Gebruikersavatar
Ron@ld
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: di sep 05, 2006 02:03
Locatie: Deventer

Re: RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

wo okt 23, 2013 00:11

Dus ik moet de vacuum vervroeging eersr ook maar eens afdoppen dus.
Als ik het goed begrijp?
Nou ja, moeten, van mij moet je nix maar bij mij kwam ze met de stroboscoop niet op M.

Toen de briljante zaaggeest bedacht het slangetje er af te trekken, de carb afdopte ten voorkoming van valse lucht bij de verbranding van cil.1 was het probleem opgelost en ging ze keurig op tijd.
Het initiële probleem was dat ze, ik meen, te vroeg ontstak boven pak em beet 3500 rpm en daardoor ging pinkelen en dus belazert liep.

Ik ben er nog steeds niet helemaal, ik mis nog steeds vermogen maar stukje bij beetje komen we in de richting.
Matteo, je noemt valse lucht. Dan denk ik dat het slangetje van de vacuüm vervroeger poreus is. Anders krijg je daar geen valse lucht.

Het is wel goed om met een stroboscooplamp te checken wat je timing is en hoe veel je vervroeging is. Ik heb zelf een overijverige vervroeging. Gaat naar -40 graden in plaats van -30.
Maar gezien je probleem bij stationair denk ik niet dat het de vervroeging is. Timing van de ontsteking is wel iets wat verkeerd zou kunnen staan.
GT 1300 Junior
75 2.0

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

wo okt 23, 2013 07:53

@Ron@ald: De techniek van het ontsteken is me nog steeds een complex onderwerp en ik laat me daar dan ook in die zin niet over uit, maar valse lucht door een poreus slangetje is het niet bij mij. Alle rubbertjes, ook deze, zijn vervangen.
Het handboek meld ook dat afstellen met een losgekoppeld slangetje en een afgedopt buisje op de carb moet.
Bij mij is dus óf het vacuumvervroegervacuumdoosje kaduuk, of deze ontsteker komt van een ander (als in 1.8, 1.6) blok.

Mijn betoog was meer: omdat het blokje een onbekende historie heeft, alles systematisch aan pakken, deduceren dus en niet meteen basale dingen wijzigen.
Als er overvloedig kool op de kleppen zit is 100 km te weinig om dat eraf te fakkelen, wordt er weinig afgedicht en lijkt het mij dat er "reuk" ontstaat aan de auspuf, zeker ook als er met de afstelling iets niet snor is.

Ik zou de carbs schoonmaken en van nieuwe pakkingen voorzien, ook de inlaat pakkingen, nieuwe kabels enzzz. Dan alle blok afstellingen, WEL een benzine filter, de pomp is immers berekend op die tegendruk lijkt me, en dan de carbs synchroon zetten en zo.

Maar goed, Ik heb alleen ervaringen met de Duif en dat was ook mijn eerste intensievere sleutel ervaring, dus aan anderen heb je meer. Wat ik vanuit mijn eigen invalshoek wel waarneem is dat er snel te ingewikkeld wordt gedaan "omdat dát het niet kan zijn", dat pad dreigde ik zelf ook op te gaan. Voor je het weet heb je zoveel verbouwd dat elke logica pleite is.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

wo okt 23, 2013 13:23

Er zit geen regelaar op mijn benzinefilter. De vlotters zijn de regelaar.
Ik rijd zonder problemen zonder filter.
:shock: :shock: :shock:

De vlotters zijn de regelaar? Sorry hoor... maar... pffff....

En de valse lucht die Matteo noemt, wordt veroorzaakt door een slangetje dat je lostrekt (ter controle). Die dop je dus af omdat je anders cilinder 1 valse lucht geeft. Het is dus een bewuste actie en heeft totaal NIKS met een poreus slangetje te maken...

Snappie?

