Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Webers op inlaatspruitstuk TS, zoals het ooit bedoelt was ;)

do jun 15, 2006 17:40

Afbeelding

Zo is het nu. De afstand van de kop naar de carbs mag voor mij veel korter. De lengte maak ik vervolgens met de kelken die in de K&N’s komen. Er kunnen dan ook 2 royale (dikke) K&N’s gemonteerd worden. De afstand tussen de 2e en de 3e cilinder is hiermee ook geen probleem meer aangezien nu de samcoslangen van die cilinders onder spanning staan en na verloop van tijd loslopen. Ook zijn deze slangklemmen kwetsbaar en is de constructie van de doppen in de injectiegaten niet optimaal. Deze moeten dichtgelast.

Afbeelding

Dit is een fraai voorbeeld.

Afbeelding

Dit ook, lijkt wel korter…Maar is dezelfde denk ik...

Afbeelding

Hier zie je goed het gat voor de rembekrachtiger….

Verder wil ik de gelaste flenzen voorzien van draadeinde waarop de carbs te bevestigen zijn. Daarnaast dus dikke plaat waarin die tapeinden kunnen, nu 8mm ingekocht. Fabricatie wordt als het goed is cad en het echte freeswerk.

Afbeelding

Dit geeft een goed voorbeeld van het resultaat. Ik wil de flenzen onderling verbinden met een doorlopende strook van 3cm horizontaal. Daarnaast wil ik een beugeltje maken op de 2e en 3e flens waar de gaskabel aan bevestigd kan worden. Zie het stukje hoekijzer in de eerste foto…

Afbeelding

Dit is leuk! En nog gezocht…

Afbeelding

Maar dit lijkt me gewoon beter. Steviger….

Hier nog een paar tekeningen.

Afbeelding

Afbeelding

Het doel is dus nu minimaal 3 spruitstukken te verbouwen omdat ik nou eenmaal 3 spruitstukken heb liggen en omdat ik 3 8mm dikke platen heb ingekocht. Ik ga samen met Maurizio kijken wat het frezen kost. Hij maakt geheel belangeloos de tekening in cad vanaf mijn voorbeeld. En zo kijken we wel verder wat het geheel gaat kosten. Ik laat daarna het laswerk doen, ook voor de injectiegaten. Ik denk dat ik zelf een groter aantal flensplaten zal laten maken of dat we dat misschien anders zullen regelen maar zover zijn we nog niet. Ik weet van de interesse van het forum dus ik hou jullie op de hoogte en ik zal eerst eens kijken met mijn 3 stuks welke problemen we tegenkomen…

1e probleem…. Ik heb 3 spruitstukken waarvan er 2 de dikke koelaansluiting naar rechts hebben en 1 naar links. Waar komt die laatste van af? Denk eigenlijk dat ik er niks aan ga hebben…..

2e probleem…. Het gat voor de rembekrachtiger. Zal wel tappen worden. Wie heeft er zo’n dikke tap? Welke draad is het? M.. x spoed?

3e probleem…. Pakking van papier, rubber of o-ring?

4e probleem…. Quote niet deze ellelange posting en wat je ook doet…. STAY ON TOPIC! :wink: :wink: :wink:

Ik zal eerdaags een afbeelding plaatsen van mijn uitgewerkte tekening die naar Maurizio gaat...
Dirk - Giulia2000TS

Petje 75
Advanced Member
Advanced Member

RE: Webers op inlaatspruitstuk TS, zoals het ooit bedoelt wa

do jun 15, 2006 18:01

Dit spruitstuk voor 40 of 45 mm webers, of maakt dat in dit geval niet uit, lengte i.c.m. met hoeveelheid brandstof?

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 15, 2006 21:29

Kan die tekening gewoon in de machine worden geladen? gaat hij die punten schrijven? Want het duusrte voor dat werk is dacht ik de machine programmeren mocht hij dit schrijven wil ik wel informeren wat het kost om te laten frezen. Maar waarom niet laser snijden?
Kan ik dan ook best vragen, maar ik weet niet wat die machine voor data te vreten krijgt om er een gesneden plaatje uit te sch.....

En ik ben het met Allesandro eens waarom geen hardmount met alleen een fiber pakking er tussen. Heb net nog even in "How to build and powertune Weber & Dellorto carbs" gekeken en staan op bijna alle foto's met allen fiber pakking gemonteerd.
Laatst gewijzigd door GiuliaCorse op do jun 15, 2006 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 15, 2006 21:33

Inwendig is het TS spruitstuk 40mm....... :? Ga ik zelf wel iets vergroten maar dat is niet zo relevant vrees is. De uitwendige diameter is 45mm en past zo in de flenzen van de onderste tekening. Aflassen klaar..... :wink: Er kunnen 40 en 45mm webers op.

