

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Mijn Giulia verhaal! (EPIC!)

zo okt 08, 2006 23:38

Ik heb Robin vorige week zien krabben. :twisted: En ik kan niet anders zeggen: die bodem is waanzinnig hard! 8) Ik ben er can overtuigd, dat dit een mooie en goede juul gaat worden. Vergeet je niet straks een spiegeltje onder de auto te leggen? :wink:

Goed bezig! :thumbs: Ik hoop je niet te veel opgehoouden te hebben. :oops: :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

zo okt 15, 2006 14:48

Dan, Eindelijk, sfeerbeelden van het wereldkampioenschap chassis krabben!

Afbeelding

De reden waarom ik moest kiezen voor het chassis restauratie. Omwille van deze roestgaten (achterhoek rechts) kreeg ik een opmerking op de Belgische keuring. (Is dus totaal GEEN dragend chassis deel :-k )

Afbeelding

'70 Giulia 1300 ti

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

zo okt 15, 2006 14:52

een beter totaalbeeld:

Afbeelding

Al enkele gaatjes... (worden uiteraard aangepakt!)

Afbeelding

hier is er genoeg "gekrabd":

Afbeelding

'70 Giulia 1300 ti

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

zo okt 15, 2006 14:55

Volgens mij is dat krabben verschrikkelijk hondenwerk... :o

Suc6! :)

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

zo okt 15, 2006 15:04

EN hier dan nog engine picies:

Zoals Barend hem terug heeft opgebouwd na het drijfstanglager fiasco:

Afbeelding

...En zoals het blok een jaartje geleden klaar stond... :roll: :

Afbeelding

Afbeelding

'70 Giulia 1300 ti

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

zo okt 15, 2006 15:12

@ bert-155: is ZEKER hondenwerk, maar waar vind je zo'n afgetrainde hond? Zou pak handiger zijn.... :wink:

'70 Giulia 1300 ti

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 16, 2006 00:08

hondsdolheid? :biggrin:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

RE: Mijn Giulia verhaal! (Krab update 21-10)

zo okt 22, 2006 14:23

21-10... Weer een fijne Alfa sessie bij Juultje en z'n team!

Weer enkele forumleden teruggezien, oa giulia bianca die een zeer leuke Giulia kwam ophalen, Giuliareis die met een stralend gezicht vertrok..and many more! Live forum zeg maar...

Anyways, krab-update!

Heb me vooral bezig gehouden met linker achterwielkast en bijhorend krikpunt. Beide zijn nu kaal.
De Alfa werd ooit opgelapt, dus na het wehalen van een dikke laag "plasticine" kwam dit aan de dorpelzijde aan het licht:

Afbeelding

achterzijde van dezelfde wielkast ( de gatenhoek):

Afbeelding

En het zijaanzicht van diezelfde achterhoek:

Afbeelding

Hier is dus wel wat laswerk, maar niets onoverkomelijks...

Ook zéér goed nieuws: De versnellingsbak is gedemonteerd en klaar voor revisie (thanks Juultje! :thumbs: )

Hier de ingewanden in de spoelbak. Normale slijtage, lagers en syncro's worden vervangen. Het idee om de zaak te verlichten en te balanseren heb ik afgeblazen...met de jaren komt de wijsheid, en dit leek me achteraf onnodige overkill voor een 1300 ti straatwagen.

Afbeelding

@ crew: er word nog steeds nagedacht over een "streek specialiteit" 8)

Thanks everyone!

'70 Giulia 1300 ti

Ab
Member
Member

RE: Mijn Giulia verhaal! (nieuwe pics)

zo okt 22, 2006 16:43

Hallo daar

die motor ziet er echt gelikt uit je zou hem zo in de woonkamer zetten om er dagelijks van te genieten
ga zo door

Ab
Alfa Mito rijder

Terug naar “Projecten”