Gebruikersavatar
Johan
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: zo okt 02, 2005 21:05
Locatie: Rotterdam

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 19, 2006 20:54

Ik denk ook niet dat het merk van de olie van invloed is. Dit omdat de oorzaak is al bekend is (de zuigerveren), dat betekent dat de viscositeit het meest bepalend zal zijn. Zolang het 10w60 olie is die voldoet aan de specificaties zal het verbuik niet veel uiteen liggen dat dit echt merkbaar is. Dit omdat er niet veel spreiding in de specificaties is bij synthetische olie.
Ferrari Mondial 3.2 rood (1988) en Fiat Idea zwart (2006)

Voorheen o.a.: 1300 GTJ ('69), Alfetta ('82), 33 1.3 ('90), 33 1.7ie ('93), 145 1.6 ('95), 145 1.6 ('96), 156 SW 2.0 JTS ('03), Ferrari Mondial 3.2 zwart ('87) en mijn oude trouwe 1750 GTV ('68)

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

ma feb 20, 2006 11:18

Volgens het boekje is dus een maximaal olieverbruik van 400 gram / 1000km toelaatbaar. Op juridische grond kan je dan dus ook niet aankloppen bij de dealer, importeur of fabrikant.
En aan coulance doet men natuurlijk ook niet in dit soort tijden waar de marges allemaal zwaar afgeknepen zijn. Een motor modificatie is dus veel te kostbaar om voor deze reeks te doen.
Wat wel aardig zou zijn als ze voor deze motorenreeks de consument de olie bij een oliewissel niet in rekening brengen (mits bij de dealer in onderhoud). Dat kost echt niemand de kop en zo houd je toch een minder ontevreden klant over.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

ma feb 20, 2006 11:50

De situatie is zeker niet verbeterd onder Kroymans en de aanpak is wellicht professioneler maar enkel waar het rendabel runnen van het importeurschap betreft . Gelukkig voor mogelijke geinteresseerden heeft Alfa Romeo een nieuwe koers ingezet en het onderhoud van 159/brera moet geen kopzorgen geven.

Gebruikersavatar
Johan
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: zo okt 02, 2005 21:05
Locatie: Rotterdam

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

ma feb 20, 2006 17:44

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de levensduur van de motoren. Wat mj opvalt is dat het olieverbruik constant is. Zou het zo kunnen zijn dat de cilinders en zuigers minder hard slijten doordat er net een iets dikker oliefilmpje achterblijft (dat vervolgens verbrand)? De mijne heeft alweer 138.000 km en loopt nog steeds erg mooi. De betrouwbaarheid lijkt dus wel oke.
Ferrari Mondial 3.2 rood (1988) en Fiat Idea zwart (2006)

Voorheen o.a.: 1300 GTJ ('69), Alfetta ('82), 33 1.3 ('90), 33 1.7ie ('93), 145 1.6 ('95), 145 1.6 ('96), 156 SW 2.0 JTS ('03), Ferrari Mondial 3.2 zwart ('87) en mijn oude trouwe 1750 GTV ('68)

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

ma feb 20, 2006 20:11

Gelukkig voor mogelijke geinteresseerden heeft Alfa Romeo een nieuwe koers ingezet en het onderhoud van 159/brera moet geen kopzorgen geven.
De kwaliteit van de 159/Brera moet zich natuurlijk nog bewijzen. Echter ik ben er wel positief in, want men mag toch wel verwachten dat dit nadrukkelijker aandacht heeft gekregen tijdens het ontwerpproces.

Over het gratis onderhoud wil nog wel eens verwarring zijn. 3 jaar onderhoud is géén 3 jaar garantie. Die is gewoon 2 jaar.
Voor mensen die vrij veel kilometers maken -zoals ondergetekende- is het wel interessant. Anderzijds, je ben wel 3 jaar van tevoren je
beurten aan het financieren, want uiteindelijk betaal je er als 159 koper toch aan. En een verzekeringspremie, die naar nieuwwaarde wordt
berekend gaat dus ook over dat bedrag. Het uiteindelijke voordeel is m.i. dus maar heel beperkt.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

za mar 25, 2006 22:09

Bij een vraag hoort ook weer een antwoord/afloop. :wink:

Na lang touwtrekken gaat het probleem def de wereld uit. FF Kort:

De importeur werkt totaal niet mee. Niets verbeterd dus.. :cry:

Ik heb de auto gekocht ZONDER garantie. ( Daar was de prijs dan ook naar en daarmee neem je ook risico's natuurlijk)

