Eerst op zoek gegaan naar gebruikte verzinksetjes maar die vind je domweg niet... toen maar een nieuwe laten aanrukken uit Engeland...
Bij deze mijn verslag van mijn wankele schreden op het oppervlakteveredelingspad...
Zit momenteel weer midden in een verhuizing dus alles gaat hap-snap tussendoor dus het resultaat is nog geheel onbekend...
Omdat het blokje van de rode Zaag er toch momenteel uit ligt, wilde ik die gelegenheid ten baat nemen om hem onder de kap wat te verfraaien... Iets waar je redelijk slecht bij kunt om te demonteren als het blokje erin zit is het hele gasstangenstelsel en zegt u nu zelf... hier is ruimte voor verbetering...

Begonnen met de beugeltjes eraf te draaien... die zouden wel fraai zijn als ze glans-verzinkt zijn denk ik zo.. de stangen zelf moeten weer zwart worden maar die worden gepoedercoat dus mogen nog even niet meedoen...
Het is natuurlijk maar een prullerig onderdeeltje... maar klein beginnen lijkt me wel leuk...
Het lijdend voorwerp:

Vervolgens de pasverworven glasparelstraalkast een slinger gegeven en losgelaten op het beugeltje... Verrek! Da's al niet slecht!

Zelfs bij verzinken krijg je een beter resultaat als je eerst even polijst... dus de Dremel er op losgelaten...

Goed genoeg als basis lijkt me...
Vervolgens ontvetten (remmenreiniger) en de hele serie baden met heksenbrouwseltjes klaarzetten...
2 zakken verzinkzout + 1 liter glasmiddel aanmaken met 9 liter water...

De boel wilde niet goed mixen wat ws aan de temperatuur lag dus het verwarimingselement van de vernikkelset (waarover later meer) er een tijdje ingehangen en goed blijven roeren... uit eindelijk krijg je een waterige oplossing...

Volgens de instructie moet je het voorwerp met een krokodillebekje ophangen... ik heb besloten om een haak te buigen aan een grote spijker... ook om meteen te kijken hoe die nou uit dit proces te voorschijn komt... het beugeltje hang ik aan de haak van de spijker en de kroko uiteraard aan de kop van de spijker...
Voor de laatste reiniging nog opschuren met het bijgeleverde schuurpoeder dat je moet aanmaken met water en dat de laatste verontreinigingen moet verwijderen... en dan liggen de voorwerpen er zo bij:

Vervolgens heel goed spoelen met schoon water en in een cleaner badje...

Weer spoelen en dan 2 minuten in een neutralisatiebad...

Vervolgens WEER spoelen dan kunnen ze in het verzinkbad dat ik intussen opgesteld had...
De twee asjes kruisen elkaar maar zijn van elkaar geisoleerd... je zet ze vast met krokodillebekjes en sluit ze aan op de regelbare stroombron...
Vervolgens koppel je de glanszinkplaten met rode kabeltjes aan de rode as en wel dusdanig dat er ongeveer eveneveel in de oplossing hangt als dat het voorwerp groot is... in dit geval erg lastig omdat de voorwerpen klein zijn...
De voorwerpen hang je met een zwart kabeltje gekoppeld aan de "zwarte" as... en het liefste dieper dan de zinkplaten...
Hoe lager de spanning, hoe geleidelijker de laag zich vormt en hoe mooier het resultaat (zegt de handleiding)... ik heb hem op 1,5 volt gezet... de laagste stand...
En zo mag het geheel de komende 8 uur (!) doorbrengen...

Het zal mij benieuwen!