Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Dropped spindles..

di apr 15, 2008 14:01

Een kogel omgedraaid gebruiken is zéker levensgevaarlijk!!

:wink:
Nee Geert, dat heet russisch roulette :lol:
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Dropped spindles..

di apr 15, 2008 15:07

Je wil afstand tussen fusee montage vlak en astap vergroten en alle componenten orgineel laten lijken.
Je wil de afstand toch vergroten tussen centrum scharnierpunt fuseekogel en centrum astap, en dat doe je dan toch ook. Weet alleen niet of je een fusee kogel straffeloos mag omdraaien zodat de belasting er aan gaat hangen ipv op duwt zoals gewoonlijk.
Ok, die had ik gemist, je wilde draagarm en/of fuseekogel omdraaien en de conus daarvoor aanpassen :lol:
Dan heb ik meer vertrouwen in de verlaste fusee's :mrgreen:

Ik ben hier laatst eens ingedoken en met standaard 5 gats spindels en onderste draagarmen ga je dit niet op een safe manier oplossen.
En gaat ook zeker niet in 15" velgen passen, 16" is als je je erg kwaad maakt met de juiste velgen te doen.
Geen korte fusee's in mijn collectie en is ook geen optie daar dan meteen ook een complete rem-upgrade gratis erbij komt. (Brembo past niet op korte fusee's bij mijn weten)
Als je een geschikte fuseekogel gebruikt heb je nog steeds dat het geheel uit elkaar wil vallen bij het volledig loskomen van een wiel.

De snelle en makkelijke weg zou zijn: eigen draagarmen maken.
Echter geen optie voor mij, daar ik apk/street legal niet in gevaar wil brengen (alleen onzichtbaar voor de leek (apk-keurmeester) vind ik toegestaan :wink: )
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

erikg

RE: Dropped spindles..

di apr 15, 2008 21:16

hier een leuke om een uniball ( fuseekogel) apk waardig te maken

http://www.25crmo4.com/25crmo4_NE/Neder ... pen_NL.htm

is al een topic over geweest

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Dropped spindles..

wo apr 16, 2008 07:42

hier een leuke om een uniball ( fuseekogel) apk waardig te maken

http://www.25crmo4.com/25crmo4_NE/Neder ... pen_NL.htm

is al een topic over geweest

Disclaimer
: Uniballs zijn bedoeld om radiaal te belasten, geen enkele leverancier geeft getallen van de toegestane belasting axiaal.
Dus geheel voor eigen risico :lol:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Dropped spindles..

wo apr 16, 2008 08:24

Afbeelding
Wil niet zeggen dat het goed is maar het wordt wel gedaan.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Dropped spindles..

wo apr 16, 2008 08:30

Afbeelding
Wil niet zeggen dat het goed is maar het wordt wel gedaan.
ik weet het :twisted: op de een of andere manier ben ik gehinderd door theoretische kennis :lol:
Zonder gekheid, bij dit soort dingen hou ik liever wat meer marge.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Dropped spindles..

wo apr 16, 2008 08:46

De oplossing die we bij JS hebben bedacht werkt al 3 seizoenen lang probleemloos op mijn racer (en met name qua wegligging een geweldige balans opleverend). Alleen wel iedere keer unibolts controleren. Iedere winter uit voorzorg vervangen. Maar curbs hoef je echt niet te schuwen.
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Dropped spindles..

wo apr 16, 2008 09:04

Alleen wel iedere keer unibolts controleren. Iedere winter uit voorzorg vervangen. Maar curbs hoef je echt niet te schuwen.

Precies zo dacht ik er ook over.

Wat mij betreft dus niks voor een nordschleife voertuig waar je toch serieus wat meer baan kilometers mee maakt een de curbs^3 mag zien tgv het slechte wegdek en de betonnen kom bocht carrossel.
Note aan mezelf: Volgende winter maar eens kwaad maken en een echt robuust design neerzetten :twisted:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Dropped spindles..

wo apr 16, 2008 15:15

@Maurizio: Gedurende het seizoen gaat er nix stuk. Voorts heb ik in de test fase een keer meegemaakt wat er gebeurd als er een verkeerde unibolt inzit. dat valt allemaal reuze mee (beetje uitgesleten velg (die heb ik nog steeds), gelukkig is de pit dan dichtbij, daarna nooit meer gebeurd. Verder is de grip met slicks toch wel een stuk forser dan straatbanden, dus dat levert ook behoorlijk wat extra belasting op.

