GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

Voor onze rokende belgische leaseauto rijdende vrienden

ma dec 19, 2005 09:04

ANTWERPEN, 14 december 2005

Over twee weken mag er in België niet meer worden gerookt op de werkplek. En dus ook niet meer in lease-auto’s.

De werkgever moet namelijk vanaf 1 januari het roken verbieden in werkruimten ‘zowel binnen als buiten de onderneming’. Dus er mag ook niet meer worden gerookt in een ‘firmawagen’ of in de cabine van een vrachtwagen. Alleen de open lucht wordt niet rookvrij verklaard, aldus Progress Lawyers Network in Antwerpen. Onder het totale rookverbod valt ook het vervoermiddel dat de werkgever ter beschikking stelt voor de verplaatsing van en naar het werk.

Volgens Fleet Business Webzine lijkt er de laatste maanden een consensus gegroeid te zijn over de juiste betekenis van het rookverbod in auto’s van de zaak. De gebruiker van een auto zou geen enkele beperking voor privé-doeleinden of woon-werkverplaatsingen opgelegd worden. Elk ander gebruik valt onder de toepassing van het Koninklijk Besluit en is dus verboden.

In Nederland is roken op publieke plaatsen niet verboden, maar binnen de Europese Unie geldt zo’n verbod wel in Italië, Noorwegen, Ierland en Malta. In Frankrijk kreeg onlangs een wetsontwerp om roken te verbieden op werkplekken en in openbare gelegenheden in het parlement niet genoeg steun van de centrumrechtse regeringspartij UMP, de partij van de Franse president Jacques Chirac.

Een rookverbod in lease-auto’s zou een weldadig effect op de restwaarde en dus het leasetarief kunnen hebben. Een gebruikte auto waarin gerookt is, levert aanzienlijk minder op.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Voor onze rokende belgische leaseauto rijdende vrienden

ma dec 19, 2005 09:19

Heeft meer met respect te maken...als het een auto is die door meerdere mensen zal worden gebruikt, moet men gewoon niet roken. Helaas zijn er mensen die wel een sigaret opsteken in een leenauto met uitdrukkelijk een niet-roken sticker mocht men daar nog aan herinnert moeten worden.

Een lease-auto waar men enkel zelf in zit...ik steek de sigaret op.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di dec 20, 2005 12:54

Enerzijds wel te begrijpen maar anderzijds......al die regels maakt het er niet leuker op.
En het zullen niet minder regels worden :!:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 20, 2005 13:10

Op zich een trieste reden. Maar wat anders: Roken op zich in auto's: Dat dat nog steeds mag. FF naar mezelf kijkend heeft dat toch niet echt bijgedragen tot de verkeersveiligheid. Maarja: Shaggie pielen had ik natuurlijk ook thuis kunnen doen in plaats van achter het stuur, maar dan lijk je zo verslaafd...:biggrin:
Dan moet dat ding nog branden ook en dan die vonkjes, je doet alles om te voorkomen dat je bekleding een schroeivlekje krijgt etc etc etc. Ik ben 3 jaar geleden gestopt, maar niet met autorijden. :wink:
Tis net zo link, mogelijk linker dan niet handsfree bellen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

SPIDERVELOCE1750

di dec 20, 2005 13:34

Ondanks het feit dat wij karakter hebben en dus blijven roken :wink: , gebeurt het nooit in één van onze wagens .
Maar uiteraard (zoals twee landgenoten van jullie al eens plachten te zeggen : Zeg nooit nooit ... ) in een ellenlange file durven we wel eens met de raampjes open zitten blazen .

