Woody34
Advanced Member
Advanced Member

RE: Alfa 75 V6

za jan 15, 2005 10:01

Dat bedoel ik ja. Ik weet niet of de motor zo onder de 0,5 komt.
Die van mij is net met kat :(. Hoe heb je de lambda afgekoppeld? Bij de TS kon je hem bij de comp afkoppelen.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Pieter75

za jan 15, 2005 12:22

De lambda blijft gewoon zitten! Kat haal je gewoon eronder vandaan en vervang je voor een lege of ander uitlaatdeel.

RiniV6
Full Member
Full Member

Re: RE: Alfa 75 V6

za jan 15, 2005 17:41

die qv stokken schijnen met een squadra chip toch wel ff wat extra te presteren. Als je ze hebt zou ik het doen.

De accu naar de kofferbak is niet zo heel veel werk: ik heb op de sloop van een 164 de accubak er uit gehaald. Deze plaats je achter in d ekofferbak van je 75. Dikke pluskabel naar de motorruimte trekken en aldaar met een verbindingsblok aan de originele kabelboom vastzetten. Goede massa in de kofferbak maken en klaar. Er zijn wel meer mogelijkheden maar dat is allemaal wat bewerkelijker.... tis maar wat je wilt...
Misschien een stomme vraag maar wat versta je onder een verbindingsblok?
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Andretti Molletti

za jan 15, 2005 18:02

Kroonsteentje

;)

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 75 V6

za jan 15, 2005 19:46

Dat bedoel ik ja. Ik weet niet of de motor zo onder de 0,5 komt.
Die van mij is net met kat :(. Hoe heb je de lambda afgekoppeld? Bij de TS kon je hem bij de comp afkoppelen.
Mijn V6 is oorspronkelijk uit Belgie en er was geen Kat aanwezig maar wel U9 op kenteken.
Door de reeds aanwezige chip kwam oa het CO niet lager dan 1.2% dus afkeur en geen kenteken door de RDW. Na veel gezoek gaf SanderQV me de hint van het uitschakelen van de sonde. Niet zoals bij een TS, maar op de motronic moet je geloof ik pin 22 (weet niet meer zeker zo uit mijn hoofd) aan de aarde leggen. Heb nu een schakelaar die voor de APK pin 22 even aan de aarde legt :roll: Op dat moment kan je gewoon op je AFM het CO handmatig afstellen, idem aan oudere niet (ge)CAT(streerde) alfa's.
Voor 1993 dus geen viergastest en cat niet visueel aanwezig!
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Romeo
Full Member
Full Member

do jan 20, 2005 17:30

Op het gtv6 forum staan foto´s van een schitterend inlaat stuk (direct op het blok) met voor elke cylinder een eigen gasklep 8)
De Alfa 90 2.0 V6 heeft dat ook. Is een van beide systemen ook te gebruiken i.c.m. het originele Motronic systeem? (DeVillers gebruikt het i.c.m. een GoTech Pro ECU)
Afbeelding
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member

do jan 20, 2005 21:22

Degene die wel de V6 bumpers willen behouden maar ook graag het gewicht willen verlagen kunnen overwegen het absorptiemateriaal uit de bumpers te verijderen.
Ik had de bumpers afgelopen zomer los en de stootdelen zijn holle kunststof delen die zijn gevuld met een soort schuim.
Deze vulling maakt de stootdelen juist zo zwaar.
Als deze holle delen vanaf de achterkant worden openmaakt kan al het schuim er uitworden gepeutert en zal het gewicht enorm verlagen.
Als de schokbrekende-montagesteunen dan ook nog worden vervangen door home-made alu (o.i.d.) beugeltjes zou in theorie het gewicht van de 4-cil bumpers kunnen worden benaderend en blijven de karakteristieke looks v.e. 6C behouden.

Hmmm.... leuk projectje voor als m'n Giulietta klaar is!

Wat betreft de CO zonder kat bij een QV; ik scoorde op 2 verschillende meters < 0.4%.

@ Aikon;

Hoe heeft je garage het probleem nog opgelost?
Hebben ze de flex-stukken vervangen door rechte buis of wat?
Zelf heb ik ook interesse in een setje CSC maar ben een beetje afgekicked na jouw verhaal.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member

do jan 20, 2005 21:56

Ja sorry, zou ik nog op terug komen. Maar was een topic in het oude forum en ben het zo doende een beetje vergeten..

Inmiddels heb ik een nieuwe rechterkant en een nieuwe linkerkant. Tevens heb ik van mijn garage gehoord dat de fabriek ook sprak van een lasfout/fabricagefout. Alle keren is het kosteloos vervangen (hulde aan mijn garage) en de onderdelen vielen ook onder garantie (hulde CSC). Dus alles (incl flexible stujjen) zit er precies (weer) zo onder als op de foto's.

Zitten er nu alweer meer dan 1500km onder naar alle tevredenheid. Trekracht onderin is naar mijn gevoel erg toegenomen. Geluid is mooier maar heb ook een CSC einddemper.

Iemand ervaring met het compleet wegnemen van de tussendemper? Dit is namelijk het laagste punt van mijn auto. En dit in drempel land NL.

