DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: bokken motor bij 2000-2500 toeren

ma okt 03, 2016 18:47

Als bougiekabels wel goed zijn, alleen bobinekabels vervangen?
Ook even goed naar rotor en verdelerkappen kijken.
En ook even "in" de stekkers kijken. Niet alleen weerstandmeting.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 03, 2016 18:49

O ja originele rotors van 75TS zitten gewoon vast op de verdeleras. Moet je plastic stuk knijpen als je vervangingsrotor wilt plaatsen.
Heel apart. Vervangingsrotor druk je wel gewoon zo op de as. Klemming met inkeping voor borging van de stand. Normaal zeg maar.
Geen idee waarom de originele vastgelijmd zitten.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru

wo okt 26, 2016 20:15

Nieuwe rotors, verdelerkappen en ook Magnecor bougiekabels geplaatst zodat dat het in ieder geval NIET kan zijn. Hoef ik ook over n jaar de bosch meuk niet te vervangen

Stotteren blijft onverminderd aanwezig. Precies tussen 2000 en 2500 toeren, iets daarboven of onder en het loopt prima. Snelweg rijdt heerlijk, evenals 100 rijden (net boven 2500).

Ontsteking moet goed zijn. Luchtmassa meter moet goed zijn (2 verschillende, maar zelfde symptomen). Gasklep schoon.
2 bussen remreiniger op alle slangen, rubbers, pakkingen etc zonder resultaat.

Ik vink maar af, maar brandstof? Kan ik me niet voorstellen want hij loopt echt perfect vol gas, half gas door alle toeren BEHALVE constant tussen dat bereik.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo okt 26, 2016 23:19

Lastig.
Gasklep schakelaar al gecontroleerd?
Heeft 3 standen bij een 75. Stationair, vollast, en er tussenin.
Schakelwaarden moet ik je even onthouden.
Kan wel nakijken.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru

za okt 29, 2016 16:09

Volgens workshop manual die hier staat
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... or#p934770
die zegt eigenlijk dat er maar 2 standen zijn: stationair en vollast (dus gasklep helemaal open. De middelste pin op de sensor verbind met de buitenste afhankelijk van welke staat de gasklep is. Bij gasklep dicht moet er geen weerstand zijn tussen 2, en dan zo gauw ie open gaat moet de weerstand oneindig worden. Voor de andere pin geld dat de weerstand naar 0 gaat als de klep vol open is. Dat heb ik gemeten, klopt gewoon. Verder bleef de weerstand zoals het hoort er tussenin.

Ook alle connecties even los en vast gemaakt (van bobines, computer etc) en de relais bij het schutbord ook. en die zien er ook netjes uit allemaal.

Het rijd nu ietsjes beter, bokken is wel minder geworden. Dus schijnbaar zat er toch iets niet helemaal goed? Maar weg is het ook niet!

Wel viel me een paar dingen op
Deze losse stekkers zaten achter de motorruimte isolatie verstopt (in het midden tegen het schutbord, recht achter de motor)
Afbeelding
En bij de computer zaten ook 2 losse stekkers die ik niet kan plaatsen (die met dop is voor t uitlezen volgens mij)
Afbeelding
Die oranje stekker heeft volgens mij iets met de lambda sensor te maken?
Die andere heeft 4 aansluiting en daar staat op '12 amps'

boessie
Member
Member
Contacteer: Facebook

za okt 29, 2016 17:17

Is die zwarte 4-polige niet om foutcodes uit te lezen met een knipperlamp?

Groeten Gunther

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 29, 2016 18:48

De oranje stekker is voor het zgn. emissieblokje, en de stekkers op de bovenste foto zijn voor de lambdasonde.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo okt 30, 2016 13:24

Vwb stekkers, is volgens mij zoals al aangegeven. Ieder geval lambda sonde (twee polige is verwarming sonde, de enkele is meetsignaal) en emissieblokje.

Vwb gasklepschakelaar, idd stationair en vollast schakekeling. En het tussengebied.