In wagens waar ook niet rokers gebruik van maken , geldt hier voor mij weer de regel van wederzijds respect zodat al die regeltjes overbodig worden . ( Dream on Kristal)

Kristal

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 20, 2005 22:21

I'm not a quitter!!!!
Dus ook niet met mijn peuk in de mondhoek.....
een tevreden roker is geen onruststoker... In de file een peuk op, beter!!!
En tegenwoordig is er vanalles te koop om luchtjes e.d eruit te krijgen.
Maar van mij mag mijn Berlina doorrookt zijn. Zij is 35 jaar oud, en al lichtelijk astmatisch, met wat ouderdomsrimpels en vlekken, ook in het hemeltje, en het geeft mijn wagen karakter. Nog mooier zijn auto's waarin een straffe sigaar, of beter nog, een straffe pijp gerookt is.
Als ik niet meer in de auto mag roken dan ga ik echt emigreren....
O, en mijn auto rookt zelf ook! (klepgeleiders!) mag dat dan nog wel?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Maxtor
Guru
Guru

di dec 20, 2005 22:25

Nu nog in Nederland dit verbod doorvoeren. Ik rijd voor mijn werk enkel en alleen lease-auto's, en wat voor stinkende bakken je soms tegenkomt. Tot geirriteerde ogen aan toe! En ook na een anti-rook behandeling bij de lease-maarschappij merk je vaak nog dat het een ex-rokers auto geweest was.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 20, 2005 22:36

Hilarisch. En hoe moet de sterke arm der wet daarop toezien? Krijgen lease-auto's nu hele grote 'niet roken' bord op het dak of zo? :jumping:

Zonder dollen: als bellen verboden is, moet roken, eten enzovoort dat technisch gezien ook zijn, toch?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Emilio
Guru
Guru

di dec 20, 2005 22:39

De laatste jaren dacht ik dat het niet zo was, maar nu wordt het toch weer bewezen: Onze zuiderburen zijn nog gekker dan de kaaskoppen.
Na die prachtige uitspraak van de belgische VP (lekker ding) had ik het idee dat ze het daar meer op een rijtje hadden.
Helaas bewijzen ze nu weer het tegenovergestelde. Ik blaas (na een trek aan mijn sigaret) mijn emigratie plannen af!!
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 20, 2005 22:47

Emile!!!!

:P
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely

Emilio
Guru
Guru

di dec 20, 2005 22:56

Wat? Deze reactie kan toch wel!?!?!!?

Overigs, Rik, zaterdag de 2600 bekijken he, niet vergeten!
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 20, 2005 23:24

zeker dat die reactie kan!!!!!!!!!!!
Helemaal mee eens!

en ik bel zaterdag dra ik wakker ben, moet vrijdag LAAAAAAAAAAAAAT werken!
Rik

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Voor onze rokende belgische leaseauto rijdende vrien

wo dec 21, 2005 08:25

De laatste jaren dacht ik dat het niet zo was, maar nu wordt het toch weer bewezen: Onze zuiderburen zijn nog gekker dan de kaaskoppen.
Na die prachtige uitspraak van de belgische VP (lekker ding) had ik het idee dat ze het daar meer op een rijtje hadden.
Helaas bewijzen ze nu weer het tegenovergestelde. Ik blaas (na een trek aan mijn sigaret) mijn emigratie plannen af!!
Spijtig 8) :wink:

Emilio
Guru
Guru

wo dec 21, 2005 09:42

Dat vind ik ook zeer spijtig.
Heb onze zuiderburen altijd als uber hollanders gezien.
Als een volk dat we asap hadden moeten integreren.
En ik geloof dat ik het zo erg vindt dat we die laatste veldslag met onze belgische vrienden hebben verloren. (wanneer was het ook al weer)
Maar ja.... ze nemen nu de hollands gekheid over en doen er zelfs nog een schepje boven op!?!?!?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Voor onze rokende belgische leaseauto rijdende vrien

wo dec 21, 2005 10:11

Dat vind ik ook zeer spijtig.
Heb onze zuiderburen altijd als uber hollanders gezien.
Als een volk dat we asap hadden moeten integreren.
En ik geloof dat ik het zo erg vindt dat we die laatste veldslag met onze belgische vrienden hebben verloren. (wanneer was het ook al weer)
Maar ja.... ze nemen nu de hollands gekheid over en doen er zelfs nog een schepje boven op!?!?!?
Ik geloof dat je een beetje onder de indruk bent van het mooie smoelwerk van ons Freya , want het zijn wel degelijk politici die zo'n stomme dingen uitvinden . De modale Vlaming zal je vast nog wel kunnen bekoren . Kom gerust eens uitproberen :wink:

Kristal

Terug naar “Het Forum Café”