Netfinity
Member
Member

Alfa 75 1.8 ie - roest en remmen

do mei 31, 2007 13:49

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Erik, uit Hengelo en heb de 75 van Bas overgekocht.
Hij heeft apk tot vorige week zaterdag en daar moeten nog wat dingetjes voor gebeuren:

-Ophangrubbers versnellingsbak vervangen (gedaan)
-ruitensproeierpompje vervangen (heeft Yuri nog voor me liggen, dus komt wel goed)
-snelheidsmeter werkend krijgen
-ophangrubber einddemper vervangen
-scheurtje in de uitlaat dichtlassen (gedaan)
-verstelbare linker spiegel erop (gedaan)
-moeren uitlaatspruitstuk vastdraaien/toevoegen (gedaan)
-nieuwe bougiekabels (eentje is de ader van zichtbaar)

Hier wil ik mensen op de hoogte houden en vragen stellen, dat gaat wat makkelijker dan via pb's.
Tellerunit heb ik er uit gehaald. Als ik spanning direct op de aansluitingen van het motortje vd snelheidsmeter zet, werkt het wel. Ook zijn er geen breukjes te zien in het flexibele gedeelte met printbanen. Weet iemand wat er precies stuk gaat aan dat ding? Aangezien het meestal de unit is...

Verder rammelt de horizontale stang van de versnellingspook (die naar de bak gaat). De rubber hoes aan de voorkant is versleten en er zit speling in de haakse overbrenging en misschien in het kunststof busje waar het vertikale deel doorgaat richting de pookknop. Weet iemand welke busjes het zijn? Op alfa75parts.com staan er nogal wat verschillende...
Laatst gewijzigd door Netfinity op ma aug 27, 2007 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Alfa 75 1.8 ie door de apk

do mei 31, 2007 14:22

730002 is handig
73040.0 + 41+43+45+46+47

Kost een tientje, heb je alles fris. Vooral die achterste busjes zit de speling in. Schakelt daarna weer lekker.

Daarna APK want snelheidsmetingtest doen ze niet aan - kun je daarna op je gemak maken....tellerunitwissel proberen.

Succes.

:wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Netfinity
Member
Member

do mei 31, 2007 14:34

Ah mooi. Aan de achterkant (bij de bak) zat geen speling, rubber om dat kogelgewrichtje was ook nog wel redelijk. Weet je toevallig welke van de busjes aan de voorkant (van de stang gezien) zitten? Neem aan dat waar bij benodigd aantal er 2 staan, ik er ook echt 2 nodig heb?
Dacht ook wel dat ze niet gaan rijden tijdens de apk, dus die meter zullen ze wel niet zien dan. Mijn oom werkt bij een garage, zal hem wel eens vragen.

Update:
Zag pas net dat er wel afbeeldingen bij staan op die site, van waar welk onderdeeltje zit. Het meeste zit aan de achterkant, waar volgens mij geen speling zat. Maar kan voor de zekerheid beter even checken voor ik bestel.

Netfinity
Member
Member

ma jun 04, 2007 14:05

Vanmiddag heb ik de rdw voor de zekerheid gebeld, want ik hoorde dat er strenger gecontrolleerd wordt op het hebben van een geldige apk. Er zouden automatische boetes worden ingesteld, dus dan hoef je er niet meer voor aangehouden te worden.
Je mag nu na de vervaldatum nog 2 maanden zonder apk zitten. Je mag er alleen niet mee rijden, dus hij moet op eigen terrein staan (binnen hoeft niet). Na die 2 maanden kun je wel een boete krijgen en moet je hem dus schorsen. Dus geen gevaar voor mij :)

Heb vandaag ophangrubbers voor de uitlaat besteld en nog wat dingetjes, dus als die er zijn kan ik hem weer rijdend maken. :) Er zat inderdaad ook speling bij de bak in de schakelstang. Heb de onderdeeltjes wel besteld, maar weet nog niet of ik ze meteen ga vervangen, aangezien dan alles weer los moet.

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

ma jun 04, 2007 23:29

ik heb zo'n zelfde iets nodig voor een alfa33 (bepaalde koppeling waarmee je schaklstang de koppeling maakt met de schakelbak).

Waar bestellen jullie zoiets?

