siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

[Restauratie] Giulia 1600 Super

do aug 10, 2006 21:45

restauratie

Intro:

Vorig jaar leerde ik mijn oom goed kennen doordat ik zijn Porsche 928S mocht slopen. Hij liet me zijn Spider zien, zijn Berlina en ja, hij had ook een Giulia. Heeft ongeveer 12 jaar dienst gedaan als dagelijkse auto. Die zou ik binnekort dan wel zien zei die. De volgende dag, stond er ineens een rode Alfa Romeo op het gras!!! Het bleek dus een Giulia Super te zijn, uit 1968. Ik had er wel ooit eens van gehoord maar verder ook niet. We gingen een stukje rijden, motor was warm en jezus, wat een bommetje zeg!!! Ik was er gelijk helemaal weg van, zo'n aparte auto, leuke/mooie techniek en uiteraard Alfa Romeo. Op een gegeven moment vond mijn oom het nodig, mij te leren auto rijden wat ik dus geleerd heb in het Supertje. Ik kreeg er plezier in, ging steeds beter en we hadden het er wel eens over, dat ik die auto zou kopen en zou restaureren, en dat hij me dan een beetje zou helpen enzo... Enfin, de Porsche was bijna compleet uit elkaar, en, We waren tot de 'deal' gekomen dat ik die auto voor een klein bedragje zou overnemen, zoals ze er stond. Onderdelen mocht ik uit de schuur halen als ik die nodig had, en Remi (mijn oom dus) zou de nodige controles uitvoeren, en me helpen als ik er niet uit kwam. Toen, mijn ouders waren er, we zaten lekker te eten, en kreeg ik de 1e set sleutels voor.... Giulia!! Ik ben begonnen met de auto te wassen, uit te zuigen, alle troep eruit, en stond er een blinkende Giulia. Ookal was het een roestbult, ze was zeker niet 'todderig' zoals ze weleens staan op marktplaats...

Toen, ik had een auto voor onderdelen maar geen koets. We zijn gaan zoeken, en op een gegeven moment werden we getipt dat er nog wel iets stond in Apeldoorn. Beetje heen en weer gebelt, en ja hoor, daar stond een knikker harde koets, orginele dorpels, nieuwe front en een enkel plekje dat bijgewerkt is. Echt een super koets voor een super prijs!! De auto werd gebracht, enkele weken later en ben ik begonnen met het strippen van de auto. Motor hebben we getest (1600 blok) en liep zeer mooi. Die verkocht aan Michael (forumlid????), want, ik had een complete 2L techniek in de rode Super.

Daarna begonnen met het slopen van de rode Super, die nu ook helemaal gesloopt is. De koets wordt opgehaald door iemand van de autoschool en nu ben ik aangekomen bij het hoofdstuk ophanging, aandrijving en remmerij.

Zo. heel verhaal, maar jullie weten nu dus hoe ik aan mijn Supertjes ben gekomen. de rode was dus een 1300 Super uit 1968 behangen met Biscione spulletjes, en mijn andere, die ik op ga bouwen is een aubergine 1600 Super uit 1969. Allebei met staande pedalen dus.

Voorderest is de motor helemaal gebalanceerd, heeft de bak geen kraakjes, zitten er rode koni's rondom op, Berlina interieur in stof... En verder niet veel noemenswaardigheden denk ik!

Hieronder nog een paar plaatjes, en ik houd jullie op de hoogte!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door siegerdehaan89 op di sep 05, 2006 17:38, 5 keer totaal gewijzigd.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: [Restauratie] Giulia 1600 Super

do aug 10, 2006 21:48

omdat ik dit verhaal wat eerder heb geschreven, is dit de eerste update :D

De achteras heb ik gereviceerd op een wiellager na, ik had namelijk geen krimpring :cry: .... Dat moet ik dus nog een keer overdoen. Asje zit er ook onder inmiddels, en netjes in de zwarte hammerite.

