Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

Alfa 164 Q4

vr jul 25, 2025 12:26

Ik heb vragen over, en ben op zoek naar werkplaatsgevens van, een Alfa 164 Q4 24v.

Het is een auto die naar verluid lopend is weggezet, maar pakt nu niet meer aan. Startmotor gaat rond, alarm is in de kofferbak uitgeschakeld, en hij heeft naar mijn weten geen andere startonderbreker. Echter blijkt het lampje van de motorkap/startonderbreker wel knipperen.

Ik heb er ook alleen maar een ''oude'' sleutel bij, maar denk dat dat zo hoor. Dus die zwarte platte die ook in de 33/75 werd gebruikt.

Er zou ook geprobeerd zijn te starten met een booster op de (lege) accu, maar daar was ik niet bij.

Mijn idee is dat de ECU, of geen stroom krijgt van een of andere startonderbreker (die ik niet kan vinden) of de ECU kapot door het overstarten.

De auto is zo bij me neergezet, en de exacte geschiedenis weet ik niet.

Maar als iemand een werkplaatshandboek heeft, of tips; graag!
''Drive tastefully''

kokos
Full Member
Full Member

Re: Alfa 164 Q4

vr jul 25, 2025 14:28

Ik zou zowiezo beginnen met uitlezen. Op dit forum zijn er vast mensen die de apparatuur hebben. En anders: Fiat Multi Ecuscan van Internet plukken. Je auto zal de 3-polige Fiat-stekker hebben.

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr jul 25, 2025 16:59

Hier zijn de nodige manuals te vinden van de 164Q4
https://www.alfaromeo164register.com/ma ... 0&trefwrd=
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 25, 2025 19:35

Met de gewone ouderwetse sleutels heb je waarschijnlijk geen code sleutel, dat scheelt al ellende.

Gaat de brandstofpomp lopen als je hem op contact zet of rondstart? Slaat hij wel aan op een beetje startpiloot of remmenreiniger toevallig? Dan heb je wel vonken namelijk en werkt de ecu waarschijnlijk wel goed maar heb je een brandstof probleem. Vastzittende pomp is heel gebruikelijk als hij lang stil heeft gestaan.

Je hebt een paar relais die belangrijk zijn. Waarschijnlijk in de motorruimte bij de radiateur/accu in de buurt. Hoofdrelais en brandstofpomprelais moet je hebben. Hoofdrelais moet je voelen schakelen als je de auto op contact zet. Als hij dat doet krijg je ook spanning op bv de injectoren, dat kun je meten.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

joy
Full Member
Full Member

za jul 26, 2025 09:17

Ben vorig jaar voor het eerst in 40 jaar met een Alfa langs de weg komen staan en moest afgesleept worden :( . Betrof een 164 2.0 ts super uit 1998 g3. Startmotor draaide wel (kon dus op startmotor nog wel in de berm komen) maar voor de rest niets. Geen verlichting, geen combi e.d. Was trouwens zeer snel opgelost want bleek een 40A zekering bij de accu te zijn. Zal bij jou waarschijnlijk niet het geval zijn maar waar ik naar toe wil is dat ik toen ook heb gezocht naar elektrische schema's en die ook heb gevonden maar nergens was de betreffende 40A zekering te vinden oftewel aan die schema's heb je ook niet altijd wat.
Ik rij overigens nog steeds rond zonder een aanwijsbare oorzaak te hebben gevonden dus zal wel een gammele zekering zijn geweest.,

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za jul 26, 2025 11:30

Misschien heb je hier iets aan?
Ik ga er eigenlijk van uit dat je de genoemde suggesties al hebt geprobeerd.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... air-manual

Gr
DJ

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 28, 2025 21:04

Thanks, jongens. Hier ga ik even mee aan de slag.
''Drive tastefully''

Terug naar “Algemene Technische vragen”