Het-Licht
Guru
Guru

RE: Ombouw tot Ringtool: Alfa 75V6qv

zo dec 24, 2006 18:23

Mooi stukje zaagwerk, die achterbumper. Wat is de gedachte daar achter ?
En om met de nieuwe mode in 75-land mee te gaan : Wat scheelt dit nu in gewicht ?

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: Ombouw tot Ringtool: Alfa 75V6qv

zo dec 24, 2006 19:12

Waarom de pijpen niet recht onder de auto uit laten komen...volgens mij wil je de lucht onder de auto juist versnellen.. In combinatie met een vlakke bodemplaat en een goede verturi aan de achterzijde kan je lift op hoge snelheid onderdrukken en zelfs neerwaartse druk genereren. De remmen en bak kan je wel koelen door op de juiste plaatsen een Naca duct te plaatsen...

Het-Licht
Guru
Guru

zo dec 24, 2006 19:26

Waarom de pijpen niet recht onder de auto uit laten komen...volgens mij wil je de lucht onder de auto juist versnellen.. In combinatie met een vlakke bodemplaat en een goede verturi aan de achterzijde kan je lift op hoge snelheid onderdrukken en zelfs neerwaartse druk genereren. De remmen en bak kan je wel koelen door op de juiste plaatsen een Naca duct te plaatsen...
Toen ik naar die achterbumper zat te kijken zat ik ook al aan een diffuser te denken. Alleen moet je dan wel een v6 tank hebben want net zoals bij mijn TS zit daar de tank nogal voor in de weg... (ook een leuk veiligheids issue) Maar WTF is een Naca duct ???. En ik denk als je de remmen verplaatst van de bak naar die wielen dat het een hele berg warmte in de bak/diff scheelt... Ik wil dat ook nog eens gaan doen, ik heb namelijk een aangepaste achteras met oortjes eraan om klauwen op te zetten...

hagen111
Advanced Member
Advanced Member

zo dec 24, 2006 19:34

Maar WTF is een Naca duct ???
Vind je bijna standaard terug op elke race-auto (en tegenwoordig straatauto) met name in de bodemplaat. Is een erg effectieve vorm voor het toe/afvoeren van koele/warme lucht.

Afbeelding

Even via google zoeken op naca duct is een aanbeveler - zo ook WIkipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/NACA_duct

paulson
Junior Member
Junior Member

zo dec 24, 2006 19:58

ziet er goed uit die pijpen zo, alhoewel ik ze toen ze allebij aan 1 kant zaten eigenlijk nog ff een tikkie mooier vond.

Die achterbumper is wel ff wennen zeg, wou ook al vragen wat je met uitlaat gat had gedaan, maar zo heb je dat ook mooi weg gewerkt :D
Alfa mogen kraken, piepen en kapot gaan, ze hoeven alleen mooi en snel te gaan

hapemo

zo dec 24, 2006 20:03

ziet er echt heeeeel goed uiut.
denk dat ik mijn Tb ook maar weer eens onderhanden moet laten nemen door Eus :lol:

Side pipes op een 164 Tb heb ik nog niet gezien dus wie weet

Speeder

zo dec 24, 2006 20:11

Wat foto'tjes van de ombouw zoals beloofd ;) :

Zelf gemaakte shortshift (met aanpssing in de traverse) met langere pook voor de bestuurder in de cabine (en verder naar achteren)

Afbeelding
Ik zie dat je een stukje uitgeslepen hebt voor de schakelstang. Welk onderdeel is het precies dat ik hier zie (waar het stukje uit geslepen is)?
Wat mij namelijk opvalt is dat je in de hoeken nog een stukje verder ingezaagd hebt, hier kan ie dus makkelijk in gaan scheuren. Een ronde hoek is natuurlijk altijd beter ivm krachtendoorleiding etc.

Maar nogmaal, kweet niet precies wat dit deel te houden heeft :P

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 24, 2006 22:19

Feitelijk doet die traverse niks anders dan 2 uitlaatrubbers vasthouden, dus de sterkte is al gauw genoeg.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

hagen111
Advanced Member
Advanced Member

zo dec 24, 2006 22:26

Feitelijk doet die traverse niks anders dan 2 uitlaatrubbers vasthouden, dus de sterkte is al gauw genoeg.
Lijkt me in dat geval een tip voor de weight watchers op dit forum...klein licht kokertje vervangt grote zware koker 8)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 24, 2006 22:27

Who needs uitlaatrubbers anyway? :wink:

En een alternatief zonder die traverse is zo gefabriekt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Traceman

zo dec 24, 2006 22:58

Ik had een vraagje over die onderlip op de voorbumper. Waar heb je die vandaan????? Ik wil er namelijk ook nog een zodat hij wat aggressievere uitstraling heeft.

Aernoudt
Guru
Guru

zo dec 24, 2006 23:08

Drempels is redelijk te doen ( de auto ligt vrij laag voor straatgebruik, maar is te doen). De dubbele zijpijpen klonken ook echt helemaal top (de meeste drifters (en instrukteurs ;) ) die er vorige week bij waren in lelystad waren er net zo gecharmeerd van :lol: )
Waarom de uitlaten aan de zijkant: gewicht tussen de wielen ipv achter de achterwielen (zwiepgewicht) + warmte niet aan de achterkant bij de bak/remmen.

En inderdaad: er moet nog een diffuser gemaakt worden, daar ben ik nog mee bezig (uitzoeken welke materialen etc (gewicht/sterkte verhouding ;) ) Ook komen er nog luchthappers in de zijramen van de achterdeuren ivm extra koeling van de remmen (voor Zolder in zomerse temperaturen ;) )

Zoals Yuri al aangaf, die traverse heeft niet veel te houden ;) De onderkant van de schakelstang is wat verlengd zodat je wat sneller schakeld. Maar ik heb het met Eus al gehad over het binnedoor laten lopen van de bediening van de bak (ivm sneller schakelen).

De onderlip is van Lester ( shop.alfisti.net ).

Komende paar weken nog een aantal proefritten met wat Zuid Duitse automobielen alvorens de knoop door te hakken of ik definitief met de 75 door ga of de 75 te koop aanbied. In het geval doorgaan, gaat in Januari het interieur er uit en komt de rolkooi er in (en gaan we het petje opboren + een LMM van een dikke BMW (7 x 5 cm ipv 45mm vierkant) er op zodat er wat meer lucht in de motor komt ;) )
En verder veel kunstof om de kilo's er af te slopen.

Binnenkort, afhankelijk van tijd (leverancier / ondergetekende), de bestickering op de 75. Als dat er op zit wordt ie echt wel mooi 8)
Tevens gaan dan de zwaardere veren er voor + achter in (125 / 70 ipv 115 / 60) + weer opnieuw uitwegen dan...
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Aernoudt
Guru
Guru

zo dec 24, 2006 23:12

...
denk dat ik mijn Tb ook maar weer eens onderhanden moet laten nemen door Eus :lol:

Side pipes op een 164 Tb heb ik nog niet gezien dus wie weet
:lol:

Nog leukere ombouw: motor in de lengte richting en RWD maken ;) Dan kom ik bij jou kijken :jumping:

Aernoudt
Guru
Guru

zo dec 24, 2006 23:12

dubbel... :roll:
Laatst gewijzigd door Aernoudt op zo dec 24, 2006 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Aernoudt
Guru
Guru

zo dec 24, 2006 23:13

3 voudig...
Laatst gewijzigd door Aernoudt op zo dec 24, 2006 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Projecten”