Sturmenstrudel
Newbie
Newbie

Probleem achterwielophanging Giulia Quadrifoglio

ma jul 27, 2026 21:12

Beste,

Ik heb een probleem met mijn Giulia Quadrifoglio en ik heb geen vertrouwen in de Alfa verdeler waar mijn auto ligt sinds de dag na de Spettacolo Sportivo.

Op 18/5 had ik een ongeval met een scooter (een meisje heeft gereden tegen mijn links voorkant) en de auto was hersteld net op tijd voor de Spettacolo. Geen mechanische beschadiging, alleen carrosserie.
Op de donderdag voor de Spettacolo de auto is klaar. Toen ik ga de auto halen, ik heb genoteerd dat het stuur stonde niet recht. Ik heb de garage gebeld, afspraak op maandag.
Ik voel de auto oké, dus dacht alleen een “esthetische” probleem.
Dan kom ik naar vrij rijden in Zandvoort op zaterdag namiddag… op T1 grote oversteer en bijna op muur. Het was de eerste rondje, misschien koude banden / natte wegdek… mmmh, een beetje raar toch.
Op Maandag ga ik naar de garage voor een nieuwe uitlijning, om de stuur te corrigeren. De man belde: “wat heb je gedaan met de auto, alles is buiten specificaties, we kunnen niet uitlijnen!”.
Grote discussie, eerst zeggen zij dat een veer is niet op de juiste positie (???). Dan, laatste nieuws, zij zeggen dat de veren moeten vervangen worden.

Twee vragen:
1) is het mogelijk dat een slide in oversteer kan veren kapot maken? Dit is niet een Fiat Punto van 1990…
2) heeft iemand een advies voor een betrouwbare garage niet te ver van Leuven (België)?

De Alfa verdeler vraagt nu 1500eur voor de twee veren (van Eibach, de auto was verlaagd van de vorige eigenaar). Ik vind het echt duur en ik ben echt niet zeker dat zij bekwaam zijn!!!

Bedankt
Guido

GT 75V6
Guru
Guru

Re: Probleem achterwielophanging Giulia Quadrifoglio

di jul 28, 2026 07:09

Een veer gaat zeker niet kapot van wat overstuur. Hoe zeker ben je ervan dat er niet toch mechanische schade is ontstaan door de klap? Als in: verbogen draagarm(en) etc? Want als alles dermate buiten specificaties valt dat de auto niet eens is uit te lijnen is dat toch het eerste waar ik aan denk. Het lijkt me verstandig de auto naar een ander (schade)bedrijf te brengen voor een second opinion.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Terug naar “Algemene Technische vragen”