Verder ben ik bijna klaar met de motorruimte te schuren, en ga ik morgen even afmaken, en connectoren solderen aan mijn 'Super' klokwerk. Die platte klokken vind ik zo spuuglelijk, dus die worden vervangen voor een Nuova dashboard en groene 'Super' klokken.

Morgen probeer ik wat meer foto's te maken, en komt er (hopelijk) weer een update :wink:

EDIT: Weet iemand de code om foto's klikbaar te maken :oops:

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 10, 2006 22:41

Afbeelding

ff het 1e fotootje :wink:

Rechts klikken op de foto, eigenschappen, adres(url) ff kopieren met muis, plakken in antwoordscherm, zet er de code Afbeelding achter..tadaa :wink:

Suc6 met de foto's en je project :wink:

je kunt eventueel ff mijn antwoord quoten, kun je precies zien hoe ik het heb staan :wink:

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 10, 2006 22:50

Bedankt!!! Het is nog nie helemaal zoals het moet, maar de volgende foto's worden dag wel :lol:

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

vr aug 11, 2006 19:25

Hoihoi,

vandaag weer bezig geweest met Giulia, heb de motorruimte afgemaakt met schuren en moet de ruitenwissermotor nog ff zwart spuiten, en een paar dashboard klokken uit dashboarden gehaald, om die thuis mooi schoon te maken.

Verder ben ik tot niets gekomen want de oude Koni's moesten weer onder de Giulia Spider van mijn oom, dus daar zijn we ook even druk mee geweest.

Foto's leken me niet nodig, want ach, iedereen weet hoe een stukkie schuurwerk eruit ziet :lol:

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 15, 2006 21:40

Update!! :D

Vandaag begonnen met de troep in de auto een beetje op te ruimen, zoals alle schroefjes, boutjes rubbertjes enzovoorts enzovoorts in bakjes ed te doen.

Daarna de motor uit de schuur gehaald en begonnen met schoonmaken!! Ingespoten met flink agressief Hammerite (??) pspul, in laten trekken en met de karcher eraf gespoten. Dit herhaalt en al een wat schonere motor!!

Daarna afgespoten met luchtdruk omdat ik de koppeling moest controleren, die was nog goed voor zo'n 60.000km en alles schoongemaakt en bouten in de kopervet gezet (doe ik met alle bouten/moeren die ik vastpak).

Daarna met de motorsteunen begonnen. Ik had namelijk 2 goede motorsteunen gekocht van Giulia2000TS, die van een Nuova waren. Achteraf dus niet passend op een 'gewoon' Supertje :? ](*,) Dus nu kan ik alleen de gevulcaniseerde rubber stukken gebruiken, alhoewel die ook al hoger zijn dan normaal... Beetje klote dus, maar gelukkig niet zo'n groot probleem :) .

Hier nog even enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarom post eigenlijk niemand in dit topic? Is het zo verschrikkelijk saai of iets dergelijks?!?! :? Naja, 't zal wel aan mij liggen cker....

ericj
Full Member
Full Member

Re: RE: [Restauratie] Giulia 1600 Super

di aug 15, 2006 22:03

Waarom post eigenlijk niemand in dit topic? Is het zo verschrikkelijk saai of iets dergelijks?!?! :? Naja, 't zal wel aan mij liggen cker....
Je gaat te snel - de meeste projecten duren maanden voordat er wat gebeurt :wink:

Maar wel goed bezig - wordt-ie weer rood (heb ik altijd de mooiste kleur voor een juul gevonden)?

---
Eric

StefQV
Member
Member

di aug 15, 2006 22:09

Er zat precies wel wat smurrie op je motor? :? Is in ieder geval terug kraaknet! :thumbs:
Doe zo verder zou ik zeggen. :wink:
Grtz
Stef
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

GTV
Guru
Guru

di aug 15, 2006 22:19

Goed bezig :thumbs:

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 15, 2006 22:21

ik zie dat de foto's lukken :wink:

Leuk project, ben erg benieuwd naar de verdere vorderingen!

