Zijn grote velgen en platte banden beter?

Ja
31%
16
Nee
52%
27
Alleen op het circuit
17%
9

Totaal aantal stemmen: 52
Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Grote velgen/platte banden beter dan ..

za okt 07, 2006 18:29

Ik vraag mij af wat de meerwaarde is van grote (17" en meer) velgen en platte banden (niet lek :idea: ). Ten opzichte van de normale band.
Voorbeeld:
Platte band: 205/40 of 225/40 op een 18" velg
Normale band: 205/55 op een 16" velg
Afbeelding
Zelf rekenen
Je zou dan grotere schijven kunnen monteren, maar wie doet dat?
Ik hoor/lees:
- de stuurreactie is directer, waarom rijden "onze" racers dan niet met platte banden;
- het onafgeveerd gewicht is lager, wie heeft dit eens gewogen? Ik denk juist dat grotere velgen (met banden) zwaarder zijn.

Wat ik denk:
- ze zijn veel duurder;
- je verliest veel comfort;
- slecht voor je dempers omdat de kleine nare oneffenheden eerst door de dikkere banden werden opgenomen en nu door je dempers;
- slecht voor je wagen, als deze niet stijf genoeg is, siddert het door het chassis.

En dan een gewetensvraag..... is het mooier?

Rees-Cees

RE: Grote velgen/platte banden beter dan ..

za okt 07, 2006 18:32

het laatste denk ik: het zal wel mooier zijn.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Grote velgen/platte banden beter dan ..

za okt 07, 2006 18:36

En toch kies je: alleen op het circuit?
Daar rijden jullie toch niet met platte banden?

Rees-Cees

za okt 07, 2006 18:39

En toch kies je: alleen op het circuit?
Daar rijden jullie toch niet met platte banden?
nee ik heb niet gekozen Roy.

de hoogte van de wang van de band is een deel van de (vering) onderstel kijk maar eens naar de formule 1 wat die wangen daar voor klappen opvangen. Anders zou zo'n auto helemaal uit elkaar vallen :wink:

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

za okt 07, 2006 18:51

Hmm, de waarheid doet soms pijn... :-({|=

Lichtmetalen velgen, noemen ze het. Niet te tillen! Ja, als je dezelfde maat velg aanhoud misschien.

Ik ben toevallig bezig om het onderstel van de Thema SW te veranderen. Standaard 195-60-15, nu 205-50-16, verlaagd met standaard (vervangings) dempers. Omdat dit de auto is waar we het meest lange stukken mee rijden willen we iets meer comfort. Ook omdat dit de meest slappe auto ooit gemaakt is =; en de deuren staan te kraken in de auto... Gek he dat de voorruit steeds scheurt... :whistle:

Ik heb mijn gele Koni's laten reviseren en die ga ik met nieuwe TurboDiesel veren monteren. Omdat de auto dan weer veel hoger komt te staan monteer ik dan 205-55-16... Dat is iets te dik maar dat trekt de auto makkelijk... :wink: Ik zal wel een dagje ouder worden maar voor het eerst moeten wegligging en (vooral) looks het afleggen tegen comfort... :oops:

Tuurlijk is je SZ met 18" een stuk mooier maar of het fijner rijd is de vraag, dat ligt er ook aan hoe je auto nu stuurt...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 07, 2006 19:39

Iets is niet beter of slechter, alles isalleen anders. Wat is voor jou belangrijk? confort? gevoel? uiterlijk? mix van.......?
Wat is een strak onderstel met hoge banden, maar wat is een karrewiel op een slappe tod? De waarheid zit altijd ergens in het midden en het ideaalbeeld zal voor een ieder anders zijn. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member

Re: Grote velgen/platte banden beter dan ..

za okt 07, 2006 19:44

- de stuurreactie is directer, waarom rijden "onze" racers dan niet met platte banden;
Nou ja, er zijn natuurlijk talloze cups waar de auto's wel op groot lichtmetaal staan. De DTM om maar iets te noemen, de engelse BTCC cups enzo, de Le Mans auto's, overal rijden/reden ze op grote wielen. Okee, F1 en dergelijke niet, da's waar.
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 07, 2006 19:46

Hoi Roy leuk topic... :lol:
My 2 cents: Het is (in mijn geval toch) gewoon 99% de looks....T rijdt dikwijls een stuk stugger/minder comfortabel dan met de standaard wiel/band set up , temeer daar je meestal in combinatie met andere wielen/banden ook aan verlagen toe bent (anders lijkt t helemaal een tractor... :? )
Voorbeeld: zoals je weet had ik deze zomer de 18 inch Azevs op de gtv6:Mooi (althans in mijn ogen :wink: ) maar er is met goed fatsoen niet mee te rijden: je kunt als het ware in je stuur voelen dat de wielen 'te groot 'zijn voor de ophanging/stuurinrichting etc.Allles trilt bij bepaalde snelheden (terwijl de wielen 100% zeker te weten recht zijn en goed gebalanceerd!!)
Ken je het gevoel dat je een fietswiel bij de as vasthoud terwijl een ander er een rotslinger aangeeft? En dan moet jij proberen dit wiel te 'kantelen',zo voelt t ongeveer.... :?
Heb nu mn 'winterata' op de 17 "borbets staan , met monroe schokkers en een 27 mm Savali stabi incl uniballs> daar schud je ook uit bij oneffenheden in de weg, maar t stuurt wel super...!
Voelt ook 'solide' aan in het stuur. Zou eigenlijk om t verschil te ervaren de 18en eens moeten monteren op deze 75... :-k
Als ik dan in de volledig standaard 75 Ts van mn vriendin stap moet ik echt ff nadenken bij de eerste meters, die stuurt heeeeel anders.... :shock:
Ennieweeej, dikke wielen rule!!! 8)
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 07, 2006 19:49