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

do jan 20, 2005 22:24

Bij mijn katloze QV en ook pin27 onderbroken kom ik ook ruim onder de 0,4 (sterker nog, ik kan nix met de stelschroef).

Qua middendemper: Dat wordt inderdaad niet beter met het CSC setje. Ik heb wel eens zitten denken aan twee losse kleinere ovale dempertjes ipv de middendemper. Laatst hing ik ook weer vast bij een lullig afstapje ergens in Amsterdam. Achterste passagiers maar ff uit laten stappen. En hij hangt echt heel hoog, strak tegen de bodem aan (dus daar lag het niet aan).
Alfa romeo: The art of the machine!

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

do jan 20, 2005 23:10

Thanks voor de tips heren.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Pieter75

do jan 20, 2005 23:26

Wat betreft de CSC uitlaat, ik heb het complete systeem en ben er echt heel tevreden over. De sound is na vele km's toegenomen zoals verwacht en klinkt nu echt goed. Ik heb wel eens zwaardere sounds gehoord bij andere 75's, maar daar zaten ook twinsparks bij(!). Wellicht middendemper weg maar dan barst volgens mij 'de hel los' . Heb ik wel eens gehoord hier en daar... Iemand ervaring?

Heb met die complete CSC nu zo'n 8000km gereden en geen enkel probleem. Drempels ook niet want mijn auto is nu op de perfekte (NL-)hoogte gezet (na veel experimenteren).

Dat de CSC meer power levert... ik had voorheen stalen ' rechte ' niet originele spruitstukken waar mijn garage (Alfa Workshop) erg enthousiast over was. Daarna geen kat en lege originele alfa middendemper gevolgd door een universele einddemper (kwikfit). Mijn herinnering zegt dat toen na 3500 toeren er een flinke krachttoename was. echt heel fel bij hoge toeren. Dat kwam echt door de spruitstukken.

Na de diefstal/joyride (zoals bekend, zie forum) was mijn uitlaat kapot gereden. Volledig nieuwe CSC uitlaat van verzekering gehad.Nu met de CSC is die felheid op hoge toeren naar mijn gevoel minder. Motor levert nu over hele toerenbereik gelijkmatig power.
Bij lage toeren veel koppel beschikbaar. Maar goed ik heb ook sinds die tijd de squadra chip gemonteerd, dus is moeilijk te zeggen of dat puur door de uitlaat komt.

grt
Pieter

Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member

do jan 20, 2005 23:40

Die stalen 'niet orginele' spruitstukken kwamen van mijn Alfa 75 nr. 1. Dit was een 75 America. Deze was erg snel! Sneller dan mijn huidige. Vooral acc. 140-200. Liep daarna makklijk 220 +. Mijn huidige stopt bij 220. Helaas is die 75 geraakt door een overstekende boom. :?: :?: :?: Al is mijn huidige veel soepeler onderin (voor mijn gevoel dan).

Daarna is dat spruitstuk verhuisd naar de volgende... De rest ken je.

Dus dat dat spruitstuk ' sneller' is/was bij hogere toeren zou dus best kunnen kloppen. Maar het merk weet ik niet meer.

Pieter75

vr jan 21, 2005 00:12

Ik heb van die spruitstukken nog een foto; zal kijken of ze goed zichtbaar zijn en dan hier posten.

Weet wel dat het relatief dunne pijpen waren die naast elkaar recht schuin naar achter liepen. Daarna liepen beide kanten lang door naar achteren omdan bij de kat samen te komen in 1. Heel anders dan de CSC spaghetti's met die bochtjes...

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 21, 2005 11:13

@Pieter75: Vertel eens over die squadra chip?

Ben er al heel lang over aan het denken, maar nu ongeveer een jaar bezig geweest om alle gebreken van het management van mijn motor te ontdekken en op te lossen (variërend van verstopte injectors, naar kapotte luchmassameter, slechte bougiekabels, speling op het verdelerhuis en daardoor kapotgeslagen kap tot aan vuile poulie en daardoor wisselend goede ontstekingsmomenten, enzovoort.

Ik heb zelf dus die CSC spruitstukken en middendemper en een zelfbouw einddemper (die CSC eindpot knort alleen maar, dit brult beter).
En ik heb dus die pin27 van de ECU uitgeschakeld, waardoor de ECU dus niet meer naar de lambdasonde luistert en dus veel feller is (en alleen maar op 98 kan rijden). Auto gaat echt af, vooral bovenin.
Alfa romeo: The art of the machine!

Pieter75

vr jan 21, 2005 13:08

Mijn 'getunede' 75 is een stuk sneller dan mijn originele QV. Vooral oppakken bij elk toerental doet ie makkelijker. Voelbaar meer power dus, en heeft langere adem.
Een flink verschil, dus zal niet enkel door spruitstukken/katalysator verschil komen. De originele alfa spruitstukken zijn nl. ook niet verkeerd qua performance. Squadra beweert zo'n 205pk tov 192pk en koppeltoename +/-245->265nm. Er is zeker voelbaar meer koppel beschikbaar over het hele toerenbereik. Verbruik is ongeveer gelijk gebleven.

Terug naar “Tuning onderwerpen”