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 15, 2006 23:17

Lol, ineens een paar die hebben geantwoord :)

Over de kleur, ik zat te twijfelen tussen Giallo Ocra en Alfa Rosso. Uiteindelijk gaat de voorkeur toch uit naar Alfa Rosso, om precies te zijn: AR-501 met witte onderlak. Verder zat ik ook te twijfelen tussen Basislak + Blanke laklaag van zo'n 700 euro, of 2 componten lak. Uiteindelijk toch de 2 componten lak voor zo'n 250 ~300 euro, niet vanwege de prijs, maar vanwege de strakheid van de auto. Ze is erg strak, maar als de auto niet goed strak geplamuurd is, zie je dat zo goed als er mooie Basislak + blanke laklaag op zit. Dan is het geen 'strakke' auto, wat bij 2k lak veeeeel minder is/opvalt.

Voorderest ga ik morgen het ruitenwisser mechaniek + motor spuiten, mijn tellers verder schoonmaken en een beetje tijd spenderen aan mijn computer behuizing.

Overmorgen verder met de motor goed schoon te maken, motorsteunen erop, dynamo mooi schoonmaken en monteren, net zoals de startmotor, versnellingsbak en als ik eraan toe kom, de cardanas schoonmaken.

Daarna ga ik weer bezig met het schuren van de deurlijsten en deuren, zodat volgende week (eerder komt die verrekte verf niet :evil: ) alles gespoten kan worden. Dan motor en dergelijke erin, motorkap afhangen enzo... En daarna verder met het interieur :)

Verder ben ik hartstikke blij doordat een mede alfist (morgen jarig, dus GEFELICITEERD :mrgreen: ) mij een goed spruitstuk verkocht heeft voor een eindelijk normale prijs :D !!!

Jongens, ik ben zo benieuwd hoe die motor klinkt met goed spruitstuk + nieuwe uitlaat + brulpijp :twisted: !!!! Als ik het lawaai teveel vind, of wat dan ook, heb ik ook nog een nieuwe 3e demper, maar die zal wel niet nodig zijn 8) haha!! :wink:

Nouja, morgen waarschijnlijk weer een update vanaf deze kant :wink:

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo aug 16, 2006 00:01

Mooi werk! Lekker opbouwen.... Maar strak is strak dus toch de laklaag? :wink:
Dirk - Giulia2000TS

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 16, 2006 09:45

Mooi werk! Lekker opbouwen.... Maar strak is strak dus toch de laklaag? :wink:
Ik laat hem plaatwerken en spuiten door een goeie kennis van mijn oom, hij is goed, maar niet zo goed als een profje he... :wink:

Ach, als ik haar in 2k lak laat spuiten, ziet het er ook super uit 8)

rjfschmitz
Full Member
Full Member

wo aug 16, 2006 19:46

Alfa Rosso is wel een van de moeilijkste kleuren. Oneffenheden bij het spuitklaar maken zie je er makkelijker doorheen. Daarnaast is Rosso een kleur die regelmatig onderhouden moet worden. Maar volgens mij wist je dat al...
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 16, 2006 20:46

Alfa Rosso is wel een van de moeilijkste kleuren. Oneffenheden bij het spuitklaar maken zie je er makkelijker doorheen. Daarnaast is Rosso een kleur die regelmatig onderhouden moet worden. Maar volgens mij wist je dat al...
Inderdaad, rood dekt niet echt goed... Máár, de man die mijn Juul gaat klaarmaken en spuiten, heeft zelf een Giulia 1600 Spider, en die heeftie ook zelf helemaal gespoten enzo, ziet er toch netjes uit!

Ach, en qua onderhoud... Keertje extra wassen (en een keer in de zoveel tijd poetsen) is toch ook niet zo erg? 't Blijft toch een hobby he, en die kosten geld en tijd :lol: :wink:

Terug naar “Projecten”