Volledig eens met Frank.
(ook wat betreft het mooi zijn van die 18" AZeV's onder je GTV6)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 07, 2006 20:05

Gevoeligheid voor spoorvorming neemt behoorlijk toe waardoor je vaak een stuk onrust in je auto krijgt, comfort meent af, stuurprecisie neemt toe, ik denk het enige pluspunt naast het uiterlijk. De kwetsbaarheid van je band/velg neemt toe, net als de prijs die in het kwadraat toeneemt. Het risico op aquaplaning neemt met het stijgen van de bandbreedte in het kwadraat toe. Wel kunje, maar wie doet dat ook????, grotere sijven en klauwen monteren. De looks??: Betrekkelijk. Persoonlijk vindt ik bv 17 inch onder een 75 geen porem, maar ieder zn smaak toch? :wink:

Puur rationeel geredeneerd is het kiezen voor een grotere velgdiameter/plattere, en vaak ook bredere band onverstandig, des te meer omdat 16 inchers tegenwoordig al standaard zijn en met een 55 serie erom op het randje van het begin van ellende" balanceren.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

LENZ
Guru
Guru

za okt 07, 2006 20:24

Het is vaak lastig om bij grotere wielen dezelfde afrolomtrek te behouden.
Heb 18" op mijn 75, puur voor de looks, had eerst 17"AZEV met america bumpers en dit stond precies goed, maar nu met de Evo kit zag dat er gewoon zielig uit, De 18" hebben wel hele platte wangen om de originele diameter zoveel mogelijk te benaderen (205/35 en achter 235/30R18).
Prestaties nemen iets af, maar het oog wil ook wat. Als de auto naar de stalling gaat staat hij op 16" met 205/45 banden en dan is de auto rapper en makkelijker op de grens, hij ziet er dan overigens niet uit met die veel te kleine wieltjes.
Voor mijn gevoel ligt de grens wel iets verder met de 18" wielen.
Je bent in ieder geval niet automatisch sneller met grotere wielen, kijk maar naar veel challenge auto;s die allemaal op 15" rijden.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 07, 2006 20:52

Kort door de bocht hoven je velgen niet groter te zijn dan de ruimte die je schijven en klauwen nodig hebben. Een bepaald restant aan hoogte in je bandwang is op zich niet onprettig, als die wang maar stijf genoeg is. Op de openbare weg vind ik persoonlijk alles met een sectie van 40 of minder meestal onuitstaanbaar. Slecht afrolcomfort, veel herrie, meestal is dat rubber ook erg breed en dus spoorgevoelig en makkelijk aquaplanen, en een bonkerige auto op de koop toe. Moet je voor de gein eens in een willekeurige moderne grote midddenklasser stappen. Omdat het journaille dat ´sportief´ noemt zijn die auto´s tegenwoordig erg stug gedempt, en vaak met grote wielen uitgerust. Echt geen pretje als je er met je gezin mee naar Zuid/Frankrijk moet, lijkt me. En als je voor dat bonkerige gedrag nou een strak sturende auto terug zou krijgen, maar in de regel zijn het allemaal onderstuurde dweilen. Maar wel stug. Bah! Liever een auto die ´soft´ aanvoelt en wel goed de hoek om gaat, want dat kan ook. Een Focus bijvoorbeeld voelt niet stoterig, maar kan wel strak een bocht om. Ook op standaard 15 inch kruiwagenwieltjes. En een Laguna kan dat niet, al staat-ie op 20 inch.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

elio
Guru
Guru

za okt 07, 2006 21:44

Zeker voor de Belgische wegen (voor zover ze die naam waardig zijn) zijn laagprofielanden eigenlijk pure horror, ik heb al meerdere velgen kromgereden en happen uit banden gereden met mijn zestienduims 205/45/16's eerst op de 75, en nu af fabriek op de 155. Bovendien voel je dat die auto's daar eigenlijk niet voor gemaakt zijn, en uit elkaar dreunen van het gebrek aan demping. Vandaar dat ik de laatste jaren weer 14" onder de 75 had gezet, reed veel relaxter en je kon veel beter met de gripgrens spelen 8) .
Ik hanteer als norm: niet extremer gaan dan de extreemste standaard geleverde bandenmaat.
Het is wel mooier natuurlijk, maar om daar je rijplezier aan op te offeren, nee bedankt =; .
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

za okt 07, 2006 21:46

Nou, tot nu toe gaat iedereen aardig met de billen bloot! :shock:

Volgend SS staan we met z'n allen op standaard wieltjes? :schrik:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 07, 2006 21:57

Nou, tot nu toe gaat iedereen aardig met de billen bloot! :shock:

Volgend SS staan we met z'n allen op standaard wieltjes? :schrik:
Standaard hoeft niet, maar tegenwoordig gaat men vaak te ver.

Je wilt niet weten wat fabrikanten eraan moeten doen om klanten met de grotere wielen (want dat willen ze (bijna) toch tevreden kunnen te houden over de rijeigenschappen van hun auto. Het is ook logisch eigenlijk. Uitgaande van spoorvorming: Die banden zijn zo weinig vergevingsgezind en stug dat ze al heel snel "op de binnnen of buitenzijde gaan lopen. Dit heeft een behoorlijk reactiekracht in je wielophanging/stuurinrichting tot gevolg. Eigenlijk veranderd je feitelijke schuurstraal steeds en probeer dat maar eens onder contole te houden.

Grote wielen: Prima, ieder zn ding, maar vergeet naast die paar voordelen de tientallen nadelen niet. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”