De lengte maakt wel uit. In principe zou de gasklep zo dicht mogelijk op het blok mogen zitten. De lengte van het inlaattraject optimaliseer je door de juiste kelken te gebruiken.... En dus ook eindelijk plek om een fijne luchtfilter toepassing te gebruiken. Smalle kop, carbs dicht tegen het blok dus geen probleem!
Dirk - Giulia2000TS

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Webers op inlaatspruitstuk TS, zoals het ooit bedoel

do jun 15, 2006 21:41

Kan die tekening gewoon in de machine worden geladen? gaat hij die punten schrijven? Want het duusrte voor dat werk is dacht ik de machine programmeren mocht hij dit schrijven wil ik wel informeren wat het kost om te laten frezen. Maar waarom niet laser snijden?
Kan ik dan ook best vragen, maar ik weet niet wat die machine voor data te vreten krijgt om er een gesneden plaatje uit te sch.....

En ik ben het met Allesandro eens waarom geen hardmount met alleen een fiber pakking er tussen. Heb net nog even in "How to build and powertune Weber & Dellorto carbs" gekeken en staan op bijna alle foto's met allen fiber pakking gemonteerd.
Via Maurizio gaan we proberen een prijs te krijgen voor frezen. Maurizio maakt de tekening en die kan gebruikt worden als basis. Wordt dit freesverhaal een probleem dan kom ik er op terug. Laser snijden?! Is dat goedkoper? Watersnijden is ook fraai! Maar geen idee van de kosten...

Ga zelf ook ver mee met de hard mount...... Denk ik toch het beste.....
Dirk - Giulia2000TS

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 15, 2006 21:46

Afbeelding

Wat is dit voor flens opstelling? Motorrubbers?

Afbeelding

Dit is de eerste versie van mijn tekening maar er komt nog wat bij... Gaskabelsteun.......... en......
Dirk - Giulia2000TS

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 15, 2006 21:48

Weet niet wat het voordeel van lasersnijden tov water is maar weet wel dat alle gekste vormen kunnen zoals bij water, maar dacht dat je bij watersnijden door de inval van de waterstraal altijd een afbuiging krijgt waardoor je een schuine snijrand krijgt.

Ben zelf nog bezig geweest met het zelf maken van carb flenzen en in alu kan je met een boormachine een flex en een 40 mm gatenzaag en wat geduld best zo'n ding maken.

Maar frezen of snijden is wel stuk professioneler. En een goede klant van ons waar we veel voor spuiten kan snijden en een andere frezen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 15, 2006 21:53

Weet niet wat het voordeel van lasersnijden tov water is maar weet wel dat alle gekste vormen kunnen zoals bij water, maar dacht dat je bij watersnijden door de inval van de waterstraal altijd een afbuiging krijgt waardoor je een schuine snijrand krijgt.

Ben zelf nog bezig geweest met het zelf maken van carb flenzen en in alu kan je met een boormachine een flex en een 40 mm gatenzaag en wat geduld best zo'n ding maken.

Maar frezen of snijden is wel stuk professioneler. En een goede klant van ons waar we veel voor spuiten kan snijden en een andere frezen.
Zo heb je niks en zo heb je er twee...... :thumbs: Ik hoe je in gedachten! Dank voor het aanbod.
Dirk - Giulia2000TS

Maurizio
Guru
Guru

do jun 15, 2006 22:19

Laseren gaat vrij slecht in aluminium en dikker dan 4mm zo goed als niet, waterstraalsnijden is naarmate het materiaal dikker wordt ook veel grover. Laseren is alleen interessant voor dun plaatwerk, waterstraalsnijden alleen voor grof.

Een 3d model is mbv CAD-CAM conversieprogramma snel om te zetten in een programma voor de freesbank, lasersnijder of waterstraalsnijder. Meeste professionele machinefabrieken werken hier standaard mee.
Daaraan lever je een 3D formaat aan, met een tekening met toleranties. Het 3d model is namelijk aan de nominale maat.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

bralfa
Guru
Guru

vr jun 16, 2006 09:16

maurizio,

Laseren gaat tot min 6 mm erg goed en met de juiste apparatuur zelfs 10 mm alu geen probleem.
Shut up and ride!

