vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Waarom....rijden er zoveel %$#@ onnodig met mistverlichting?

ma nov 21, 2005 11:24

Het valt mij de laatste tijd weer erg op: zoveel suffe mensen die naast dimlicht ook de mistlampen voor aan hebben staan...
1. het is niet nodig, want er is nu goed zicht
2. het is verboden, mistlampen mogen alleen bij slecht zicht gevoerd worden
3. het is vervelend voor de mede weggebruikers, want op nat wegdek bij goed zicht weerspiegelt het zeer hinderlijk. (daarom is het denk ik ook verboden...)
4. als zo iemand achter je zit geeft het een extra dimensie aan de term "bumperklever" want ondanks dat ze theoretisch meer zouden moeten zien (waarom hebben ze ze anders aangezet tenslotte?) zien dze de voorligger blijkbaar pas wanneer er nog maar 1 of 2 meter tussen zit...

wat ik met name vanochtend nog erger vond....: de eerste 2 waren Alfa`s.... (een 145 en een 33).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Raimon
Guru
Guru

RE: Waarom....rijden er zoveel %$#@ onnodig met mistverlicht

ma nov 21, 2005 11:28

Inderdaad vrij irritant... Hier in de buurt zie ik in het donker trouwens ook geregeld mensen met alleen stadslicht en mistlampen aan... Nog irritanter! En wat te denken van (sommige) Xenonverlichting! :evil:
156 SW 1.9 JTD

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 21, 2005 12:26

Ha en onze zuiderburen niet te vergeten.....weet niet of het daar verpicht is om bij regen oid met mistachterlicht aan te rijden maar feit is wel dat dikwijls wordt vergeten het weer uit te schakelen...
Mistlichten vóór die te onpas worden gebruikt worden hier 'dramlampen' genoemd btw... :?
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 21, 2005 12:27

Gister avond reed zowat de helft van de mensen met mistachterlicht aan, terwijl het zicht honderden meters was. :evil:
Je mag slachts een mistlicht voeren bij minder dan 50 m zicht! En dat is echt heel weinig en komt hoogst zelden voor! :shock:
Van mij mogen ze daar best even op controleren. Hoeft nu niet meteen met forse boetes, maar een beetje de automobilisten bewuster maken kan geen kwaad. Volgens mij wordt in totaliteit het mistlicht voor 95% ten onrechte gevoerd. :evil:
Laatst gewijzigd door Alessandro op ma nov 21, 2005 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

kroehlur

ma nov 21, 2005 12:27

Bij de eerste de beste regenbui gaan ze aan (wat ook niet mag) en dan blijven ze ongeveer de volgende drie maanden branden tot de zon weer schijnt. :roll:

wims
Guru
Guru

ma nov 21, 2005 12:38

Oh, ik erger me er ook zo aan....en inderdaad, het zijn toch ook wel vaak Alfa's waarvan die fraaie pitjes onnodig ontstoken zijn...
Na regen schijnt de zon te komen. (mwah.nl)

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Waarom....rijden er zoveel %$#@ onnodig met mistverl

ma nov 21, 2005 12:45

Bij de eerste de beste regenbui gaan ze aan (wat ook niet mag) en dan blijven ze ongeveer de volgende drie maanden branden tot de zon weer schijnt. :roll:
Precies, lijkt er idd op dat de vele met deze een kans zien om die dingen te gebruiken.
Zo van: Yesssssssssssssss, eindelijk een beetje mist en ik ga ze lekker gebruiken 8)

reijnaje
Guru
Guru

ma nov 21, 2005 12:48

Gelukkig rij ik een 33, daarvan hebben de voorste mistlampen onderling afgesproken maar om beurten te branden :lol: ... en dat staat zo knullig dus laat ik ze maar helemaal uit ... en dat mistlicht achteraan heb ik überhaupt nog nooit gebruikt... nouja alleen steeds even voor de APK om te checken....
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 21, 2005 12:52

Vrij irritant idd, een deel van de mensen is zich er volgens mij helemaal niet van bewust ook. Zag net nog een oudere vrouw in een Nixan Micra met mistlichten aan. Neem aan dat zij het niet doet voor de 'looks' of om stoer te zijn ofzo.
Wat ook erg vervelend is, is als iemand zijn rempedaal ingetrapt houdt voor het stoplicht, zeker in het donker. Vooral de nieuwere auto's met van die felle lampen, en dan nog zo'n lekker groot derde remlicht. Soms als je je grootlicht aanzet snappen ze de hint nog wel.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

ma nov 21, 2005 13:00

Mistlichten aan de voorzijde mogen bij een zicht van minder dan 250 meter aan dacht ik. Ik moet bekennen dan ik me ook wel eens schuldig maak aan het voeren van mistlicht aan de voorzijde. Maar alleen als het een beetje mistig is. Het verkeer voor heeft je dan echt sneller in de gaten en je kunt beter doorrijden. :roll:

Ik erger me wel aan die mensen die 's avonds mistlichten aanzetten op binnenwegen als het echt niet mistig is. Dan zie je dus niks meer.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 21, 2005 13:17

Wat ook erg vervelend is, is als iemand zijn rempedaal ingetrapt houdt voor het stoplicht, zeker in het donker. Vooral de nieuwere auto's met van die felle lampen, en dan nog zo'n lekker groot derde remlicht. Soms als je je grootlicht aanzet snappen ze de hint nog wel.
Dat zul je steeds vaker zien, nu de automaat al een paar jaar aan een klein opmarsje bezig is in Nederland :( Anders rolt-ie gewoon weg. En in neutraal zetten doet niemand, want dan zit je toch weer een beetje te schakelen en je had net een automaatgekocht...