Dus als het een puur nordschleife apparaat zou betreffen (geen dagelijks verkeer), zou ik het wel aandurven. Desnoods maak je er nog een beveiliging op. Het is dan alleen wel zaaks iedere keer dat je gaat ff te checken.

Wat de groep A GTV6-en ooit hadden waren hogere ophangingspunten van de draagarmen...ben je er ook...moet je ook het nodige aanpassen by the way.... 8)
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Dropped spindles..

wo apr 16, 2008 15:26

Wat de groep A GTV6-en ooit hadden waren hogere ophangingspunten van de draagarmen...ben je er ook...moet je ook het nodige aanpassen by the way....
:mrgreen: die was ook al door mijn hoofd geschoten, met coil-overs kan het. Resume blijft iets voor volgende winter.
Wat trekken jullie op slicks lateraal? Ooit gemeten?

ps carrossel als ik hem een keer echt goed krijg is goed voor 1.7G op r888's, plus een mooie extra puls axiaal op de uniballs door de randen van de betonplaten......
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Dropped spindles..

wo apr 16, 2008 16:17

Dat hebben we inderdaad nooit gemeten. Maar ik ben het met je eens dat de carroussel een echte martelaar is.

Als je dus niet met unibolts wilt met aparte draagarmen, dan moet je met de ophangpunten aan de gang, of een andere fusee. Dat doorzagen en lassen lijkt mij niets, maar ben geen specialist. Je kunt ook nieuwe fusees laten maken, ben je er ook (maar dat zal zeker ook niet goedkoop zijn).
Misschien eens op de sloop kijken of er iets vergelijkbaars te vinden is (ik heb geen idee).
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Mark Roffelsen
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: di apr 03, 2007 09:41
Locatie: Bennekom

RE: Dropped spindles..

wo apr 16, 2008 17:15

Ik trok 6 april op zandvoort (beetje koud) in de tarzan en in het scheivlak 1,3 G (laterale acceleratie, beide bochten rechtsaf). De bocht zonder naam en het tweede deel van de Audi S (linksaf) doen ongeveer 1 G. Ik heb ook Jaco's draagarmenset onder de auto zitten. Een stuk lager dan jouw score in de carroussel. Maar die bocht is denk ik lastig na te bootsen op zandvoort. Ik rij overigens met een V6. Die onderstuurt sneller dan een 4 cilinder en mijn auto nog verre van optimaal afgesteld.

Ik sluit mij aan bij de conclusie van Marc7eleven. De draagarmenset heeft zijn waarde onder trackauto's meer dan bewezen. zo af en toe de boel nalopen is per definitie al wijs om te doen. De vangrail staan dicht langs de weg op de Nordschleife. (en ik kan het weten :cry: )

Groet,

Mark
www.squadra-italia.nl

"Gimme fuel / Gimme fire / Gimme that what I desire!"
"Quench my thirst with gasoline"
(Metallica - Fuel)

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4259
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Dropped spindles..

wo apr 16, 2008 19:17

Afbeelding
Wil niet zeggen dat het goed is maar het wordt wel gedaan.
Is dit plaatje ook wat groter leverbaar?
En met een liniaal ernaast bijvoorbeeld? 8)


Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Dropped spindles..

wo apr 16, 2008 20:48

Die 1.7G was een serieuze uitschieter, maar een steady 1.3G als de flow erin zit is mogelijk over meerdere stukken van de ring 8)
De data logger was geleend, zo'n ding is bijna basic uitrusting wil je stappen vooruit zetten en van je zelf leren.
Uit die metingen kwam ook dat ik een serieus slechte remmer was, kwam niet boven de 0.7G :oops: Dus nog een heel lange weg te gaan :lol:
Echter die 1.7G is wel een waarde waar je rekening mee moet houden voor een fusee kogel / uniball.
En voor de klussers, natuurlijk de dynamische belasting axiaal (bulten etc in de weg) tgv het onafgeveerde gewicht niet vergeten.

Conclusie: het Roll Center verhogen (onderste draagarmen horizontaal in ingeveerde toestand) bij een serieus lage auto is de weg naar snellere tijden.

groter plaatje van het alfaholics setje voor de 105:
Afbeelding
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Terug naar “Racen - Technisch”