Netfinity
Member
Member

di jun 05, 2007 08:25

Ik bestel het bij www.prinsbredevoort.nl. (zelfde als alfa75parts.nl) Hier hebben ze echter geen onderdelen voor de 33, of ze moeten toevallig hetzelfde zijn. Je zou wel Sam van Lingen kunnen proberen.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 05, 2007 10:53

www.tuynder.nl
sam van lingen? Is je vakantiegeld net binnen ofzo?? :twisted: :wink:
Grtz,fRank

Netfinity
Member
Member

di jun 05, 2007 11:07

haha, ah vandaar dat die ophangrubbers van de bak zo duur waren... :wink:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa 75 1.8 ie door de apk

di jun 05, 2007 12:06

sam van lingen? Is je vakantiegeld net binnen ofzo?? :twisted: :wink:
Dan is het in ieder geval zó op!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Netfinity
Member
Member

di jun 05, 2007 12:15

Najah, zij hadden de onderdelen tenminste. Weet ik van Tuynder alleen niet.
Maar terug ontopic:
Iemand een idee waar de fout zit als de tellerunit kapot is? Als ik spanning direct op de aansluitingen van het motortje vd snelheidsmeter zet, werkt het wel. Ook zijn er geen breukjes te zien in het flexibele gedeelte met printbanen.
Heb een verhaal gehoord van computers van een slOpel dat er steeds 1 weerstandje kapot ging. Iemand was na doormeten van het ding erachter gekomen. Voor die reparatie konden ze toen 300 gulden vragen... Zou toch mooi zijn als het hier iets soortgelijks is. Misschien dat ik komende week het printje eens ga bekijken. Tis alleen jammer dat als je een weerstandje door wilt meten, hij van de print af moet. Doordat de rest van de schakeling er nog aan vast zit, meet je anders zowiezo een andere weerstand waarschijnlijk.
Stiekem hoop ik dattie het gewoon weer doet als ik hem inbouw. Maar denk dat iemand dat wel eerder geprobeerd heeft, aangezien de helft van de schroeven in het dashboard mist.

Tonio
Guru
Guru

di jun 05, 2007 13:02

Als je rijdt, staat dan alleen de snelheidsmeter stil of ook de kilometerteller? Dan ligt het waarschijnlijk niet aan de tellerunit maar aan de sensor die voor de aandrijving zorgt, die zit links in de versnellingsbak geschroefd. Heb ik zelf ooit gehad met een 116-Giulietta, bij een 75 werkt dat hetzelfde vermoed ik.

Netfinity
Member
Member

di jun 05, 2007 13:14

Hm hier werkt het anders volgens mij. Toen ik spanning op het motortje achterop zette, ging bij 3 Volt de teller op ongeveer 70 km/h staan en liepen de dag- en totaalteller ook mee. Dus dat is gekoppeld op de een of andere manier.
Werkt die snelheidsopnemer / sensor trouwens met een wieltje of anders? Zal wel niet optisch zijn, aangezien er olie uit het gat komt als je hem er uit trekt...

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 05, 2007 13:45

Het is en blijft een drama, de snelheidsmeter van een 75 (als het niet werkt). Blijkbaar is jouw tellerunit dus in orde :arrow: zoek de fout inderdaad in de baksensor. Links in de bak zitten 2 sensoren: eentje voor de achteruit (de achterste) en een voor de snelheid (de voorste). De draden lopen links onder je achterbank de auto in mat een stekkerblokje. Ik zou zeggen: haal die stekker eens los en zet daar spanning op.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Netfinity
Member
Member

di jun 05, 2007 14:02

Het zou inderdaad goed kunnen. Maar de fout zou ook nog ergens in de print van de unit kunnen zitten. Hoewel me sterk lijkt dat dat kapot gaat. De elektronica ziet er voor zover ik kan zien nog goed uit, niks verbrand, gesmolten of condensators die bol staan ofzo.
Welke opnemer het was, ben ik wel achter, het is inderdaad die met 2 draadjes. Ben alleen bang dat ik het sloop als ik er gewoon spanning op zet, het zou kunnen dat hij niet met een variërende spanning werkt, maar met pulsen. Het zou ook wel kunnen dat de weerstand van dat ding lager of hoger wordt. Dus ik denk dat ik een keer ga rijden met een multimeter aan dat ding. Gewoon eens de weerstand doormeten kan ook geen kwaad.

Oh Yuri, je hebt mail trouwens :)

Tonio
Guru
Guru

di jun 05, 2007 19:54

Bij mij liep er geen olie uit de bak toen ik de sensor verving. Hij werkt inderdaad met pulsen, niet met een wieltje. En omdat we het wel leuker kunnen maken maar niet makkelijker :lol: bestaan er meerdere versies van die sensoren. Je hebt ze met merkteken "4 impuls" maar ook "6 impuls" (en wie weet nog meer?)

Terug naar “Projecten”