@ vraagsteller:

Begin maar eens met een origineel benzinefilter (Fispa of Filterking) er tussen te zetten. Indien onvindbaar, een aftermarket filter met regelaar er tussen zetten. Die dingen hebben namelijk wel degelijk een ingebouwde drukregelaar...

En ja hoor, het kan best zijn dat jouw pomp dusdanig weinig druk levert dat JIJ zonder problemen kunt rijden maar ik ben er nog steeds redelijk van overtuigd dat Alfa er destijds niet voor niets voor koos om een filter met drukregelaar te monteren.... volgens mij hebben ze dat gedaan om... eeeeh... de druk te regelen... of zouden ze een andere reden gehad hebben? Zoals... eeeeh... geld over de balk smijten voor onnodige onderdelen?

Terug naar de probleemstelling: chronisch teveel benzine neigt naar teveel aanvoer... beginnend met de ontbrekende drukregelaar is de volgende verdachte de vlotternaald... die kan versleten zijn... de vlotter kan blijven hangen... de naald kan blijven hangen... noem maar op...

Ook een leuke is dat een vlotter domweg lek kan zijn....

Na zo'n lange stilstand zou ik niet aarzelen en een servicekitje in die carbs monteren (en dan wel de afstelling van de vlotters goed controleren!).

Dat is het begin... en dan kijken hoe ver je daar mee komt en weer evalueren...
er komen straks wel broodtrommeltjes op dat klinkt mooier.
Voordat ik die monteer kijk ik even.
Hou er rekening mee dat je dan OF moet gaan rollen... OF danig vermogen en koppel gaat inleveren... en dat laatste dan ten gunste van een mooier geluid in een toerengebied dat niet veel breder is dan een paar honderd toeren....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

wo okt 23, 2013 20:02

Er zit geen regelaar op mijn benzinefilter. De vlotters zijn de regelaar.
Ik rijd zonder problemen zonder filter.
:shock: :shock: :shock:

De vlotters zijn de regelaar? Sorry hoor... maar... pffff....

En de valse lucht die Matteo noemt, wordt veroorzaakt door een slangetje dat je lostrekt (ter controle). Die dop je dus af omdat je anders cilinder 1 valse lucht geeft. Het is dus een bewuste actie en heeft totaal NIKS met een poreus slangetje te maken...

Snappie?

@ vraagsteller:

Begin maar eens met een origineel benzinefilter (Fispa of Filterking) er tussen te zetten. Indien onvindbaar, een aftermarket filter met regelaar er tussen zetten. Die dingen hebben namelijk wel degelijk een ingebouwde drukregelaar...

En ja hoor, het kan best zijn dat jouw pomp dusdanig weinig druk levert dat JIJ zonder problemen kunt rijden maar ik ben er nog steeds redelijk van overtuigd dat Alfa er destijds niet voor niets voor koos om een filter met drukregelaar te monteren.... volgens mij hebben ze dat gedaan om... eeeeh... de druk te regelen... of zouden ze een andere reden gehad hebben? Zoals... eeeeh... geld over de balk smijten voor onnodige onderdelen?

Terug naar de probleemstelling: chronisch teveel benzine neigt naar teveel aanvoer... beginnend met de ontbrekende drukregelaar is de volgende verdachte de vlotternaald... die kan versleten zijn... de vlotter kan blijven hangen... de naald kan blijven hangen... noem maar op...

Ook een leuke is dat een vlotter domweg lek kan zijn....

Na zo'n lange stilstand zou ik niet aarzelen en een servicekitje in die carbs monteren (en dan wel de afstelling van de vlotters goed controleren!).