Mijn dealer (Wim Prins) en ik gaan nu elk de helft betalen.
Wat gaat er gebeuren:

Zuigers gaan eruit en worden gemodificeerd door SAVALI. Onder de olieschraapveer worden gaatjes geboord, eigenlijk net zoals de JTS van na eind 2003.
Ook de zuigerveren worden allen vervangen en de kop wordt geheel ontkoold en kleppie worden weer ingeslepen. Er ontstaat namelijk extra vervuiling op de kleppen die bij een direkt ingespoten motor niet door de brandstof gereinigd worden. Dit heeft een behoorlijke aanslag en dus ook vermogensverlies tot gevolg. Verder vervuild het blok nogal en branden de beide katalisatoren geheel op.(Vandaar dat ik me erover verbaasde dat bij mijn auto beide kat's kortgeleden waren vervangen.
Voor deze operatie gaat de kop eraf en het carter er onderuit. De ervaring leert dat deze ingreep echt 100 % afdoende is. Het verbruik zal straks , na inlopen. ergens in de buurt van de 1: 10000 moeten liggen, hetgeen natuurlijk een zeer aanzienlijke verbetering is.
Overigens met de Castrol racing erin (Ook 10w60) is het olieverbruik tov de Selenia Racing wel teruggelopen, terwijl de Castrol ook nog eens goedkoper is. Ik ben blij met deze oplossing, want de JTS is echt een aanrader. Beduidend smeuiger dan de 2 liter Twinspark en ook nog eens redelijk zuinig, bij normaal gebruik.
Voor potentiele JTS kopers ( Bouwjaren 2003 en 2003) Informeer of de modificatie gebeurd is. Er zijn nog vele? JTS-en die nog niet gemodificeerd zijn. Een fors olieverbruik ligt dan op de loer.Het forse olieverbruik kan dus wel degelijk motorschade tot gevolg hebben, door interne vervuiling en een grote kans op black sludge. Flushen zou ik, bij een niet modified, absoluut bij elke verversing doen alleen al om de aanslag in je blok onder controle te houden. Toevoegingen aan je brandstof reinigen het inlaattrajeckt niet.Doe er je voordeel mee.
Bi fors doortrappen schijnt het olieverbruik te dalen, maar das weer slecht voor je rijbewijs.. :wink:
Ik ben iig 100% blij met deze oplossing. :lol:

Als er iemand is in de buurt van Nunspeet. (Daar staat ie vanaf 10 april, ) zou het leuk zijn als er een paar plaatjes van de mod. geschoten zouden worden. Ben er zelf wel beniewd naar, of heeft iemand er al plaatjes van???Ik hou me aanbevolen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo mar 26, 2006 10:53

Wel beroerd dat je er achteraf pas achterkomt. Maar zo gaat het meestal. :cry: Toch netjes dat Ome Wim het goed gaat oplossen. Beetje louchegarage had je het bos in gestuurt met een auto zonder garantie. Zo kan het dus ook. :D

Gebruikersavatar
Johan
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: zo okt 02, 2005 21:05
Locatie: Rotterdam

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo mar 26, 2006 11:03

Dat klinkt erg goed, ik ben erg benieuwd hoeveel het in de praktijk scheelt. Wat kost zo'n modificatie nu als ik vragen mag?
Ferrari Mondial 3.2 rood (1988) en Fiat Idea zwart (2006)

Voorheen o.a.: 1300 GTJ ('69), Alfetta ('82), 33 1.3 ('90), 33 1.7ie ('93), 145 1.6 ('95), 145 1.6 ('96), 156 SW 2.0 JTS ('03), Ferrari Mondial 3.2 zwart ('87) en mijn oude trouwe 1750 GTV ('68)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo mar 26, 2006 14:27

Is afhankelijk van wat er alsnog vervangen wordt. Bedenk dat zuigerveren alleen al ruim 200 Euro kosten. Beneden de pakweg 80 dkm gebruiken ze dezelfde veren wer. Bij mij dus niet (126dkm)
Er zit pakweg 15 uur werk in, dusmaximaalben je zo,n 1500-1800 ex kwijt.(incl alle materialen maar Ex ev kat's)
Ik heb overigens vooraf een prijsafspraak gemaakt en als bv de katalisatoren bij mij weer vervangen zouden moeten worden is dat voor rekening van WP. Ik weet dus precies waar ik aan toe ben.
Volgens de jongens van Savali is het verschil in power na de mod enorm. Dit komt mede doordat de inlaattrajecten en kleppen meestal behoorlijk vervuild zijn.Het verbruik ,na inlopen, is in het meest beroerde geval teruggelopen tot pakweg een liter per 8000 km. 1: 10000 of minder is echter meer gebruikelijk.