Waar ik me ook aan erger (waar erger ik me niet aan...?) is het te pas en te onpas op de rem trappen op de snelweg van die (even stigmatiseren :twisted: ) leaserijders die 132 km/h rijden op de cruisecontrol, de voorligger (120 km/h) tot op een wagenlengte naderen, en op het laatste moment concluderen dat deze nog niet aan de kant gaat. Resultaat: forse, onnodige rem-acties. Je kunt de cruise control ook best een stukje eerder op 'coast' zetten en als de voorligger weer weg is, resetten, hoor :!: Dat was toch ook een van de voordelen van cruise control, dat je niet meer hoefde te remmen op de snelweg, en zo?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

ChickenBoy
Member
Member

ma nov 21, 2005 13:35

Waar ik me ook aan erger (waar erger ik me niet aan...?) is het te pas en te onpas op de rem trappen op de snelweg van die (even stigmatiseren :twisted: ) leaserijders die 132 km/h rijden op de cruisecontrol, de voorligger (120 km/h) tot op een wagenlengte naderen, en op het laatste moment concluderen dat deze nog niet aan de kant gaat.
Ben geen leaserijder, maar wel voorzien van cruise control. Ik ervaar juist het omgekeerde. Rijd je keurig 120 km/h (dus op de snelheidsmeter ergens tussen de 120 en 130 vastgezet), wordt je bij inhaalacties fijn opgeduwd door leaserijders :wink:
Of ook wel: je bent een langzamere rijder aan het inhalen op cruise control, gaat-ie gas bijgeven zodat je er niet langskomt zonder zelf een flinke roetwolk te moeten produceren.

Het maakt in het drukke Nederland de cruise control vaak onbruikbaar, helaas. Steeds snelheid wisselen gaat met de rechtervoet toch makkelijker dan met dat stengeltje aan het stuur!
1995 Alfa 155, 2011 Fiat 500, 2010 Mitsubishi ASX
(Ooit: 1976 X-1/9, 1985 Uno, 1988 Celica, 1990 Uno, 1994 MR2, 1996 Bravo, 1997 V70, 2001 Cherokee, 2001 barchetta, 2003 Alfa 147, 2006 Panda, 2007 Colt, 2008 Grande Punto, 2008 Mazda 5)

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

ma nov 21, 2005 14:23

Het maakt in het drukke Nederland de cruise control vaak onbruikbaar, helaas. Steeds snelheid wisselen gaat met de rechtervoet toch makkelijker dan met dat stengeltje aan het stuur!
In het verkeer overdag is het inderdaad erg lastig rijden met cruise control. Ik heb hem standaard 20 km te hard staan en dan moet je regelmatig toch de rem aantikken om voorgangder niet te torpederen. 's Avonds is het echter ideaal.

Even terugkomend op het naar anders auto's toeremmen: er zijn ontzettend veel mensen die totaal niet in de spiegels kijken, richting aangeven of uberhaupt opletten bij het inhalen. :evil: Dit levert vaak net zo gevaarlijke taferelen op dan het naar een auto toeremmen.

En dan nog eens iets: Het richting aangeven op een rotonde. Als ik op een dag 1 iemand tegenkom die het echt goed doet dan is het veel. :angry:

Zo en nu even afreageren. En die vrouw die me vanmorgen bijna van de weg afreed in haar Twingo: je mag hopen dat ik je niet nog een keer tegenkom want dan duw ik hem wel met 80 km/u in je zijkant. [-o< En je had vandaag geluk dat ik al redelijk wakker was. En even voor de duidelijheid een uitrit betekent dat je voorrang MOET geven. :angry:

Zo en nu kan ik er weer even tegen. :wink:
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

alfasud1972
Guru
Guru

ma nov 21, 2005 14:31

wat ik met name vanochtend nog erger vond....: de eerste 2 waren Alfa`s.... (een 145 en een 33).
Oh, ik erger me er ook zo aan....en inderdaad, het zijn toch ook wel vaak Alfa's waarvan die fraaie pitjes onnodig ontstoken zijn...

Ik erger me er ook aan, zijn inderdaad relatief vaak Alfa's.

1750GTV
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 21, 2005 15:14

Ik erger mij er ook aan

Zelfde categorie: mensen die geen richting aangeven bij het verlaten van een verkeersplein.

Stokslagen!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”