Dat is het begin... en dan kijken hoe ver je daar mee komt en weer evalueren...
er komen straks wel broodtrommeltjes op dat klinkt mooier.
Voordat ik die monteer kijk ik even.
Hou er rekening mee dat je dan OF moet gaan rollen... OF danig vermogen en koppel gaat inleveren... en dat laatste dan ten gunste van een mooier geluid in een toerengebied dat niet veel breder is dan een paar honderd toeren....
aha, bedankt voor de info.

ik had al het vermoeden dat het orginele filter er wel tussen moest.
maar ik heb alleen het bovenste deksel van dit filter, dat is het probleem.

de carbs heb ik uit elkaar gehaald, alles zat vast.
de co schroeven zaten vreselijk vast die heb ik er met geweld uit moeten halen.
alles is nu weer gangbaar en schoon.

de vlotternaalden lijken hun werk te doen, ze sluiten wel goed af.

de regelaar moet ik dus eerst vinden.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

wo okt 23, 2013 20:05

Moet wel te vinden zijn bij de diverse handelaren in gebruikte onderdelen. Die van een 105je kun je ook gebruiken.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

wo okt 23, 2013 20:46

Moet wel te vinden zijn bij de diverse handelaren in gebruikte onderdelen. Die van een 105je kun je ook gebruiken.
de vraag is nu: wie o wie wil er een aan mij verkopen??
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

do okt 24, 2013 12:32

Even bij gezocht zetten?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

do okt 24, 2013 19:14

Gister de carbs schoongemaakt en vandaag gemonteerd met een orgineel filterhuis.
Geleend van een collega.
De giulietta loopt nu onafgesteld al beter dan voorheen.
Reageert goed op gas. Stinkt niet meer naar pure benzine.
En pakt redelijk op.
Zit nog wel een dipje in bij volgas 2500rpm. Maar ze moet ook nog afgesteld worden.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

do okt 24, 2013 19:16

Gister de carbs schoongemaakt en vandaag gemonteerd met een orgineel filterhuis.
Geleend van een collega.
De giulietta loopt nu onafgesteld al beter dan voorheen.
Reageert goed op gas. Stinkt niet meer naar pure benzine.
En pakt redelijk op.
Zit nog wel een dipje in bij volgas 2500rpm. Maar ze moet ook nog afgesteld worden.
Mooi!! Goed kilometers maken dan, een paar honderd is niet genoeg. Veul plezier.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

vr okt 25, 2013 09:33

Hoe zit dat dipje er precies in? Je trapt hem volgas bij 1500 rpm en als ie dan doortrekt zit er bij 2500 rpm een dipje?

Andere manier?

Filter je nu wel je benzine op een andere manier dan alleen die twee plastic dingetjes in je carbs?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

vr okt 25, 2013 21:56

Je kan altijd eens bij mij langskomen er mee. Ben best handig met dat oude spul.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

ma nov 04, 2013 14:02

Hoe zit dat dipje er precies in? Je trapt hem volgas bij 1500 rpm en als ie dan doortrekt zit er bij 2500 rpm een dipje?

Andere manier?

Filter je nu wel je benzine op een andere manier dan alleen die twee plastic dingetjes in je carbs?
nee bij halfgas(om met verkeer mee te komen zeg maar) gaat ze schokken en inhouden.
bij volgas niet, dan is het weg.
ik denk carbs synchoom stellen en onsteking controleren.

nadat ik zelf de motor fatsoenlijk stationair heb kunnen laten lopen is ze voor de apk geweest.
CO is 2.5 dus nu meer dan goed, maar ze houd nog in.

tevens loopt ze niet netjes op 4 rond en heb ik het idee dat de ontsteking te vroeg staat, want ik hoor vaak backfire in de carb bij gas los.
dat hoort normaal niet.

er zit nu wel een filter tussen, dat heb ik kunnen regelen.

mijn doel is, carbs synschroon stellen met zo'n vacuum klokje ding. (heb ik liggen en eerder mee gewerkt, wel handig spul)
onsteking afstellen en dan weer eens kijken.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: sproeierbezetting alfa giulietta 1984 carbs 1800

ma nov 04, 2013 14:03

Je kan altijd eens bij mij langskomen er mee. Ben best handig met dat oude spul.
dat zou inderdaad wel een keer kunnen.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Terug naar “Algemene Technische vragen”