Maurizio
Guru
Guru

vr jun 16, 2006 09:50

maurizio,
Laseren gaat tot min 6 mm erg goed en met de juiste apparatuur zelfs 10 mm alu geen probleem.
Wat voor een oppervlakte ruwheid wordt er dan bereikt? Heb zelf slechte ervaringen met laseren van 6 en 8 mm dik, moest allemaal nog nagefreesd worden om een beetje toonbaar product ervan te maken. In staal en rvs daarintegen zeer mooie resultaten gezien.

@Dirk, heb me nooit met carbs op een ts bezig gehouden, maar zie nu pas dat er een verschil in de steek wordt opgelost door de buizen onder een hoek te zetten tov de basis plaat. Ben je niet beter uit met 4 bussen die je in de orginele manifold last onder de juiste hoek?
Is 4x dezelfde bus die gespiegeld wordt iedere keer (tussen 1 - 2 en 3-4) en kan je meteen de carbs een beetje vooroverkantelen lijkt voor de inlaatflow beter.

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 16, 2006 10:12

laseren van aluminium gaat prima tot 8 mm dik, 10 is mogelijk maar wordt moeilijker,
heb er dagelijks mee te maken voor mijn werk, gaten kunnen niet kleiner dan 5 mm. anders een boormal erbij maken
trasforma il meglio in massimo

kroehlur

vr jun 16, 2006 10:31

Voordeel van freesen is dat je ook dingen in je materiaal kan maken die niet helemaal doorheen gaan, zoals bv. een inkeeping voor een o-ring etc. Laseren en waterjet lijkt mij eigenlijk alleen voor het '2D' werk - niet echt 2D maar jullie weten vast wat ik bedoel. Een plaat van een bepaalde dikte uitsnijden in een bepaalde vorm dus.

Als je af en toe naar American Hot Rod kijkt (stomme zending op stomme tijdstippen maar goed) zie je wat je met een multi-axiaal frees kan doen. "Hup - ik moet deze fluxcapacitor ff hebben gefreesd uit massief aluminium. Doe dat maar." Paar uurtjes later heb je je stuk in handen.

Zou ik graag willen hebben op solder, zo'n frees dan.

Maurizio
Guru
Guru

vr jun 16, 2006 11:21

Er zijn allemaal heel leuke dingen mogelijk. Ik bedenk voor mijn dagelijk werk serieze dingen, regelmatig op het randje van het met de huidige technologien maakbare. Maar ik schrik er ook van wat het uiteindelijk allemaal kost om het te laten vervaardigen. Het uitgangspunt hier is volgens mij functioneel (low tech), low budget en geen blingbling.

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 16, 2006 11:38

maurizio,
Wat voor een oppervlakte ruwheid wordt er dan bereikt? Heb zelf slechte ervaringen met laseren van 6 en 8 mm dik, moest allemaal nog nagefreesd worden om een beetje toonbaar product ervan te maken. In staal en rvs daarintegen zeer mooie resultaten gezien.

@Dirk, heb me nooit met carbs op een ts bezig gehouden, maar zie nu pas dat er een verschil in de steek wordt opgelost door de buizen onder een hoek te zetten tov de basis plaat. Ben je niet beter uit met 4 bussen die je in de orginele manifold last onder de juiste hoek?
Is 4x dezelfde bus die gespiegeld wordt iedere keer (tussen 1 - 2 en 3-4) en kan je meteen de carbs een beetje vooroverkantelen lijkt voor de inlaatflow beter.
De oorzaak van het probleem is dat de afstand tussen 2 en 3 groter is. Dat is eenvoudig op te lossen door die afstand gewoon intact te houden en vervolgens het originele luchtfilterhuis niet meer te gebruiken. Ik heb dat nu nog wel maar wil daar toch ook vanaf. Dat wordt straks de enige beperking, er moeten aftermarket luchtfilters gebruikt worden. Ik heb een hele tijd terug een fraai hitteschild afgekeken bij de Juul van Giulia555 en dat wordt dan gelijk een extra steunplaat voor de luchtfilters. Dus in principe mogen de flenzen rechtstreeks op het spruitstuk. Verder wil ik ze zelf zo kort mogelijk op het blok maar dat is te varieren. Kantelen zou nu ook wel iets kunnen door de grote gaten in de flens onder een licht hoek er in te frezen en zo af te lassen.

Maar de vraag is of dat echt voordeel heeft en wat een handige hoek is voor carbs. Vlotters gaan problemen geven. Ik weet dat het best een paar graden mag zijn. Wie kan er iets over zeggen?
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Projecten”