ma jun 12, 2006 20:33
Het kan best nog wel meevallen, zeker als hij uit 1972 blijkt te zijn. In dat geval moet je:
- 1. Aantonen dat je de eigenaar bent. Dat kan met een aankoopnota of een brief van de vorige eigenaar waarin hij verklaart dat je de eigenaar bent.
2. Aantonen wat het bouwjaar is. Ook dat kan meevallen omdat er genoeg boeken zijn met bouwjaren en chassisnummers en je bovendien het bouwjaar gewoon per mail kan vragen bij het "Archivio Storico Alfa Romeo". Lukt dit niet dan mag ook de FEHAC nog bouwjaarverklaringen afgeven.
3. De auto laten keuren door de RDW inclusief het bouwjaaronderzoek, dat kan overigens ook gescheiden. Ik zou voordat je gaat restaureren het bouwjaaronderzoek laten doen. Het is een beetje sneu als je auto perfect klaar is en je krijgt het bouwjaar niet rond... Oh ja, je kan trouwens een kenteken voor 1 dag aanvragen om naar het keuringsstation te rijden, best handig.
Als de auto jonger is dan 1 januari 1973 dan wordt het iets lastiger omdat de auto dan ook een Nederlandse typegoedkeuring moet hebben. Dit is normaal gesproken alleen aan te tonen met een verklaring van de fabrikant of weer m.b.v. de FEHAC. Een alternatief is de auto in Duitsland of Engeland laten keuren, daar wordt die eis niet gesteld. Je daar verkregen Duitse of Engelse kenteken kun je hier in Nederland vervolgens weer omruilen voor een Nederlandse. Omslachtig en duur omdat je dubbele keuringskosten hebt en natuurlijk het extra transport.
Al met al is het zeker niet hopeloos, kwestie van wat doorzettingsvermogen. Het geeft veel voldoening als je je kenteken op een gegeven moment hebt.
Succes!
Ferrari Mondial 3.2 rood (1988) en Fiat Idea zwart (2006)
Voorheen o.a.: 1300 GTJ ('69), Alfetta ('82), 33 1.3 ('90), 33 1.7ie ('93), 145 1.6 ('95), 145 1.6 ('96), 156 SW 2.0 JTS ('03), Ferrari Mondial 3.2 zwart ('87) en mijn oude trouwe 1750 GTV ('68)