ma mei 15, 2006 00:11
Remco,
Al heeft Lenz je denk ik al op weg geholpen: mijn 116-2000 GTV omkeuren in 1995 kostte NLG 80, - exclusief NLG 12,50 weegbrug.
De keuringsafspraak kon telefonisch gemaakt worden en werd keurig schriftelijk bevestigd. Soort keuring: "kentekenopn. motorv. <3500 kg.". Nu is het wel zo dat toendertijd deze omkeuring nog niet verplicht was, maar dat ik het na een tijdje officieel geregeld wilde hebben. Voor mijn eigen gemoedrust in onverhoopt geval van een ongeval.
De keuring zelf bestond uit een grondige visuele inspectie (3 keurmeesters) waarbij ik moest aanwijzen waar er modificaties waren aangebracht. Gelukkig had ik al het laswerk niet afgekit maar gewoon gelakt. Voor een soort torsietest werd de auto hoek voor hoek opgekrikt totdat hij met "drie" wielen van de grond kwam en werd daarna gecontroleerd of de deuren niet klemden. Verder werd de wielophanging gecontroleerd door hem op bewegende platen te zetten. Vervolgen werd de zaak flink "uit elkaar" getrokken. Ook heb ik toendertijd gevraagd wanneer "Lelystad" nodig was, dit gezien het feit dat een testrit achterwege bleef. Men vertelde mij toen dat dat alleen nodig zo zijn als er twijfels ontstonden tijdens deze keuring. Natuurlijk werd afsluitend nog een remmentest en CO-test gedaan.
Wat ik van te voren was vergeten, was een weegbriefje te verkrijgen (Belastingdienst). Dit moest ik zelf verzorgen en daarbij werd ik de eerste keer niet geholpen omdat ik niet aan de eisen: reservewiel, gereedschap en halve tank brandstof voldeed.
Tevens was ik in de veronderstelling dat er direct ook een APK werd uitgevoerd, dit bleek achteraf niet zo te zijn. Even erg in houden dus.
Punt van afkeur: verkeerde kleur (en dus ander formaat) blauwe platen zaten erop. Gelukkig had ik nog oude gele platen bij de hand die ik direct mocht vervangen.
Na keuring een geheel nieuw kentekenbewijs ontvangen, maar in plaats van een Alfetta 2000 GTV is het "slechts" een Alfetta geworden. Kennelijk, net als met de kleuraanduidingen, is het RDW beperkt in het preciezer aanduiden? Ik heb het maar zo gelaten, al vind ik het achteraf wel jammer. No offense, want ik heb een zwak voor de sedans.
Als enige bijzonderheid op het kentekenbewijs staat nog vermeld: basis tgk-1040 (van de 2000 GTV volgens mij). En uiteraard het gewijzigde cylinderaantal, gewicht en als gevolg van het inleveren van het eerste kentekenbewijs: duplicaatcode 01. De originele afgiftedatum bleef ongewijzigd.
Succes met keuren, bedenk wel dat de auto minder waard wordt. Voor de puristen is dit heiligschennis volgens mij. Al kan het zijn dat ik het mis heb, maar heb ik jouw Giulietta (brons?) ergens rond 1990 tot tweemaal toe met een gebroken centrale nokkenas in Breda gezien bij een tuningsbedrijfje. Als dat klopt: Buick V8 teveel gas guzzler of toch liever Alfa power?
Groet, Leo