van G
Guru
Guru

RE: Tevreden?

za dec 17, 2005 00:37

zeg dink, je helpt me niet echt vooruit zo hoor [-X
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

za dec 17, 2005 12:27

'Tevreden' ben je pas als iets aan je verwachtingen voldoet en daarin zit 'm nou juist de knijp bij dit onderzoek.

Die verwachtingen zijn subjectief, gebaseerd op vroegere ervaringen, verhalen van anderen en tal van irrationele aspecten.

Een voorbeeld (hoeft inhoudelijk niet te kloppen):

Volkswagen heeft bij velen de naam betrouwbaar te zijn. Noem op een verjaardagsfeestje Alfa Romeo als mogelijk volgende auto en er zijn er altijd wel een paar die je waarschuwen voor maandelijkse ritjes langs de dealer. De verwachtingen voor de VW zijn hoog, voor de Alfa veel lager op het punt van storingsvrij rijgenot.

Praktijk: VW heeft door inkoop bij goedkope toeleveranciers in toenemende mate te maken met kleine irritante storingen. Alfa heeft nog een lange weg te gaan maar heeft de ellende uit het verleden al lang en breed van zich af geschud. Pech statistieken wijzen bij VW 2 storingen per 100.000 km uit, bij Alfa 3.

En toch scoort Alfa in een onderzoek als dit beter. Is het dan een betrouwbaardere auto? Nee, maar de eigenaar is tevredener omdat zijn auto boven verwachting voldoet, terwijl de VW-rijder teleurgesteld is in de kwaliteit van zijn auto.

Ondertussen ben ik ook wel nieuwsgierig naar een soort tevredenheidsonderzoek onder de dealers over de importeurs. Uit de gesprekken met sommige dealers krijg ik de indruk dat importeurs hen eerder zien als lastige klanten dan als collega's in de opzet om een merk aan de man te brengen...

Ruud33 16V

di mar 07, 2006 14:29

Precies Dink... helemaal mee eens....

Ik denk dat daarom die japannertjes goed scoren. Tuurlijk zijn het ook goede auto;s... maar ik denk dat de meeste kopers van japannertjes en koreaantjes in de basis geen pure autoliefhebbers zijn en de auto meer als een gebruikersvoorwerp zien. Als die auto hieraan voldoet.... m.a.w. als hij rijdt, niet te duur is en niet vaak of helemaal niet kapot gaat kan voor deze mensen de vreugde niet meer op en zijn ze dus zeer tevreden....

Rijders van duurdere auto's met een meer emotioneel dan rationeel aankoopmotief... BMW, mercedes, saab en zeker ook alfa verwachten meer van hun auto en zijn dus ook kritischer en minder snel tevreden... en dit zal een sterke stempel drukken op de uitslag van een dergelijk onderzoek.

Een bepaalde auto kan een barrel zijn van hier tot tokyo... als de eigenaren er tevreden over zijn zullen ze hier gewoon goed scoren...

Daarom hecht ik weinig waarde aan dit soort onderzoeken

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 07, 2006 14:52

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

di mar 07, 2006 15:03

De afwerking is over het algemeen goed. De ontevredenheid lijkt vooral te worden veroorzaakt doordat dealers klachten niet in één keer adequaat oplossen, waardoor het probleem blijft voort zeuren. Het merk gaat nergens écht onderuit, maar aan de andere kant: een premiummerk, wat Alfa Romeo is, hoort natuurlijk niet in deze regionen thuis.
Kortom: een mentaliteitsverbetering bij dealers EN importeur zal voor een veel betere kwaliteitsverbetering zorgen...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 07, 2006 15:18

Nederlanders zijn Alfa minded en traditiegetrouw scoort Alfa Romeo qua tevredenheid best goed. Met name in Duitsland en Engeland moet het echt wel beter.

http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=10&n=0

paulsteeman
Guru
Guru

do mar 09, 2006 20:24

Ik werk zelf bij een grote VW dealer in NoordHolland. :oops:
Het probleem is dat het verwachtingspatroon voor deze auto`s erg hoog ligt, zowel prive als zakelijk. Een rammeltje wordt niet meer getolereerd.
Bijkomend probleem is inderdaad dat een aantal leveranciers de zaakjes niet op orde hebben en de naam Volkswagen daar een douw van krijgt. Tel daarbij op dat storingen oplossen steeds lastiger en duurder worden, klanten moeten hiervoor vaker langskomen etc. .... Dus tevredenheid daalt.
(Het is dan wel leuk om mijn collega`s gek te maken door te melden dat m`n 145 alleen voor oliewissel en wielenwissel binnenkomt.............).
Wat trouwens wel gezegd mag worden is dat vooral de zakelijke markt zijn vw-tje nog wel eens misbruikt. En maar klagen als ie stuk gaat.. :-k
Greetz
Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”