...en hier zijn we weer! T'blijft een project, eerder het type van "lange adem", maar na 1 jaar en 2 maanden toch nog eens een volwaardige update!
...Maar er is wel degelijk sprake van een GEMEENDE inhaalbeweging.
Wat is er gebeurd de voorbije periode (oops ja...verd**me al meer dan 1 jaar

)
- Onderdelen Onderblok werden terug in orde gebracht door revisie bedrijf dat de eerste revisie van het onderblok had gedaan. Door mijn vroege diagnose indertijd was de gebalanceerde krukas gelukkig niet onherstelbaar beschadigd, en kon de zaak gered worden met de 2e overmaat van lagers. Ook werd deze bijhorende maat lagers geleverd door revisie bedrijf... Voor het opnieuw afbouwen, proper maken opnieuw slijpen van krukas etc. heb ik enkel de prijs van de onderdelen betaald als recompensatie...
- Omdat de oorzaak nog altijd niet voor 100% vastgesteld was (en zoals vakkundig aangegeven door @lfa@lgra, die MOET je gewoon weten) besloot ik om de opbouw van het blok dan maar volledig over te laten aan een expert, dat werd dan Juultje omwille van zijn dichtere ligging maar vooral omwille van de aanwezige know how en ervaring...
- Zoals ik hoopte kon hij dan ook Definitief bepalen wat er gebeurt is: Mijn 1300 blokje is van een "ouder" type. Bij dit type zijn de drijfstangen assymetrich gemonteerd, dit is niet het geval bij de nieuwere versies. En hier had het revisiebedrijf dus een fout gemaakt, de drijfstangen waren verkeerd op de krukas gemonteerd, met als gevolg enkele mm's die niet pas zaten... De gevolgen zijn ondertussen bekend. DANK JUULJTE voor de verlossende diagnose!
Waar staan we nu?
- Het motorblok is volledig terug opgebouwd door Juultje en staat er weer bij zoals voordien... (understated pretty al zeg ik het zelf

), en niet gemonteerd in de wagen!
Aangezien ik zelf toch besloten had om het chassis en de volledige mecaniek te reviseren, heb ik dan maar de kogel geslikt en Juultje een overzicht bezorgt van wat er aan de wagen zou moeten gebeuren...een lijstje!
Kortom, chassis komt helemaal kaal (ondertussen enkele kleine gaatjes gevonden, maar valt voor de rest ZEER goed mee), Alles eraf en reviseren (JA ALLES), beetje verlaagd, 15" verbreed staal, nieuwe rubbers, dorpels finaal in orde (buiten - midden - binnen) etc. etc..
De wagen zal dus volledig mechanisch gerestaureerd zijn, met Perfect chassis... (DE basis van een gezonde wagen)
Uiterlijk gaat er dus weinig aan te merken zijn na al het werk (verlaagd, 15" understated verbreed staal en de originele front er terug op...) ...Maar als je er eenmaal bent ondergekropen!
Mss al meteen al een eerste vraag:
Hoe staan jullie tegenover een spaghetti uitlaat voor mijn blokje? Ik vermoed dat er wel enkele (vooral psychologische) Pk's mee te winnen zijn, maar aangezien ik MAAR een Enkele Solex (MET open luchtfilter!!

)op het blok heb staan is het uiteraard overkill;.. oogt alleen zo lekker;..EN volledig uitlaatsysteem ligt nu toch op schroot...
En komaan..1300 TI met spaghetti vind ik wel grappig!
Pics volgen ASAP!!
Cheers mates!