Opvallend dat loshalen stekkers verbetering lijkt te geven, allemaal nog eens goed nalopen en ook de rubberhoesjes even loshalen.
(nieuwe onderdelen voor boschstekkers te koop op rdae.nl)
Stuk kabelboom in de buurt van de stekkers ook eens goed bekijken.

Je zou ook de bobines nog even kunnen testen. Op 1 bobine moet de motor ook goed lopen goed en vlot reageren op gasgeven (stilstaand)
Als bobine minder is maar niet helemaal overleden, loopt hij minder netjes stationair op die bobine of reageert niet lekker op gasgeven.
als het goed is hebben bobines origineel z'on stekker met mooie makkelijk losneembare stekker. Dus twee tellen werk om even te testen.
Eventueel zowel koud als warm doen.

Gr DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo okt 30, 2016 13:27

Schiet me net te binnen dat ik wel eens gedoe heb gehad met voedingrelais van de motronic. Dat is degene met rode streep erop (met blusdiode) Ook bokkende auto. Kapje van relais afgehaald en relais bleek er wat mottig uit te zien van binnen. Nieuwe kost een 10 euro ofzo dus het proberen waard.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru

zo okt 30, 2016 14:22

Oke de bedrading is mij duidelijk nu. Bij de computer zit er een knippercode stekker en een OBD stekker. De stekkers in de motoruimte zijn van de lambda sonde, maar het emissieblokje is ook weg dus in principe is dat gewoon in orde (kat zit er ook niet onder natuurlijk)

En even die bobine truc geprobeerd.

Als ik de rechter los trek dan gaat de motor ietjes anders lopen (toerental voornamelijk), maar nog wel vrij netjes vind ik. Ook prima op het gas. Trek ik de linker los, dan gaat de motor gewoon slecht lopen, bijna afslaan zelfs. Hoewel er dan wel iets bijgeregeld word en de motor niet daadwerkelijk af slaat.
Motor was koud.

Mijn conclusie op basis van jouw verhaal DJ is dan dat de rechter bobine bobine niet helemaal fris meer is
Alleen het feit dat de motor nu toch al beter loopt doordat ik een paar stekkers los en vast heb gezet, vindt ik het toch gek als het aan de bobine zelf ligt. Dan vermoed ik eerder een stekker of iets die het aanstuurt.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo okt 30, 2016 17:00

Hoort goed te lopen (stilstaand) op 1 bobine en goed op gas te reageren.
Kabels etc heb je al aangepakt en bobines hebben ook niet eeuwige leven.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo okt 30, 2016 17:01

Maar stekker verbindingen vallen nooit uit te sluiten natuurlijk.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru

ma okt 31, 2016 08:13

Eh... en toen werd het nog gekker. Midden op de snelweg hield uit t niets de motor er mee op. Reed ongeveer 100, motor stopt gewoon. Lampen, radio en alles bleef aan. Toerental op 0, auto rolt in de versnelling... even 2 minuten op de vluchtstrook gewacht en toen met wat extra gas toch kunnen starten en zonder problemen of gekkigheden verder gereden.

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma okt 31, 2016 11:40

Dat laatste heb ik ook een keer gehad. Bleek het relais van de Motronic te zijn. Er zit rechts tegen het schutbord een hele batterij relais. De aansluitingen hiervan willen nogal eens corroderen en dan bovenstaande effecten geven. Goed schoonmaken helpt.
Nu het lijkt op "stekkertjes" die minder contact geven, is dit ook een goede. De voeding en aarde van de Motronic zijn wel essentieel om een goed lopende motor te krijgen.
Het minder goed werken van de bobine (of ook daar de aansluitingen met massa en module) kunnen daar ook de oorzaak van zijn.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Dirk-33
Guru
Guru

ma okt 31, 2016 18:03

Alle relais zien er netjes uit, althans de voetjes. Idem de stekkers. Nergens corrosie te bekennen. Bokken was vandaag ook weer op oude niveau, gisteren was het nog beduidend minder.

Tja wat het ook is, de maat is nu voor mij vol. Want bokken of slecht lopen oke, maar op een 5 baans autoweg zonder vluchtstroken stoppen zonder waarschuwing, dat is een ander verhaal.

Terug naar “Algemene Technische vragen”