Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Alfetta QO '83

zo apr 01, 2007 18:42

Ciao,

Vandaag weer eens wat geprikt en geschaafd. Zoals ik nu heb kunnen zien, is alleen de bovenkant van de sleekoker rot. Ik vermoed dat dit in de praktijk neekomt op het vervangen van zowel het onder- als bovenstuk? Iemand nog een tip hoe ik dat bitumen van de bodemplaat afkrijg, wat een ruk-klus man!

Wat ik nog niet helemaal heb kunnen zien, is hoe deze koker nu precies vast zit. Klopt het dat de koker aan de achterkant bevestigd zit aan de dwarsbalk waar de toriseveren inzitten? En waar zit de balk aan de voorkant aan vast?

Met het ook op vervanging heb ik wat onderzoek gedaan en heb volgende prent gevonden. Weet iemand of de sleekoker erop staat? Ik heb verder van de carosserie-opbouw van de alfetta-sedan geen heel duidelijk fotomateriaal vinden. Heeft iemand van jullie wat?

Afbeelding

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Alfetta QO '83

ma apr 02, 2007 06:09

25 + 26

Met een plamuurmes bij voorkeur met koud weer.
Dus direct in de morgen beginnen met verwijderen :wink:

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Alfetta QO '83

wo apr 04, 2007 13:49

Alfisti,

Zijn de sleekokers van de 116-serie uitwisselbaar, dus Alfetta sedan, GT(V)(6), 90, Giulietta? Ik heb inmiddels onderdeelnummers van van de kokers voor zowel de 75 als de Alfetta en deze verschillen gedeeltelijk:

Alfetta:
u-profiel links: 11600-500-6502
u-profiel rechts: 11600-500-6500
afdekplaat: 11600-511-0801

75
u-profiel links: 11600-500-6402
u-profiel rechts: 11610-500-6500
afdekplaat: 11600-511-0801

De afdekplaat is blijkbaar identiek, maar de u-profielen niet en daar gaat het me juist om.

Kan iemand van jullie inschatten of het haalbaar is om zo een profiel uit een sloop-116 serie te slijpen? Ik zou dat dat profiel kunnen opknappen en dan de profielen naderhand wisselen. Dat werkt een stuk makkelijker dan onder de auto plaatjes erin lassen lijkt me?

Of is er nog een makkelijkere aanpak die ik niet zie....:roll:

@GTV: Thanks voor de marktplaats-tip, het spatscherm rechtsachter is inmiddels van mij 8)

Stefano

Gebruikersavatar
jeroenbos
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: di jan 24, 2006 19:27
Locatie: schoonebeek

RE: Alfetta QO '83

zo apr 08, 2007 10:23

pak maar een brede schroefendraaier en een hamer tik je het er zo af en idd werkt beter met koud weer
waar is dit trouwens te krijgen en kost dat moet nog wat hebben voor mijn gelaste 33 als je de bodem dicht hebt kun je wel lassen hoor hihi

succes met het project blijf het zeker volgen

mvg jeroen
in bezit:
Alfa romeo 33 1.3v dr-hf-24
Alfa Giulietta QV
niet meer in bezit:
Alfa 159 1.9 jts TH-658-J
Alfa 147 1.6 57-nx-zp
Alfa 146 ts-lb-50 1.6 ts
Alfa 147 92-gs-nb 1.6 ts
Alfa GTV st-ns-92 3.0 v6 24v
Alfa 156 84-fh-vz 1.8 ts
Alfa 146 pn-rn-36 1.6 boxer

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Alfetta QO '83

za apr 14, 2007 17:51

Zo, weer eventjes een update. Toch besloten om op oud-hollandse peut te gaan rijden en dus de gas-installatie eruit te halen. Dat betekende dus het verwijderen van een wildgroei aan kleppen, slangen, relais......
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast begonnen met het wegslijpen van de slechte stukken in de bodemplaat en de koker. Bij het openslijpen van de koker blijkt dat alleen de bovenkant gedeeltelijk slecht is. Die wordt dus weg gehaald en mooi dichtgelast. Bodemplaat idem. Welke plaatdikte kan ik het beste gebruiken om in de koker zetten?
Afbeelding

Om aan de koker te lassen zullen de rem- en benzineleidingen tijdelijk het veld moeten ruimen. De remleidingen ga ik vernieuwen, dant kan dus mooi gebeuren terwijl de koker en de bodemplaat gefixt worden 8)

Langzaam maar zeker....

Steven

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3658
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

RE: Alfetta QO '83

vr mei 18, 2007 10:35

En :?: hoe staat het ermee :?:

Nog vorderingen gemaakt met mijn ex Alfetta :?:
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3658
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

Re: RE: Alfetta QO '83

ma jun 18, 2007 19:55

En :?: hoe staat het ermee :?:

Nog vorderingen gemaakt met mijn ex Alfetta :?:

Geen bericht , goed bericht :?: :roll:
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
jeroenbos
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: di jan 24, 2006 19:27
Locatie: schoonebeek

