De helft van alle bekeuringen in Nederland is voor 4-10 km te hard rijden.
Bron
In 2005 was 69% van de snelheidsbekeuringen in de catogorie 4-10 te hard. Van de 11 miljoen bekeuringen waren er 9,5 miljoen voor snelheid, parkeren en roodlicht. Slechts 1,5 miljoen voor andere overtredingen. Dit betekend dat alle andere overtredingen maar 14% van de boete aandacht krijgen. Dan moet je dus denken aan openlijk drugsgebruik, wildplassen, geen voorrang verlenen, dronken rond rijden, snijden, kleven, geluidsoverlast, geen licht op je fiets etc, etc. Politie hebben een heel naslagwerk met feitcodes, maar 1 categorie overheerst veel te veel. Is mis de beagumentatie waarom snelheid 72% van de aandacht verdiend. Ik mis ook de argumentatie waarom in 85% van de gevallen een staandehouding niet mogelijk is. Een paars papiertje maakt nul komma nul indruk.
Bron
Laten we even over de grens kijken. In plaats van deze eindeloze discussie.
Noorwegen: 50 te hard? 18 dagen cel, zonder enige vorm van proces. Iets anders dan na 10 dagen je papiertje terug.
Vele landen om ons heen kennen de tariefgroep 4-10 km/h te hard niet. Landen zoals Duitsland Groot Britannië en Belgie. Ik kan mijn bron even niet terugvinden. Zijn wij zo slim of zij zo dom?
En dan vind ik Duitsland zo netjes om altijd de foto mee te sturen. Zo zijn we sneller overtuigd wat heeft plaatsgevonden. Een acceptgiro met enige bewijsvoering en dus overredingskracht bezit een aantal voordelen uit de staande houding. Ook zal bestuurder eerder kentekenfraude doorhebben. Danwel als ouder doorhebben wie van zijn kroost een stevig gesprek omtrent de family car nodig heeft.
In Nederland tonen ze alleen aan wie welk kenteken heeft en bij welke snelheid welk tarief hoort. Alle verdere informatie over de vermeende overtreding blijft in de doofpot.
Ik zou graag willen dat de politie inzet keuze gebaseerd is op harde feiten. Ben ik tegen de politie in het verkeer? Nee. Ik heb zelf een aantal doelstellingen voor ze.
1) Alcohol 2005: Gemiddeld 2,8% van de bestuurders heeft in het weekend te veel gedronken en er zijn 115 mensen overleden in 2005 ten gevolge van een gepakte beschonken bestuurder. Het aantal doden door mensen onder invloed kan dus twee keer zo hoog liggen.
Bron
Persoonlijke ervaring: Ik ben altijd de BOB, 52 weken per jaar minimaal 1 keer per week. Ik heb pas twee keer hoeven blazen in mijn leven. Ik vind de pakkans ronduit zielig. Ik ken iemand, die drie klappers heeft gemaakt terwijl die dronken was. Drie keer is er politie geweest en drie keer is ie niet gepakt.
2) Alle overtredingen van fietsers en in de richting van fietsers en bromfietsers. Rijden zonder licht en het niet krijgen van voorrang. Een kwart van de verkeersdoden in 2006 waren fietsers.
Bron
Persoonlijke ervaring: Ik heb blijvend letsel, omdat een automobulist op een klaarlichte dag op een open grasveld mij niet zag rijden op een roze fietspad. Hij remde wel voor de kruising, alleen niet voor mij.
3) Alle overtredingen van voetgangers en in de richting van voetgangers. 73 doodgereden voetgangers in 2006.
Persoonlijke ervaring. Niemand stopt in Den Haag voor zebra`s, ik ook niet.
Bron
4) Kentekenfraude, deze mensen krijgen immers in ieder geval 85% van hun bekeuringen niet thuis, en hebben dus geen negatieve terugkoppeling op hun rijstijl.
Tot mijn grote spijt geen getallen mbt het aantal auto`s wat rondrijd met gestolen of onjuiste kentekenplaten. Ik schrijf wel een Wobverzoekje.
Persoonlijke ervaring: De politie heeft nog nooit naar mijn chassisnummers gekeken danwel vergeleken met mijn papieren. Ik heb zelf een keer papieren van een Ford Escort gegeven terwijl ik mijn Alfa 33 reed. Zelfs dat leide niet tot verder onderzoek.
5) Betere Apk controle. Een auto die harder rijdt heeft een langere remweg. Een auto met onbekende gebreken of versleten remmen heeft dat ook.
Ik meen mij een artikel te herinneren waaruit bleek dat bedrijfswagens vier keer zo vaak niet over een keuringsbewijs beschikten. Tijd voor een Wobverzoekje. Gezien ook het schikbarend hoge aantal van mensen die pas bij een apk keuring er achter komen dat de remblokken toch echt weg zijn is eens in de twee jaar keuren debiel. De gemiddelde bestuurder heeft steeds minder inzicht in autotechniek en kan dus niet op zijn eigen verantwoordelijkheid worden teruggeworpen. Apk meer dan een half jaar verlopen? Afslepen en in overleg met de politie een afspraak maken bij je garage.
6) Rijden zonder verzekering.
PS: Ik heb ooit eens het OM of Koos Spee horen zeggen dat bij 97% van de ongevallen snelheid een factor is. Ik zou graag willen weten hoe in die andere 3% twee stilstaande objecten toch kunnen botsen.