Het aanpassen van de zuigers op zich kost eigenlijk alleen maar tijd. Savali heeft daar een bankje voor gebouwd.

Materiaalkosten zijn: Olie en filter, pakkingset voor kop en carter, distributieriem/rollen, zuigerveren
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8058
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

ma mar 27, 2006 00:57

Leuk dat je het nog ff meldt @@!
Klinkt als een heel aardig compromis uiteindelijk. =D>
Ben benieuwd hoe is straks rijdt...
Suc6 ermee grtz, fRank
Ps best een aardige vent he die WP? :wink:
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Johan
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: zo okt 02, 2005 21:05
Locatie: Rotterdam

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

ma mar 27, 2006 21:09

Dat klinkt goed, ik vind de kosten eigenlijk ook nog wel meevallen. Ik ben echt heel erg benieuwd wat het resultaat is; nog meer vermogen :o En dat terwijl ik hem voor mijn gevoel nu al een stuk sneller vind dan een 2.0 TS. Overigens gaat het nog steeds een beetje tegen mijn gevoel in om een erg mooi draaiende motor uit elkaar te halen. Ik kijk het nog even aan, vandaag overigens precies op 140.000 km gekomen. Inderdaad een aardige dealer, zeker ook omdat je hem zonder garantie hebt gekocht.
Ferrari Mondial 3.2 rood (1988) en Fiat Idea zwart (2006)

Voorheen o.a.: 1300 GTJ ('69), Alfetta ('82), 33 1.3 ('90), 33 1.7ie ('93), 145 1.6 ('95), 145 1.6 ('96), 156 SW 2.0 JTS ('03), Ferrari Mondial 3.2 zwart ('87) en mijn oude trouwe 1750 GTV ('68)

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

di mar 28, 2006 01:27

@ @lfa@lgra,

Prettig dat je met de dealer toch nog tot een redelijke oplossing bent kunnen komen.
Zuigerveren sowieso vervangen. Bij mijn JTS waren ze buiten spec. -te dik- en dat
was ook een deel van het probleem.

Ik kan niet zeggen dat er een enorm merkbaar verschil in power was na de modificatie.
Wel haalt hij nu z'n topsnelheid en dat was voordien net niet het geval. Maar dat is meer van
academisch belang.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: JTS en olieverbruik. `Het is over !!!!!!!!!!!!

za apr 29, 2006 22:48

FF Update:

Inmiddels ca 1400 km verder nadat de zuigerveren zijn vervangen en de zuigers gemodificeerd zijn.

Ik kan een ieder hierbij mededelen dat Wim Prins en Sam Van Lingen hun werk erg goed gedaan hebben. :thumbs: :thumbs:

Toen ik de auto terugkreeg em een uurtje (willekeurig) laten staan en op mn vaste plek ff olie gepeild. ( Het begon bijna te wennen.. :wink: )
Ik constateerde dat de jongens va Wim het peil 1.5 mm boven max hadden staan, kennelijk uit voorzorg voor een verhoogd olieverbruik tijdens het inlopen van de nieuwe zuigerveren.

Braaf heb ik darana met wisselende snelheden gereden, waarbij ik in latere fase de hogere toerentallen ( ff pieken tot 7000) niet geschuwd heb. Na ca 1400 km na de eerste peiling weer eens even aan de peilstok "gesnuffeld". Normaliter zou er nu zeker een halve liter bij gekieperd moeten worden.
MAAR: Het oliepeil bleek nog ca 1mm boven max te staan.. \:D/ \:D/
tevens is mij opgevallen dat de JTs in de hogere toerenregionen nog gretiger aan het gas hangt, vervelend, maar er valt mee te leven nietwaar?.. :wink:

Oh Ja: en de kosten vielen echt reuze mee. Heeft mij ruim 700 gekost en WP heeft de rest betaald.

Ik zoek er nu dus weer een nieuwe hobby bij....:biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1821
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: JTS en olieverbruik. `Het is over !!!!!!!!!!!!

zo apr 30, 2006 00:25

Da's fantastisch @@!! :thumbs:
Je hebt nu tijd voor een echteAfbeeldingbegrijp ik.. :D :wink:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: JTS en olieverbruik. `Het is over !!!!!!!!!!!!

zo apr 30, 2006 09:35

Netjes opgelost lijkt mij. 700 euro is natuurlijk veel geld, maar bij een reparatie als deze peanuts. Wat doe je met 50 liter vat olie? :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”