RE: Alfetta QO '83

vr jun 22, 2007 22:16

pppfff wat veeeel werk maar wel super als het klaar is
met zoon auto weet je denk ik niet waar je moet beginnen
ik had hem laten stralen als je dan toch bezig bent dan maar goed anders zit je me een paar jaar weer denk ik dan
in ieder geval heel veel succes
in bezit:
Alfa romeo 33 1.3v dr-hf-24
Alfa Giulietta QV
niet meer in bezit:
Alfa 159 1.9 jts TH-658-J
Alfa 147 1.6 57-nx-zp
Alfa 146 ts-lb-50 1.6 ts
Alfa 147 92-gs-nb 1.6 ts
Alfa GTV st-ns-92 3.0 v6 24v
Alfa 156 84-fh-vz 1.8 ts
Alfa 146 pn-rn-36 1.6 boxer

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2310
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Alfetta QO '83

vr jun 22, 2007 22:50

Zo'n Alfetta is van zichzelf natuurlijk een geweldige auto. In ieder geval veel sucses met de verdere restauratie!
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1150
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: Alfetta QO '83

za jun 23, 2007 10:26

De plaatdikte die je moet gebruiken is gewoon de orginele dikte...
Kan nooit fout zijn, bij dikker moet je geloof ik rekening houden met belastingen, krachten die vrijkomen.. en bij zelfde plaatdikte blijft dat gewoon zoals het was.

En haal echt alle roest weg die te zien is, want anders ga je bij het lassen overal doorheen prikken.
Heb dat wel gezien bij mijn achterschermen van mijn 75.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfetta QO '83

za jun 23, 2007 18:10

Afbeelding

Wat steekt hier uit? Heeft dat met het gas te maken? :shock:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Alfetta QO '83

wo jun 27, 2007 13:03

Alfisti,

Heb veel van de tijd gestoken om de 33 weer netjes te krijgen, maar daarover een andere keer misschien meer.

Voor de sleeekoker heb ik 2 mm staal plaat besteld. Daar heb ik een lange smalle strook vanaf geslepen en deze met behulp van een zetbank, in 2 zetten, geprobeerd te vervormen in een u-profiel. Zie het resultaat hieronder. Dit profiel wordt dus van bovenaf op de koker gelast. De wangen van de u zijn 25 mm, precies de helft van de hoogte van de koker dus. De linker zijde moet ik nog op maat slijpen, maar het idee is duidelijk denk ik.
Afbeelding

Het zetten van 2mm plaatdikte is eigenlijk net niet te doen met een handmatige zetbank. De eerste zet gaat nog redelijk, maar daardoor verstevigt het staal en bij de tweede zet is de klemkracht van de zetbank te laag, waardoor de plaat naar binnen wordt getrokken en men dus een scheve zetrand verkrijgt. Dat gebeurde bij mij dus ook. We hadden het op tijd door en hebben het profiel alsnog kunnen zetten, door het precies andersom in te klemmen.

Dan natuurlijk het lassen. Op advies van GTVke van alfetta-gt-forum heb ik een blik lasvaste grondverf aangeschaft van het merk Speishecker. Ik wil dat gewoon eens proberen. De priomat 1K Haftgrund 010 is uit de markt en in NL niet meer te krijgen. Onderstaand zie je een foto van zijn vervanger, Priomat Haftgrund 3255 Rotbraun. Te bestellen bij Firma Savelkouls in Utrecht (030 - 2936443), zeer vriendelijke mensen!
Afbeelding

Voor het achterscherm heb ik inmiddels een compleet vervangingspaneel gekocht van Eelko (forumnaam 164q4 dacht ik). Heetf laatst een blauwe QO met GTV6-motorkapverkocht dacht ik. Onderstaand een prentje.
Afbeelding
Voordat ik daarmee kan beginnen is het echter wel een tijd verder...zover mijn voorderingen dus.

Op onderstaande prent zie je de luchtfilterbak. De uitstekende pijpjes komen vanaf de verdamper van de gas-installatie. Aangezien deze eruit gaat is dat ding dus te koop, met de gastank.
Afbeelding

Gebruikersavatar
adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Alfetta QO '83

wo jun 27, 2007 21:07

goed bezig!!

Alfetta's en roest :twisted:

martijn

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3658
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

RE: Alfetta QO '83

wo jun 27, 2007 22:50

Gastank eruit :?: :shock: , nog een jaartje en ze is belasting vrij ;) , ik heb er in 4 maanden 5000km mee gereden , dus ik was wel blij met de lpg instalatie 8) :D

Maar doet me goed om te zien hoeveel tijd / liefde je in deze alfetta stopt :thumbs:
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Alfetta QO '83

do jun 28, 2007 08:33

Ik denk wel dat er vrij rap gelast kan worden. Als de koker klaar is, wordt de voorkant van de binnendorpel weer volledig origineel gemaakt en komt er een nieuwe buitendorpel op (reeds in bezit via AR-parts). Voordat dit allemaal klaar is, is het SS denk ik wel weer op Zandvoort!

Ik denk wel dat ik van mijn eerste salarisstrookje een goed laspparaat aanschaf! Nu al zin in!!

Die LPG installatie. De verdamper was zo lek als een mandje en daar komt bij dat ik niet heel veel km's met de bella zal maken. Ik vind het daarom leuker om de auto volledig origineel te maken en daar horen dan carbs met peut bij natuurlijk. De 33 is bijna klaar, dus in de weekenden lekker aan de alfetta lassen! yehaaa!

ciao
steven

Terug naar “Projecten”